ברזובסקי ופרשיית אירופלוט

רק לפני מספר שבועות נחשב בוריס ברזובסקי לאחד האנשים החזקים ביותר ברוסיה. תחת שלטונו של הנשיא הקודם, בוריס ילצין, היה אחד מחייליו הנאמנים ביותר של הקרמלין. ברזובסקי היה מי שסייע להעלות את פוטין לשלטון. כעת התהפך הגלגל. ברזובסקי נמצא כעת במוקד חקירה, הקשורה בחברת התעופה אירופלוט

בתחילת ינואר 1999 פנה יורי סקורטוב, התובע הכללי של רוסיה, לייבגני פרימאקוב, אז ראש הממשלה המכהן של רוסיה, והודיע לו כי הוא מתכוון להתחיל בחקירה פלילית נגד בוריס ברזובסקי.

"באיזה עניין?" שאל פרימאקוב. "ברזובסקי מסתיר כספים של אירופלוט בבנקים שוויצרים", ענה לו סקורטוב, על פי הנאמר בזיכרונותיו של סקורטוב, שפורסמו באחרונה.

השבוע חלה תפנית מעניינת בחקירה שבה פתח אז סקורטוב, ובמסגרתה העבירה המשטרה השוויצרית 80 ארגזי מסמכים הקשורים לחקירה, לניקולאי וולקוב, החוקר הרוסי המיוחד.

ברזובסקי טוען שהחקירה היא חלק מקמפיין פוליטי המתנהל נגדו על רקע צעדי הרדיפה שמבצע בשבועות האחרונים הקרמלין כנגד אנשי עסקים רוסים נוספים. "זהו עניין פוליטי מובהק, ואני ממשיך להתעקש על כך", אמר שלשום בראיון עימו. "אני בטוח שהחברות לא הפרו אף חוק, לא רוסי ולא שוויצרי", אמר.

אם יש דבר ש-80 ארגזי המסמכים הללו מוכיחים בבירור, הוא התפנית הדרמטית שחלה במזלו של ברזובסקי.

רק לפני מספר שבועות נחשב ברזובסקי לאחד מהאנשים החזקים ביותר ברוסיה. תחת שלטונו של הנשיא הקודם, בוריס ילצין, היה אחד מחייליו הנאמנים ביותר של הקרמלין.

ברזובסקי (ממוצא יהודי - המערכת) היה מי שסייע להעלות את פוטין לשלטון והוא עצמו נבחר לדומא, הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, אחרי שהחליט כי הוא מעוניין במידה מסויימת של מעורבות פוליטית, עניין שהבדיל אותו משאר האוליגרכים הרוסים.

בשבוע שעבר הדהים ברזובסקי את מוסקבה כאשר פנה בגלוי נגד הקרמלין והתפטר מהדומא, באומרו שאין הוא רוצה "לקחת חלק בהריסת רוסיה ובהקמתו של משטר אוטוריטרי". משקיפי הקרמלין התייחסו לצעדו זה כאל מכת מנע, המיועדת להפוך את ברזובסקי למעין קדוש, על רקע התחזקות הלחצים סביבו.

החוקרים הרוסים טוענים ששלוש החברות הנשלטות על ידי ברזובסקי ושותפיו - אנדבה (Andava), פורוס סרביסס (Forus Services) ויונייטד פייננשל קומפני (United Financial Services), שהוקמה על ידי אנדבה - קשרו קשר להוציא במרמה כספים מאירופלוט, בעיקר בין השנים 1996 ו-1997.

בין מאי 1996 לתחילת 1998 הועברו לאנדבה 80% מהתקבולים ממכירות כרטיסים ושירותים של אירופלוט מחוץ לתחומי רוסיה, בהיקף של כמה מיליוני דולרים בשנה. החוזים עם אנדבה אושרו על ידי סמנכ"ל הכספים באירופלוט, ניקולאי גלושקוב, אשר ביחד עם ברזובסקי היה גם בעל מניות, הן בפורוס והן באנדבה.

אנדבה קיבלה אישור מהרשויות הרוסיות להחזיק במזומנים של אירופלוט לתקופה של כ-180 יום לפני העברתם לאירופלוט, מה שאכן אירע בסופו של דבר. אלא שהדבר יצר גירעון במזומנים בקופת חברת התעופה, שנאלצה ללוות כספים כדי לעמוד בהוצאות נקובות הרובלים שנדרשה לשלם ליונייטד פייננשל קומפני (UFC), חברה אחרת שנוסדה על ידי אנדבה.

על פי ההסדר, נהגה UFC לגבות מאירופלוט ריבית (שערי הריבית ברובלים נעו בזמנו בין 60% עד 80%) או קנסות (שנאמדו בעשרות מיליונים של רובלים ב-1997), אם לא עמדה אירופלוט בתשלומים בזמן. במהלך אותה תקופה, היתה זו פורוס שהעמידה לאירופלוט קווי אשראי.

החוקרים מעריכים כיום שאירופלוט אולצה לקחת קווי אשראי יקרים מאוד מחברות שבבעלות אותם בעלי המניות. אולם אנדבה ופורוס טוענות, כמובן, לתום לב. מקור מקורב לאנדבה מסר שהאסטרטגיה של חברת התעופה היתה פשוט להגן על עצמה מפני פיחות בשוויו של הרובל, באמצעות אחזקת דולרים לתקופות ארוכות ככל שניתן.

התובע הכללי השוויצרי עדיין לא פתח בהליכים פליליים נגד החברות. ואילו וויליאם פרסארו, העומד בראש אנדבה, התבטא אמש בנושא ואמר ש"אין שום דבר בלתי חוקי בפעילות שלנו".

ברזובסקי, מצידו, ממשיך את המערכה כנגד פוטין. "ההשפעה שלי תמיד היתה מבוססת על כוח השכנוע", אמר אמש. "היו לי מספיק טיעונים כדי לשכנע את הנשיא הראשון במדינה (בוריס ילצין) בדברים רציניים רבים. היום, הממשלה פשוט לא מבינה מה אני מציע לה ואינה מבינה את ההשלכות של פעולותיה שלה".