מתי פרוייקט קבלני פטור ממס

פעילות קבלנית של תושבי חוץ בישראל עשויה להיות פטורה ממס מכוח אמנות מס שמדינת ישראל חתומה עליהן, אם אותה פעילות אינה בגדר "מוסד קבע" כהגדרתו באמנת מס רלוונטית

אם חברה קבלנית אמריקנית בונה שלד בניין מגורים או משרדים בישראל במסגרת תנאי האמנה עם ארה"ב, כלומר אם משך בניית השלד אינו עולה על שישה חודשים, כי אז פעילות אותה חברה אמריקנית לא תיחשב ל"מוסד קבע" בישראל כהגדרתו באמנה, ותהיה פטורה ממס בישראל.

לפי המבחן המקובל ברוב האמנות, מוסד קבע "יכלול במיוחד" אתר בנייה או פרוייקט לבינוי או הרכבה הקיימים למעלה מ-12 חודשים.

יצויין כי במספר אמנות התקופה הקובעת היא שישה חודשים או תשעה חודשים. מהמילים "יכלול במיוחד" ניתן לכאורה ללמוד, כי גם מפעל קבלני הקיים במשך תקופה שאינה עולה על התקופה הקבועה באמנה עלול להתחייב במס בישראל. ואולם, הפרשנות המקובלת של המבחן הנ"ל גורסת כי מטרת מחברי האמנות היתה להעניק פטור לכל מפעל קבלני כאמור.

הפרשנות הנ"ל אומצה גם על ידי רשויות המס בישראל, ביחס לשותפות קבלנית מאיטליה שכרתה את מנהרת הכביש מירושלים לגוש עציון ופעילות השותפות כאמור בישראל זכתה לפטור ממס בישראל.

באמנות מס חדשות יחסית, כגון אמנות מס עם הונגריה, אירלנד וארה"ב, אומצה הפרשנות הנ"ל במפורש על ידי קביעה, כי מפעל קבלני ייחשב כמוסד קבע ויתחייב במס במדינת אמנה אך ורק אם תקופת הפעלתו באותה מדינה עולה על התקופה הקבועה באמנה.