חברת החשמל הפלשתינית בעזה תונפק לפי שווי של 19.8 מיליון דולר

קיבלה הלוואה של 90 מיליון דולר למימון הקמת תחנת הכוח בעזה

חברת החשמל הפלשתינית והבנק הערבי חתמו אתמול (ב') על הסכם למתן הלוואה ארוכת טווח לחברה הפלשתינית בסך 90 מיליון דולר למימון בניית תחנת כוח בעזה, שעלותה הכוללת 150 מיליון דולר. על ההסכם חתמו שכרי בשארה, המנהל האיזורי של הבנק הערבי, ודייוויד הוק, סגן נשיא חברת החשמל עזה. זוהי ההלוואה המסחרית הגדולה ביותר שניתנה בתולדות הרשות הפלשתינית.

בשארה אמר, כי ההלוואה ניתנה לתקופה של 12 שנה ובתנאים נוחים. בשארה הוסיף, כי לאחר השלמת החבילה הפיננסית עם מתן ההלוואה, יונפקו בחודש הבא 33% ממניות חברת החשמל עזה בבורסה הפלשתינית, לפי שווי חברה של 19.8 מיליון דולר.

חברת החשמל עזה היא שותפות פלשתינית-אמריקנית. היקף האחזקות של החברות הפלשתיניות השותפות בחברה הוא 70%, וחברת אנרון האמריקנית מחזיקה ב-30%. הקבוצה הפלשתינית כוללת מספר חברות שבראשן קבוצת פדיקו, שבשליטת משפחת אל-מצרי.

במסיבת העיתונאים נמסר, כי הפעלה ניסיונית של תחנת הכוח בעזה תחל בעוד שלושה חודשים, וההפעלה הסדירה תחל בסוף השנה. יצויין, כי גם לאחר הפעלת תחנת הכוח הפלשתינית, רצועת עזה עדיין תזדקק לרשת הישראלית כגיבוי לתחנה המקומית.

נביל שעת', שר התכנון ושיתוף הפעולה הבינלאומי הפלשתיני, אמר, כי הקמת תחנת כוח פלשתינית בעזה היא מהמטרות החשובות בבניית מעמד פלשתיני עצמאי, תוך שיתוף המיגזר הפרטי בפיתוח התשתית.

חאלד סלאם, איש העסקים ויועצו הכלכלי של ערפאת, המשמש כמוציא והמביא בכלכלה הפלשתינית, אמר, כי בניית תחנת כוח בעזה משקפת את האמון בין המיגזר הממשלתי ולבין המיגזר הפרטי הפלשתיני. לדבריו, הרשות הפלשתינית מתקדמת יותר משאר כלכלות האיזור בתחום ההפרטה, שכן בשום מדינה אחרת במזה"ת לא מיוצר רוב החשמל בידי המיגזר הפרטי.