שחק: לא אתעקש על הקמת הנמל באשדוד ע"י יזם פרטי; אין שיטה קדושה - כולל BOT

הדברים, בניגוד לעמדתה המוצהרת של הממשלה, נאמרו במיפגש סגור עם נציגי העובדים בנמל חיפה ועם נציגי ההסתדרות

שר התחבורה החדש, אמנון שחק, רמז השבוע, במהלך מיפגש סגור עם נציגי העובדים בנמל חיפה ועם נציגי ההסתדרות, כי תיתכן אפשרות שהממשלה תיסוג מהכוונה להקים את פרוייקט הנמל החדש באשדוד (נמל היובל) באמצעות יזמים פרטיים, ובשיטת ה-BOT. שחק אמר: "שום שיטה לא קדושה בעיניי. העיקר, מבחינתי, הוא שתושג התייעלות ותחרותיות בתוך הנמלים. לא משנה הדרך".

הצהרתו של שחק מפתיעה, משום שהממשלה, השרים שקדמו לשחק והנהלת רשות הנמלים התעקשו עד עתה על כך שהנמל החדש באשדוד, שיוקם בהשקעה של כמיליארד דולר, יוקם על ידי יזמים פרטיים ובשיטת ה-BOT, כלומר היזמים מקימים על חשבונם את הנמל, מתחזקים אותו ומתפעלים אותו במסגרת זיכיון ל-30-20 שנה. זו הפעם הראשונה שנמל בארץ אמור להיות מוקם על ידי יזמים פרטיים, ולא על ידי המדינה. על רקע התעקשות הממשלה ורשות הנמלים, היו בשנה האחרונה סכסוכי עבודה קשים, שהביאו להשבתת הנמלים בארץ מספר פעמים. העיצומים הופסקו לפני חמישה חודשים, אחרי שסוכם, בתיווך בית הדין לעבודה בחיפה, כי הנושא יועבר להכרעת שני בוררים - שמואל סלבין ועו"ד משה ניסים. הבוררים עדיין לא הגיעו להחלטה בנושא, אם כי לפי הערכות גם הם נוטים להתעקש על ביצוע הפרוייקט באמצעות יזמים פרטיים.

באחרונה תיכננו שוב ועדי העובדים וההסתדרות לפתוח בעיצומים בנמלים, אך בעקבות כניסתו לתפקיד של שחק, הם הודיעו, כי יאפשרו לו פסק זמן כדי להיכנס לעובי הקורה. הוועדים וההסתדרות התלוננו על כך, שהבוררים אינם מגיעים למסקנות, למרות שעברו חמישה חודשים מאז מינויים לתפקיד זה.