CNN במגעים להקמת ערוץ חדשות מקומי

מנכ"ל איזור המזה"ת, רון צ'יקון: "אנחנו ממתינים בקוצר-רוח למיכרז לערוץ חדשות" * חברה זרה תורשה להחזיק עד 30% בערוץ חדשות ייעודי

רשת החדשות CNN של טיים-וורנר מנהלת מגעים עם מספר גופי תקשורת בארץ לשותפות בהקמת ערוץ חדשות מקומי בעברית, שיכלול חדשות בינלאומיות מדסקי-החדשות של הרשת בעולם, וחדשות מקומיות. במקביל, מנהלת הרשת מגעים לכניסה בהעברת חדשות בפלטפורמות נוספות לטלוויזיה באינטרנט ובסלולר. כך נודע ל"גלובס".

המהלך הוא חלק מהאסטרטגיה של החברה - לספק תוכן ולהיות נוכחת בכל הפלטפורמות האפשריות, תוך "פריצת" מגבלות השוק העולמי דובר האנגלית.

לפני כשבועיים ביקרו בארץ נציגי רשת טיים-וורנר מלונדון, ביניהם מנכ"ל איזור המזה"ת ב-CNN העולמית, רון צ'יקון. הרשת בחרה במשרד יחסי הציבור של צרפתי-שטרנשוס-זמיר, שייצג אותה בארץ לצד חברת LDI, הנציגה המסחרית, המוכרת זמן פרסום ב-CNN למפרסמים ישראלים.

לפני כשנה השיקה CNN העולמית ערוץ חדשות תורכי CNN TURK, שהוא מיזם משותף של הרשת העולמית עם קבוצת המדיה התורכית Dogan Media Group. לפניו, הושק ערוץ דומה בשיתוף קאנאל פלוס בספרד.

הערוץ התורכי משודר בתחנות קרקעיות ובכבלים בתורכיה, ומגיע ל-7 מיליון משקי-בית. הערוץ מופק מאולפנים באנקרה ובאיסטנבול, והוא מציע חדשות מקומיות על שוק ההון, ספורט, תרבות, תיירות, וחדשות ובינלאומיות, ממרכז השידורים של CNN באטלנטה.

קבוצת Dogan היא בעלת 2 העיתונים הגדולים בתורכיה, 2 תחנות טלוויזיה, ומוציאה לאור 30 מגזינים.

בשיחה עם "גלובס" אמר צ'יקון, כי לרשת CNN יש עניין גדול במיזם משותף עם גופים מקומיים להקמת ערוץ לוקאלי, כדוגמת הערוצים שיש לה במדינות אחרות.

צ'יקון: "זה הכיוון שאליו אנחנו פונים בעתיד. ערוצים לוקאליים בשיתוף עם קבוצות מקומיות. זו הדרך שלנו להגיע לפלחי-שוק ולצופים נוספים, הרי לא כולם שולטים באנגלית".

אתם מתכוונים להשתתף במיכרז לערוץ חדשות ייעודי?

"אנחנו רוצים לראות את המיכרז, לראות מי יכול לגשת, ומה התנאים. יש לנו ניסיון בהקמת ערוצים לוקאליים. אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים, אבל על מנת לבחור שותף, אנחנו חייבים לראות מי יכול מבחינה רגולטורית לגשת למיכרז".

ערוץ חדשות ייעודי אמור להיות הראשון מבין הערוצים הייעודיים, שלגביו יפורסם מיכרז, עד לסוף חודש ספטמבר.

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, עו"ד דורית ענבר: "טיוטת מיכרז כבר עלתה לדיון במועצה, בשיבתה כוועדת מיכרזים. נקבעה שורת נושאים שטרם הוכרעו, ודיון נוסף יהיה בישיבות הקרובות, בחודש ספטמבר. הכוונה לסיים ולפרסם את המיכרז עוד לפני החגים".

מה ייקבע במיכרז לגבי גופים זרים?

ענבר: "החוק קובע כבר היום מגבלות על בעלויות, כמו איסור על השתתפות בעלי זיכיונות בכבלים, בערוץ 2, בשני העיתונים הגדולים ובשני משדרי החדשות ברדיו ובטלוויזיה. לגבי חברות זרות, הרי שלפחות שנישליש מבעלי השליטה בקבוצה המציעה במיכרז צריכים להיות אזרחי ותושבי ישראל, וכך גם המנכ"ל ורוב הדירקטורים".

ערוץ עוגן ערוץ CNN העולמי משודר בארץ אצל חברות הכבלים מאז שעלו לאוויר, לפני כ-11 שנים, והוא נחשב לאחד העוגנים מבין ערוצי הלוויין שנקלטים בכבלים. חברת הלוויין YES חתמה על הסכם רחב יותר עם טיים-וורנר, לפיו משודרים ערוץ החדשות הבינלאומי, ערוץ הסרטים הקלאסיים TCM, וערוץ האנימציה CARTOON NETWORK.

בנוסף, רכשה YES את מגזין חדשות הבידור Show-Biz Today, שמשובץ (בתרגום לעברית) בערוץ 3 של הכבלים, שנמכר ללוויין ללא הפקות המקור. השואו-ביז משובץ ברצועה יומית בשעה 18:00, שעות אחדות לאחר שידורה המקורי, במקום רצועת החדשות המקומיות של ערוץ 3 בכבלים.

בעקבות YES הגיעו הכבלים, ולאחרונה חתמה חברת הכבלים מתב על הסכם לשידור TCM ו-CARTOON NETWORK, ומו"מ מתנהל בין טיים-וורנר לבין שתי חברות הכבלים הנוספות תבל וערוצי זהב.

לדברי מנהלת יחסי הציבור הבינ"ל של CNN, סימה אליבאי, ישראל היא שוק חזק עבור החברה, שביקשה להיכנס ביותר מאשר רק ערוץ החדשות. "מבחינה תקשורתית וטכנולוגית ישראל היא שוק-מפתח מתקדם. האסטרטגיה של החברה היא להגיע להסכם לאספקת תוכן בעברית בסלולר ובאינטרנט. זהו תחום עיסקי שיש בו הרבה רווחים", אמרה.

"אנחנו לא רוצים להגביל את עצמנו לטלוויזיה", אמרה. "סביבת העבודה של הצופים שלנו נעשית ניידת, וזה יהיה טפשי להגביל את עצמנו. זהו הכיוון שאליו מוביל שוק התקשורת".