נכשלה פגישת פוטין ואילי הון הגדולים ברוסיה; הבהיר: "חוקי המשחק השתנו"

ברזובסקי וגוסינסקי לא הוזמנו * קרא להם לשלם מיסים כחוק, להימנע מהעלמת הכנסות ולהדיר רגליהם מהפוליטיקה

פגישת נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ואילי ההון שלשום (ו') הסתיימה ללא תוצאות וללא כל סיכומים בין הצדדים.

נציגי האליטה העשירה קיוו שהנשיא ידווח להם על פעולות הממשלה, וישתף עימם פעולה, אלא שהנשיא פוטין הבהיר למוזמנים שמעתה "השתנו חוקי המשחק".

רק 21 אילי הון ובעלי עסקים גדולים ברוסיה הוזמנו לקרמלין לפגישה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בתקווה לנהל איתו שיחה ישירה ועקרונית על גורל ההון הפרטי במדינה.

לפורום לא הוזמנו אנטולי צ'ובייס, יו"ר מועצת המנהלים של חברת החשמל הכלל ארצית "אנרגיה-רוסיה", שהיה בין אבות תהליך ההפרטה במשק הרוסי בשנות ה-90 וכעת נמצא תחת איום מצד הקרמלין להדיחו מתפקידו, אליו מונה בידי הנשיא לשעבר, בוריס ילצין.

בפגישה לא השתתפו גם אילי הון רוסים, כמו נשיא תאגיד מדיה-מוסט, ולדימיר גוסינסקי, (מבעלי מעריב - המערכת) שזוכה לפני מספר ימים על ידי הפרקליטות מאשמה שבזמן ההפרטה במשק הרוסי, שילשל לכיסו מיליוני רובלים.

בפגישה לא נכחו גם נשיא הקונצרן להפקת ושיווק נפט - "סיבנפט", רומן אברמוביץ, חבר הפרלמנט הרוסי ואיל התקשורת הרוסי המולטי-מיליונר, בוריס ברזובסקי, שהתפטר מהפרלמנט הרוסי כדי לנהל מלחמה נגד הקרמלין, שתוקף באחרונה את ה"אוליגרכים העשירים".

הנשיא לא יכול היה להבטיח למוזמנים דבר מלבד חופש, שוויון ואחדות, לצד דרישתו שישמרו על חוקי המדינה.

פוטין הבהיר לאוליגרכים שהם צריכים לציית לחוקי המס, להעביר למס הכנסה את כל המיסים הממשלתיים, לא לחמוק מתשלום מס או להעלים כספים.

מיכאל חודורובסקי, היהודי שהוא נשיא החברה לייצור ושיווק נפט "יוקס", אמר לאחר הפגישה שלא סוכמו כל העניינים שעליהם דיברו הנוכחים במשך כשעתיים.

"לנו היה חשוב לקבל תשובה ברורה כיצד מתכוונת הממשלה להתייחס בעתיד לאנשי העסקים הרוסים. התשובה שקיבלנו מפוטין הבהירה לנו שבעתיד המדינה לא תערער על הסכמים שהושגו בשנות ההפרטה, ורק אלה שהפרו את החוק ושלשלו לכיסם מיליוני דולרים מעסקים מפוקפקים ובלתי חוקיים, יועמדו לדין.

משתתפי הפגישה הגיעו למסקנה שהסתיים העידן של נשיא רוסיה לשעבר, בוריס ילצין, כאשר קבוצת עשירים הצליחה להשפיע על הממשלה, ולא פעם התערבה בעניינים פוליטיים.

לדברי פוטין, האוליגרכים צריכים להיפרד מהממשלה, ולעסוק אך ורק בעסקיהם הפרטיים. הם צריכים לעבוד קשה כדי להרוויח כסף, ולשלם במועד את המיסים לממשלה.

עם זאת, פוטין מקווה שבעתיד כל האוליגרכים במדינה יצייתו לחוק, והביע רצונו בהגברת השפעתו על עשירי המדינה.