הקוזק הנגזל: יורשי היטלר מתכננים תביעת פיצויים

היורשים - צאצאי אחיו ואחותו של היטלר - טוענים שמגיעים להם 20 מיליון דולר, בעיקר מתמלוגי "מיין קאמפף". אחד מהם אמר ל"דיילי אקספרס": היהודים ועובדי הכפייה קיבלו את שלהם, עכשיו תורנו

מאז החלה פרשת התביעות לפיצוי על הפקעת רכושם של קורבנות השואה, נשמעו חששות ואזהרות מפני השלכות העניין על האנטישמיות, הכחשת השואה ותביעות הפלשתינים. אבל על שיא כזה של חוצפה כנראה לא חשב איש: "דיילי אקספרס" הלונדוני מספר, כי יורשיו של אדולף היטלר מבקשים לעלות על גל התביעות ודורשים 20 מיליון דולר בגין רכושו המוחרם.

כאשר התאבד היטלר, ב-30 באפריל 1945, הוא הותיר אחריו צוואה פוליטית וצוואה אישית. לפי המסמך השני הוריש את רוב רכושו לאחותו פאולה, שיהיו בידיה אמצעים ל"קיום של מעמד בינוני נמוך". להיטלר עצמו לא היו ילדים, וכידוע הוא התחתן עם אווה בראון שעות אחדות בלבד לפני מותו. את אוסף האמנות שלו - אלפי תמונות, שרובן נשדדו בכל רחבי אירופה, בעיקר מיהודים - הוריש היטלר למפלגה הנאצית.

בשנות ה-50 קבע בית משפט מערב גרמני, כי היטלר היה "נאצי פעיל", ובתור שכזה הוחרם רכושו, שכלל בעיקר תמלוגים מספרו "מיין קאמפף" וכן מזכרות וחפצים אישיים. "מיין קאמפף" נמכר במיליוני עותקים בשנות עלייתו ושלטונו של היטלר, והתמלוגים הסתכמו במיליוני מארקים. בעבר נטען, כי לפחות חלק מן הכסף הופקד בבנקים בשווייץ; הוכחה לכך לא הוצגה.

הספר נמכר גם היום, כנראה בהצלחה לא מבוטלת. מהדורת "מיין קאמפף" בכריכה רכה מדורגת בערך במקום ה-5,000 ברשימות המכירות של אמזון.קום ובארנס אנד נובל - דירוג המצביע על מכירות של כמה מאות או אלפי עותקים. הרוכשים הם, מן הסתם, חוקרים מצד אחד וניאו-נאצים מצד אחר. מחיר הכרך 20-15 דולר, ומכאן שכל עותק אמור להכניס ליורשים 2-1.5 דולרים. ברוב המדינות מקובל, כי היורשים מקבלים תמלוגים במשך 75 שנה לאחר מותו של המחבר.

"דיילי אקספרס" אומר, כי עד כה חיו יורשיו של היטלר באנונימיות, מסיבות מובנות, וגם עתה הם אינם מזדהים בשמותיהם. מאחר שלאחותו פאולה לא היו ילדים, מדובר ככל הנראה בצאצאיה של אחותו-למחצה אנג'לה, המתגוררים רובם בעיר לינץ שבאוסטריה, ובצאצאיו של אחיינו-למחצה, וילי (שהם ילדיו של אחיו-למחצה אלואיס), המתגוררים בלונג איילנד שבניו-יורק.

העיתונאי טימותי רייבאק נפגש עם אחד מהם במסעדה במינכן, והאיש אמר בלא כל בושה: "אין לי שום עכבות מוסריות. היהודים קיבלו את הפיצויים שלהם, עובדי הכפייה קיבלו את שלהם, והגיע הזמן שאנחנו נקבל את שלנו". האיש אמר, כי המשפחה שוקלת להגיש תביעה לקבלת הכסף, שלטענתה מגיע לה. כמו כן, היא דורשת מן הארכיון הלאומי האמריקני להחזיר לה 30 אלבומי תמונות שהיו שייכים לבראון, בנימוק שמשפחת היטלר היא גם היורשת של בראון לאור נישואי השניים.

ורנר מאזר, היסטוריון גרמני פרו-נאצי, מסייע למשפחה. הוא אמר לרייבאק, כי יש תקדים התומך בתביעה הנוכחית: ב-1962 הורה בית משפט גרמני לשלם תמלוגים לשלושה מיורשי היטלר תמורת "הספר השני" - טיוטה מודפסת במכונת כתיבה של החלק השני של "מיין קאמפף", אשר מעולם לא פורסם. אגב: בתי משפט גרמניים סירבו בשנים האחרונות לפסוק פיצויים ליהודים שנאלצו למכור את רכושם במחיר אפסי בשנות ה-30, בטיעון שהמכירות היו חוקיות.