השקעה באיגוד מקרקעין - פטור ממס במכירה

חברת אופ שור שמחזיקה בחברה דנית שמחזיקה באיגוד מקרקעין ישראלי, שמחזיק בקרקעות *בדנמרק הדיבידנט פטור מניכוי מס במקור *רווח ההון אינו חייב במס בישראל ופטור בדנמרק - לאחר 3 שנות אחזקה

להלן תשריט תכנון המס המוצע:

א. כללי פטור השתתפות או PARTICIPATION EXEMPTION הוא כינוי למשטר מס הנהוג במספר מדינות אירופיות, במסגרתו ניתן לחברה תושבת מדינה מסויימת פטור ממס בגין דיבידנדים המתקבלים מחברות זרות אחרות המוחזקות על ידה וכן פטור ממס רווחי הון בעת מימוש חברות הבת על ידי החברה הזכאית לפטור ההשתתפות. משטר מס שכזה נהוג בהולנד, אוסטריה ולוקסמבורג ובמספר מדינות אחרות, כאשר כל מדינה מתנה את מתן פטור ההשתתפות דלעיל בתנאים מסויימים. בבסיסו של משטר המס המתואר להלן, מצויה הכוונה שלא למסות פעמיים רווחים שהופקו בחברה בת והמחולקים לחברת האם. משטר זה דומה לאי חיובם במס של דיבידנדים שמחלקת חברה ישראלית לחברה ישראלית אחרת, בהתאם לסעיף 126(ב) לפקודת מס הכנסה. החל מ-1.1.99 דנמרק החליטה להנהיג משטר מס דומה.

ב. פטור ההשתתפות הדני שלטונות המס בדנמרק הכריזו לאחרונה, כי החל מה-1 בינואר 99' חברות דניות, פרטיות וציבוריות, יהיו זכאיות לפטור ממס חברות דני על דיבידנדים המתקבלים על ידן מחברות מוחזקות. בנוסף, לא יהיו חייבות בניכוי מס במקור כלשהו בעת חלוקת הדיבידנדים שהתקבלו, גם אם החברה מקבלת הדיבידנד היא חברת OFFSHORE, והכל בכפוף לתנאים מסויימים. בנוסף, חברות דניות המחזיקות בחברות זרות אחרות יהיו זכאיות לפטור ממס רווחי הון בדנמרק בעת מימוש אחזקותיהן בחברות הזרות, לאחר תקופת אחזקה מינימלית של שלוש שנים ובכפוף לתנאים נוספים.

ג. האמנה למניעת כפל מס ישראל-דנמרק אמנה זו נחתמה ונכנסה לתוקף עוד בשנת 1966. סעיף 13 לאמנה בין ישראל לדנמרק, הדן ברווחי הון, קובע כי רווחים מהעברת מקרקעין ימוסו במדינה שבה נמצאים המקרקעין וכי רווחים מהעברת מניות ימוסו אך ורק במדינה שבה נמצא מקום מושבו של המעביר. הגדרת מקרקעין באמנה זו אינה כוללת בתוכה מניות באיגוד מקרקעין, ועל כן יש לראות בהעברת מניות באיגוד מקרקעין ישראלי על ידי חברה תושבת דנמרק כרווח הון, אשר בהתאם לסעיף 13(3) כפוף למס רק במדינת מושבו של המעביר - דנמרק.

ד. הפרקטיקה בעניין אי חיוב במס שבח בישראל בעת טענת פטור על פי אמנה ובהתאם לנוהלי נמ"ה, מועברת הטענה לבדיקה על ידי מחלקת מיסוי בינל' בנמ"ה. בניגוד לנוהלי שומה הקיימים באגף מס שבח, מחלקת מיסוי בינל' בנמ"ה מחוייבת לפעול לפי קריטריונים אחידים בינל', ועל פי כללי פרשנות בהתאם לאמנת האמנות (אמנת וינה 1969), שבעטיה מחוייבת ישראל לכבד פטור עליו היא חתומה בעת מכירת מניות באיגודי מקרקעין על ידי חברה תושבת דנמרק. לפי אמנת האמנות, אין מדינת ישראל רשאית לכפור באישור דני.