פטור למשקיעי חוץ בנדל"ן ישראלי

לאור התאוששות מיגזר הנדל"ן עקב הציפייה הכלכלית לקראת בחירות מאי 99', חשים רבים בהתעוררות שוק משקיעי החוץ בנדל"ן

משקיעי חוץ נהנים משורה מצומצמת של פטורים בהשקעה בנדל"ן ישראלי, בין בבעלות במישרין ובין דרך תאגיד. דרכי ההתארגנות עדיין מאפשרות ליהנות משורה של פטורים. בסידרת רשימותינו הקרובה נסקור הוראות כאלו.

א. פטורים הפתוחים לכלל האוכלוסייה השקעה פטורה בדירות מגורים: השקעה בדירות מגורים היא דרך חשובה לגרות הון משקיעי חוץ לפעילות בשוק הישראלי, בד בבד עם יצירת מקומות עבודה ישירים. כן נוצרים מצבים, לפיהם דירות אלו מושכרות לאורך זמן בעלות בדרך כלל נמוכה מעט ממחיר השוק. שמענו גם לאחרונה, כי נציבות מס הכנסה ויתרה על מיסוי נדל"ן תושבי חוץ, ולא נותר לנו אלא לברך על הצעד, מאחר שמיסוי מיגזר תושבי החוץ התקבל ברתיעה על ידי כלל מיגזר הכלכלה ומומחי הנדל"ן והמס בישראל.

ב. השקעה בדירות להשכרה לפי פרק שביעי 1 לחוק עידוד השקעות הון: הטבה זו היא בשיעור מס מוגבל (עד %10) ושיעורי הטבה גבוהים בפחת (%20), מס רכוש (שנה פטור), מע"מ (אפס מע"מ במכירה, כנגד ספיגת מס תשומות בבנייה). הטבה זו תלויה בפנייה מראש לשר האוצר ואישור של מרכז השקעות על פי חוק עידוד השקעות הון.

ג. הטבות "להשקעה" בנדל"ן (שאיננה קרקע) שהינו נכס קבוע במפעל מאושר: כעיקרון, אם כתב האישור כולל במפורש את ההשקעה בנכסים קבועים שהם נדל"ן (מחוברים לקרקע, אך לא לקרקע עצמה), הרי לפי פס"ד יצלף יש מקום ליהנות מפטור או הנחה ממס על מכירת המחוברים למקרקעין. זאת מאחר שהם נכללים במסגרת ההשקעה המאושרת שאוזכרה מפורשות בכתב האישור (כמובן ששיעור המס ינוע בין %25 לבין פטור מלא, או %10 לחברת משקיעי חוץ, או מסלול הטבות חלופי לפי העניין).

ד. חוק עידוד השקעות הון, חברות עתירות הון, ופרק שביעי 3 לחוק עידוד השקעות הון: חוקים אלו הם הטבות למשקיעי חוץ העומדים בתנאי היקף השקעה גדולים במיוחד, אך אינם בתוקף כיום ויחודשו, כפי שחודשו בעבר, כאשר קברניטי המשק ירצו לאותת לחברות זרות בעלות חוב מסויים לישראל, כי הגיעה השעה להשקיע.

ה. פטורים לפי חוק איזור סחר חופשי באילת וחוק איזורי נמל חופשי: קיימים פטורים מיוחדים או הקלות ממס למשקיעי חוץ המשקיעים גם (ולא רק) במפעל, כולל נדל"ן. חוקים אלו פטורים לישראלים גם כן, ואינם מנוצלים כיום כדבעי. רבים אינם מודעים ליישומם הפשוט והקל יחסית של חוקים אלו, הזוכים לטיפול וליווי מיוחד של צוות שהקים ראש עיריית אילת, גבי קדוש, על מנת לעודד השקעות אלו.