רוגוזין ו-ICTS ייהנו מהזכייה של פיוניר במאות מיליונים של פיצויים

פיוניר, בה מחזיקה רוגוזין 10%, זכתה בפיצויים של 352 מיליון דולר

המשקיעים במניות חברת רוגוזין לא ממש התרגשו מההודעה ששיגרה אתמול החברה לבורסה. מההודעה הם התבשרו כי חברת Pioneer Commercial Funding, בה מחזיקה רוגוזין 10%, זכתה בסוף השבוע שעבר בפסק דין בבית המשפט בפילדלפיה בפיצויים בסכום כולל של 352.7 מיליון דולר, אותם ישלם לה בנק פירסט יוניון. מדובר בסכום הפיצויים הגבוה ביותר, שנפסק אי פעם בבית משפט במדינת פנסילווניה.

התגובה במניות רוגוזין היתה מתונה: אתמול (א') רשמו המניות עלייה של 1.8% ובשלב הפתיחה היום נרשמה בהן עלייה של 2.7% נוספים, תוצאה של עסקה בודדת בהיקף כספי אפסי של כ-2,500 שקל. גם מניות ICTS לא הגיבו בשלב זה באופן משמעותי. ICTS מחזיקה ב-6% ממניות פיוניר. המחזיקה הגדולה בפיוניר היא לידן (44%), אך זו האחרונה היא חברה פרטית כיום, לאחר שנמחקה מהמסחר בהצעת רכש אשתקד.

התגובה במניות פיוניר, הנסחרות בוול סטריט, היתה קיצונית קצת יותר: תוצאות המשפט נודעו בארה"ב ביום חמישי. באותו יום זינקו מניותיה של פיוניר ב-130%, ויום אחר כך הוסיפו ועלו ב-12.5% נוספים. בשני ימי המסחר הללו עלה שווי השוק של פיוניר מ-4.8 מיליון דולר ל-12.5 מיליון דולר.

השליטה בפיוניר נרכשה על ידי קבוצת לידן בשנת 97'. פיוניר עוסקת במסחר במשכנתאות בשוק המשני בארה"ב. במרוצת 97' ובתחילת 98' חלה בפיוניר צמיחה מהירה, ובאמצעות הון עצמי של מיליוני דולרים בודדים, הצליחה הנהלת החברה, בראשות היו"ר בועז הראל, להשיג קווי אשראי של עשרות מיליוני דולרים. בתחילת 98' אף נחתם מסמך הבנות עם ניקו בנק מיפאן, אשר היה יכול להגדיל את קו האשראי של פיוניר עד ל-260 מיליון דולר.

בפועל, לא הגיעה פיוניר מעולם לקווי האשראי הגבוהים הללו ולמען האמת הגיע על סף פירוק. כל זאת, בעקבות טעות שביצע בנק פירסט יוניון, אחד הבנקים הגדולים בארה"ב. בעקבות מכירה של אחד מתיקי המשכנתאות, היתה אמורה פיוניר לקבל מפירסט יוניון 1.7 מיליון דולר, ואולם הכסף שולם לחשבון של לקוח בבנק CoreStates, שאחר כך נרכש על ידי פירסט יוניון עצמה. CoreStates השתמש בכסף שקיבל הלקוח כדי לקזז חובות שלו כלפיה.

חבר המושבעים קבע, בין השאר, כי פירסט יוניון השתמש בכספים שהיו שייכים באופן חוקי לפיוניר ב"צורה מכוונת ושערורייתית תוך התעלמות מהאינטרסים הכלכליים של פיוניר". בנוסף, נקבע כי קיזוז הכספים ואי השבתם לפיוניר גרמו, בסופו של דבר, להפסקת פעילותה של האחרונה. לכן, לפיצוי על הנזק הישיר בסך 1.8 מיליון שקל, קבע חבר המושבעים פיצוי על הנזק התוצאתי בסך 13.4 מיליון דולר נוספים - שווי השוק שאיבדה פיוניר כתוצאה מהפרשה. כאמור, בעקבות פסק הדין חזרה פיוניר לרמת שווי שוק של 12.5 מיליון דולר.

הכסף הגדול באמת - 337.5 מיליון דולר - נפסק לטובת פיוניר כ"פיצוי עונשין". מדובר בפיצויים, שנועדו להתריע את פירסט יוניון עצמה מפעולות דומות בעתיד, וכן כאמצעי התראה לחברות אחרות. מובן שפירסט יוניון הודיעו באופן כמעט מיידי כי בדעתם לערער על פסק הדין. ערעור כזה עשוי להימשך עד 15 חודשים.

ומה יקרה אם בסופו של התהליך אכן תקבל פיוניר את הסכום הגדול. מקור בקבוצת לידן ציין כי בבוא העת "תשב הנהלת החברה ותחליט מה לעשות עם הכסף - בתחום הפעילות של מסחר במשכנתאות או בתחומי פעילות אחרים". מה שבטוח הוא שאם תקבל פיוניר סכום של 353 מיליון דולר - חברה קטנה היא כבר לא תהיה.