פאלקון ירד מהפרק. התסכים ארה"ב להשבחת טנקים לטורקיה?

וול סטריט ג'ורנל: הבקשה הטורקית מארה"ב לשלוח טנק M-60 להשבחה בישראל, תאושר

אף שממשלת טורקיה ממשיכה בתהליך האיטי של בחירת טנק מערכה חדש לצבאה בהשקעה של כ-7 מיליארד דולר, צבא תורכיה מעוניין בהסדר ביניים, זול בהרבה, שיאפשר הכנסת מודרניזציה בכ-1,000 הטנקים שברשותו באמצעות שידרוג טנק המערכה M-60 שבשימוש חיל השריון שלה, מוסר היום (ה') ה-"וול סטריט ג'ורנל" בכתבה מאיסטנבול, המסתמכת על נציגי התעשייה הצבאית הטורקית ועל דיפלומטים מערביים.

טורקיה ביקשה לאחרונה את אישורה של ארה"ב לשלוח טנק M-60 להשבחה בישראל, על ידי התעשייה הצבאית בארץ, אומרים מקורות אלה.

ארה"ב צפויה לדבריהם לאשר את משלוח הטנק, אף שהציעה לטורקיה לבצע את ההשבחה באמצעות ג'נרל דיינמיקס, היצרנית המקורית של הטנק.

השבחת צי ה-M-60 צפוי לעלות לטורקיה כ-400 מיליון דולר. ג'נרל דיינמיקס תרוויח מהעסקה בכל מקרה, שכן אם ישראל תקבל את החוזה, היצרנית האמריקנית תספק לה את חלקי החילוף.

מכל מקום, העסקה עם ישראל תהיה בוודאי זולה יותר מן ההצעה האמריקנית שהועלתה במסגרת עסקה בין ממשלות.

התוכנית להכנסת טנק מערכה חדש נעשית במסגרת תוכנית המודרניזציה השאפתנית של הצבא הטורקי, בהשקעה של 150 מיליארד דולר ב-30 שנה.

המדובר ברכישת 1,000 טנקים חדישים, המהווה את עסקת הטנקים הגדולה ביותר ב-20 השנה האחרונות.

הצעות לספק טנקים אלה הגישו ג'נרל דיינמיקס האמריקנית, עם הטנק M1A1 שברשות הצבא האמריקני; החברה הממשלתית הצרפתית GIAT עם הטנק לקלרק; קראוס, מאפיי ווגמן הגרמנית עם הטנק ליאופרד 2; ואקספורט קונטרול סרוויס מאליישב האוקראינית עם הטנק T-84.

לדברי המקורות, נראה שהטורקים מתלבטים בין הטנק האמריקני או הגרמני.

טורקיה צפויה להכריע בין ארבעה הטנקים באמצע השנה הבאה, על בסיס ניסויי הטנקים ותוצאות המו"מים עם החברות המייצרות.

זהו תהליך ארוך ושום דבר לא יוחלט עוד שנה - אומר אחד מנציגי התעשיינים המעורבים במירוץ.

כמה חברות זרות המעוניינות בעסקת הטנק החדש מגלות אכזבה לנוכח איטיות תהליך קבלת ההחלטות הטורקי, ולנוכח ניסיונותיו של ראש ממשלת טורקיה, בולנט אצ'ביט, לחפש פתרון זול יותר לחיל השריון.

זאת מאחר שהמחיר הנקוב עכשיו עבור הטנקים החדשים יסכן את מאמצי ממשלתו לרסן את האינפלציה, ולהורידה במסגרת התוכנית התלת-שנתית, הנתמכת על ידי קרן המטבע, מרמה דו-ספרתית לחד-ספרתית.

על רקע זה, יש תעשיינים טורקים הסבורים שעסקת הטנקים צפויה להידחות, לעומת אחרים, הסבורים שהתכנית תרד למעשה מן הפרק.