אשטרום הישראלית ודרגאדוס הספרדית זכו במיכרז בנמל היובל

היקף העבודות בנמל אשדוד: 700 מיליון שקל

ועדת המיכרזים העליונה של רשות הנמלים והרכבות, בראשות המנכ"ל, גדעון שמיר, החליטה למסור את המיכרז לביצוע העבודות הימיות בנמל היובל, שיוקם באשדוד, לקונסורציום הכולל את חברת הענק הספרדית דרגאדוס והחברה הישראלית אשטרום.

מיכרז זה הוא אחד ממיכרזי התשתית הגדולים ביותר, שבוצעו בשנים האחרונות בארץ, והיקפו 700 מיליון שקל. אשטרום מובילה את הקבוצה, ודרגאדוס היא מהחברות המובילות באירופה בביצוע עבודות ימיות. ההיקף הכולל של עבודות הקמת נמל היובל יגיע ל-2.5 מיליארד שקל, ויכלול בניית שוברי הגלים ורציפים, בהיקף של 700 מיליון שקל.

העבודות נמסרו לדרגאדוס ולאשטרום במסגרת פרוייקט בשיטת הטרן-קי. על פי שיטה זו, הזוכה במיכרז מקבל פרוייקט לביצוע, ובגמר הפרוייקט מוסר אותו להפעלת מזמין העבודה. עובדי הנמלים מתנגדים לביצוע פרוייקטים בשיטת ה-BOT, בה הזוכה במיכרז מממן את הפרוייקט, מקים אותו ומנהל אותו במשך תקופת זיכיון מוגדרת מראש.

שמיר אמר, כי העבודות יחלו בעוד כחודש וחצי, מיד עם השלמת הסידורים האדמיניסטרטיביים. ראש מינהלת פיתוח הנמלים ברשות, דן הלבר, אמר, כי חמש הקבוצות שהגישו הצעותיהן למיכרז הן מהמובילות בעולם בתחום העבודות הימיות.

לדבריו, במגמה להכניס כמה שיותר גורמים ישראליים לתחום העבודות הימיות העתידיות בנמלי הארץ, איפשרה הרשות לגופים ישראליים לעמוד בראש הקבוצות במיכרז זה.

כקבלן משנה ראשי בקבוצה של אשטרום ודרגאדוס, משמשת החברה ההולנדית, ואן אורד.

עם סיום הקמת נמל היובל, ייתווספו רציפים מודרניים באורך של 1.9 ק"מ, שיאפשרו הגדלה של כ-50% ביכולת שינוע המכולות של נמלי ישראל. במסגרת הפרוייקט, ייבנה גם שובר גלים באורך 1,150 מטר ובעומק של עד 22 מטר. שובר הגלים ייבנה כסוללת סלעים בכמות של 3 מיליון טון, בתוספת שיריון של 14 אלף קוביות בטון, במשקל 40 טון לקובייה. שובר גלים מאסיבי שכזה, יוכל לעמוד גם בפני הסערות העזות ביותר.