3 הרוגים ל"דובדבן" במארב למבוקש מס' 1; מופז: תקלה חמורה; ייתכן שנהרגו מירי צה"ל

המבוקש מספר אחד בשטחים, מחמוד אבו-הנוד, נפצע בקרב והצליח להימלט לשכם, מבעד לטבעת של חיילי צה"ל; מופז מינה ועדת חקירה

שלושה לוחמים של יחידת "דובדבן" נהרגו וחייל נוסף נפצע באורח בינוני במהלך ניסיון כושל ללכוד את המבוקש מספר אחד בשטחים, מחמוד אבו-הנוד, בכפר עסירה א-שימליה, סמוך לשכם. ההרוגים הם: סמ"ר לירון שרביט, בן 20 ממושב בית חשמונאי; סמ"ר ניב יעקובי, בן 20 מת"א; וסמ"ר רועי אבן (פילשטיינר), בן 21 מהוד השרון.

הרמטכ"ל, שאול מופז, גילה במסיבת עיתונאים מיוחדת, כי ייתכן שחיילי צה"ל נהרגו מאש כוחותינו. מופז הגדיר את האירוע כ"תקלה מבצעית חמורה".

יותר ממאה חיילים כיתרו אמש את איזור הכפר עסירה א-שימליה, הממוקם כשני קילומטר משכם. הם הגיעו למקום, בעקבות מידע מודיעיני שהמבוקש מספר אחד בשטחים, מחמוד אבו-הנוד, מסתתר באחד מבתי הכפר.

על-פי הדיווחים, מגגות אחד הבתים בכפר נפתחה במפתיע אש לעבר חיילי "דובדבן". האש נורתה לעבר החיילים, עוד לפני תחילת הניסיון ללכוד את אבו-הנוד. ככל הנראה, אנשי חמאס נוספים ששהו במקום, פתחו באש לעבר החיילים, מיד לאחר שהבחינו בהם.

חיילי "דובדבן" השיבו באש לעבר מקור הירי. בחילופי הירי נפגע אבו-הנוד משלושה קליעים. למרות שהאיזור כותר ע"י צה"ל, הוא הצליח להימלט פצוע דרך אחד מהמטעים הסמוכים לכפר והסגיר את עצמו לכוחות הביטחון הפלשתיניים בשכם. ההערכות הן שהוא הצליח להגיע לשכם כשעתיים לאחר קרב הירי.

מיד לאחר הקרב הטיל צה"ל סגר על הכפר, וחיילים החלו לבצע סריקות בבתים. בסריקות נלכדו כמה פעילי חמאס וחשודים בסיוע לאבו-הנוד. בין היתר, נלכד אבו-נידל, הנחשב לבכיר בזרוע הצבאית של החמאס. הכפר עסירה א-שימליה מצוי בשליטה אזרחית פלשתינית ובשליטה צבאית ישראלית.

גורמי ביטחון ציינו, כי עם תחילת הפעולה, הועבר דיווח לשירותי הביטחון הפלשתיניים. בפיקוד מרכז ציינו את שיתוף הפעולה הביטחוני המשופר, שהתפתח בחודשים האחרונים עם הפלשתינים.

שאול מופז ציין לאחר התחקיר הראשוני, כי הוא אינו מוציא מכלל אפשרות ששלושת חיילי "דובדבן" נהרגו מאש כוחותינו, כתוצאה "מתקלה מבצעית חמורה" שנבעה מאחת מיחידות המשנה שהשתתפו בפעילות היזומה.

מופז הודיע על הקמת ועדת חקירה לבדיקת הכשל בפעולה, שגרם לאסון. בראש ועדת החקירה יעמוד האלוף שי אביטל. מופז ציין, כי תוך כמה ימים יוגשו המסקנות הראשונות של ועדת החקירה ובהתאם למימצאים, יוחלט על המשך הצעדים.

"האירוע הוא קשה, המחיר שלו כבד והתוצאות חלקיות", הוא הדגיש.

"הפעולה היתה יזומה, על בסיס מודיעין שנצפה ע"י כוחותינו במהלך הימים האחרונים. מטרת הפעולה היתה ללכוד את המבוקש מספר אחד, מחמוד אבו-הנוד, שהכפר עסירה א-שימליה הוא מקום הולדתו. הוא נצפה באותו בית. כוחותינו סגרו, על-פי המתוכנן, מרגע שהיה ברור שאותו מבוקש נמצא בבית בכפר.

"יש לי יסוד סביר להניח שבפעולה הזאת היתה תקלה מבצעית חמורה, שיכולה לנבוע ממספר אפשרויות. האחת: מיחידות המשנה שפעלו בלילה, בין אם בגין מיקום לא מדוייק, בין אם בגין זיהוי לא מדוייק, או באפשרות של ירי לא מדוייק. כל הדברים האלה ייחקרו עד תום".

עם זאת, מופז הדגיש, שיש לו אמון מלא בלוחמי ומפקדי "דובדבן": "אני סומך על המפקדים של יחידת 'דובדבן', של החטיבה, של האוגדה ושל הפיקוד, שהתחקיר הזה יתבצע לעומק ויחשוף את כל התקלות המבצעיות באירוע הקשה שציינתי ותיארתי אותו בפניכם. אני רוצה לומר שיחידת 'דובדבן' פועלת מזה שנים, במיוחד בשנתיים האחרונות, ללא אף תקלה מבצעית. התרומה של היחידה הזאת לביטחונה של מדינת ישראל ולסיכול פיגועים היא גדולה מאוד, ואני חושב שהרבה חיי אדם נחסכו בעקבות פעילותה.

"יש לזכור, שלאירוע היו שני שלבים. בשלב הראשון כוח 'דובדבן' סגר על הבית והיו חילופי האש בין המחבלים לבינינו. צריך לזכור שהמחבלים היו אלה שפתחו ראשונים באש, ומחמוד אבו-הנוד נפצע והצליח לברוח מתוך מעגל הסגירה של הבית בו הוא שהה. המחבל השני, אבו-נידאל, נפצע, ויותר מאוחר נלכד על ידי כוחותינו. אנחנו הרסנו את הבית. אבו-הנוד ברח למרחק של כקילומטר עד קילומטר וחצי מאיזור ההיתקלות, וכנראה הסתתר בקומפלקס מאוד רחב וגדול שגם אותו סגרנו בפעולה יחסית זריזה של הכוח, אבל יותר מאוחר הוא הצליח לחמוק לעיר שכם ושם הוא הסגיר עצמו לידי הפלשתינים.

"במהלך השלב השני של הפעולה היה זיהוי מוטעה של התצפית של אחד מחיילי הכוח, ובעקבות הזיהוי המוטעה נפתחה אש ע"י כוחותינו על הסמל אבי אסף שכאמור נפצע, טופל בשטח ופונה לביה"ח תל השומר. מצבו כעת יציב".