פובליסיס רוכשת את סאצ'י אנד סאצ'י ב-2 מיליארד אירו

העסקה הבריטית-צרפתית תביא ליצירת חברת הפרסום החמישית בגודלה בעולם

אחד השמות המובילים בענף הפרסום הבריטי, סאצ'י אנד סאצ'י, נרכש היום (ג') על ידי המתחרה הצרפתית פובליסיס, במסגרת עסקת מניות ששווייה 2 מיליארד אירו (1.9 מיליארד דולר), בעסקה שתביא ליצירת חברת הפרסום החמישית בגודלה בעולם.

פובליסיס, המדורגת במקום העשירי בעולם, הפסידה לאחרונה במאבק על סוכנות הפרסום האמריקנית יאנג אנד רוביקום, שנרכשה בסופו של דבר על ידי חברת הפרסום הבריטית WPP בעסקת מניות בשווי 4.7 מיליארד דולר.

מיזוג שתי החברות צפוי להניב הכנסות שנתיות בהיקף של יותר מ-9.5 מיליארד דולר, והוא מתבצע במסגרת גל מיזוגים שממשיך לפקוד את הענף, תוך יצירת ענקי פרסום כמו WPP, אומניקום, אינטרפבליק ו-Havas.

בעלי המניות בסאצ'י יחזיקו ב-30% ממניות הקבוצה החדשה, ושווייה של המניה "הישנה" שבידיהם תומחר במסגרת העסקה, ברמה של 500 פני למניה, פרמיה של 19% מעל מחיר השוק לעומת אתמול, או 51% לעומת השער של יום שישי האחרון. בלונדון כבר היו כמה אנליסטים, שטענו שהמחיר ששילמה פובליסיס במסגרת העסקה מופקע, והיו אף שטענו שהחברה הצרפתית גילתה "נדיבות יתר".

השמועות על עסקה צפויה הביאו אתמול לזינוק של 27% במניית סאצ'י במסחר בלונדון, לרמה של 421 פני למניה. העסקה מצעידה את פובליסיס קדימה, ומסייעת לה לממש את רצונה להפוך לשחקן בקנה מידה עולמי בענף.

פובליסיס ביצעה לאחרונה סדרת רכישות של חברות בארה"ב, במסגרת קו אסטרטגי זה. משרדי הפרסום הבינוניים מתקשים לפעול לנוכח התחרות בשוק העולמי", אמר פול ריצ'ארדס מחברת WestLB Panmure.

סאצ'י, שמחצית מפעילותה מתקיימת בארה"ב, קנתה את עולמה ב- 1979 בזכות תרומתה לעליית המפלגה השמרנית בהנהגת מרגרט ת'אצ'ר לשלטון בבריטניה. היה זה לאחר שהיא טבעה את הסלוגן Labor isn't working.

שני הלקוחות הגדולים של סאצ'י הן פרוקטר אנד גמבל האמריקנית וטויוטה היפאנית, שתופסות כ-35% מסך מכירות החברה.

שמות בולטים נוספים ברשימת לקוחות סאצ'י: סוני, דופונט, היולט-פקארד, ויזה, ואסטרה/זנקה. החברה פועלת ביותר מ-90 מדינות ברחבי העולם, באמצעות 150 משרדים.

היסטוריה

סאצ'י אנד סאצ'י הנוכחית הוקמה במקור על ידי האחים מוריס וצ'ארלס סאצ'י, יהודים ממוצא עירקי (משפחת סעאתי), ובימי הזוהר שלה היתה קרובה לכבוש את צמרת ענף הפרסום העולמי.

אלא שהאחים סאצ'י, בעיקר מוריס, שזכה לפני מספר חודשים בתואר לורד, התקשו מאוד לקשור בין כל קצוות האימפריה המפוארת שלהם. שורת הרכישות שביצעו הגדילה אמנם את הקבוצה, אך גררה קונפליקטים בין לקוחות, לצד צבירת חובות ומרד של בעלי המניות, שהביא לבסוף להדחת האחים מניהול החברה אותה הקימו, ב-1994.

השניים עזבו את החברה ב-1995, והיא שינתה את שמה לקורדיאנט. הם הקימו חברה מתחרה בבעלות פרטית, תחת השם C Saatchi&M (ראשי התיבות של שמותיהם הפרטיים). שנתיים אחר כך פוצלה קורדיאנט לסאצ'י אנד סאצ'י וקורדיאנט תקשורת.

סאצ'י מחזיקה בבעלותה את חברת ה-Media Buying זניט, ואת חברת יחסי הציבור Rowland Worldwide.