ג'קאדה בדרך לדאונינג 10

החברה תסב את מערכות המיינפריים של ממשלת בריטניה לאינטרנט

האנליסטים של בית ההשקעות אופנהיימר הוציאו לאחרונה המלצת "קנייה" למניות ג'קאדה (סימול JCDA), הנסחרת בנאסד"ק בשווי שוק של כ-200 מיליון דולר. מאז ימי השיא של ג'קאדה - ושל שוק הטכנולוגיה כולו - קרס מחיר המניה בכמעט 70%. אבל האנליזה עדיין חיובית ולמניה נקבע מחיר יעד של 29 דולר, לעומת המחיר הנוכחי של 11.7 דולר (החברה הונפקה באוקטובר 99' לפי 11 דולר למניה). מחיר זה נקבע בהתאם למכפיל של 24 ביחס להכנסות של שנה זו, 22.9 מיליון דולר להערכת האנליסטים. חדשות טובות? בהחלט כן, אבל לא החדשות היחידות.

היום הודיעה ג'קאדה על עסקה, שביצעה עם ממשלת בריטניה. אמנם לא מדובר בעסקה הגדולה ביותר של החברה, לדברי ג'פרי רות, סמנכ"ל בכיר לתפעול, אבל מדרס הרגל של ג'קאדה מהווה אינדיקציה טובה, הן לאיכות הפתרון שלה והן לפוטנציאל המכירות העתידי שלו בשוק הממשלתי הבריטי.

מי זו ג'קאדה? ובכן, על החברה כתבנו באופן מפורט לפני חודשיים, אבל למי שלא קרא או שכח, נזכיר את עיקרי הדברים: ג'קאדה הוקמה לפני תשע שנים על ידי גידי הולנדר, מנכ"ל החברה. המוצר המרכזי שלה עוסק בהסבת מערכות מיינפריים לשפת הג'אבה, בה כתובים דפי האינטרנט. למוצר זה פוטנציאל של מכרה זהב, בגלל הצורך הגדול של ארגונים גדולים למצב את עצמם במרכזה של מהפכת האינטרנט.

הפתרון של ג'קאדה מאפשר לבצע את ההסבה הזו במחיר זול יותר ובמהירות גדולה יותר מכל הסבה פרטנית, שבה ההתאמה תיעשה בגזירה אישית לחברה. ניתן לדמות זאת לשוני בין תוצרי חייטים ליצרני קונפקציה. הבסיס הטכנולוגי הזה מאפשר לג'קאדה לפנות לתחומים משיקים. המוצרים האחרונים שלה נועדו לשוק ה-PDA, מכשירי כף היד. המוצר המרכזי הבא שלהם הוא ה-Inovator, שנועד לפרוץ את צוואר הבקבוק של מתכנתי עידן האינטרנט, בכך שהוא מאפשר למתכנתים לכתוב בשפות הידועות להם, והמוצר מסב את הכתוב לשפות JAVA או HTML.

רן עוז, סמנכ"ל הכספים, אמר היום ל"גלובס", שהאינובייטור מוכיח את עצמו עם מכירה לשני לקוחות ראשונים וגדולים. בגלל שמוצר זה, מבחינת האפליקציה והתמחור, מיועד מראש לארגונים גדולים, ההצלחה שלו בשוק הזה מגדילה את ההכנסות של החברה ברכיב העסקאות הגדולות, מה שיהווה מרכיב משמעותי מהשוק העתידי של החברה. לדבריו, ההכנסות מהמוצר לפאלם צפויות רק בשנה הבאה. ג'קאדה גם לוטשת את עיניה לשוק הסלולר, שצפוי לרכז עניין רב בבנייה של אתרים, המיועדים לשיטוט באמצעות המכשירים הניידים. שיטוט יצריך שינוי של הפלטפורמה המכשירית, אך גם להסבה והתאמה תכנית על פי האינטרנט. עוז מציין ש"אכן מדובר בשוק בתולי. כרגע אנו עובדים יד ביד עם חברת פסקול הישראלית".

נראה שהעסקה עם הטאבו הבריטי מציגה יותר פוטנציאל מאשר בשר פיננסי. לא מדובר בחוזה בלעדי להמשך של פעילות משותפת, אך לדברי רות: "צריך לשאול למה הם בחרו דווקא בנו? הם עשו זאת כי הפתרון שלנו חזק, נוח והוא הוכיח את עצמו בשוק. זה פתרון שניתן ליישום מהיר. מרגע שנכנסנו לתמונה הצלחנו במאמץ קטן יחסית להציב להם פתרון, שמקדם אותם לעולם ה-e-business. אנחנו מאמינים שבזכות ההצלחה הזו המשרדים האחרים יראו את הכיוון וייקחו את הדוגמא לעבוד איתנו".

טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה חובב האינטרנט, מוביל אסטרטגיה של רישות כל מאגרי המידע של ממשלת בריטניה והעברת לפחות חלק מפעילותם באופן מקוון. תאריך היעד שננקב להגשמת השאיפה הזו הוא אוקטובר 2005. כלומר, עוד 5 שנים. את אסטרטגיית ההסבה יש להגיש עד אוקטובר 2000. נראה שתאריך זה נותן תמרוץ למהלך של ההסבה, ועבור ג'קאדה מהווה מקור לתקווה, שכן בזמן קצר כזה מעטות החברות שמסוגלות לבנות פתרון להסבה מלאה של מערכות בנויות מיינפריים לאינטרנט, וג'קאדה היא אחת מהן.