ה"מכה" של עמוס וילנאי - 520 מיליון דולר ממיזוג MMC

אביגדור וילנץ, נשיא גלילאו: "יש לנו כל הזמן הצעות למיזוגים"

קשה שלא לשים לב למספר. 520 מיליון הדולר, ששוות המניות של עמוס וילנאי. השם מוכר לכם? עמוס וילנאי (59) הוא מייסד חברת MMC Networks (סימול MMCN), העוסקת בתחום המעבדים (סמיקונדקטורס). MMC ממוקמת בסאניוויל קליפורניה, ועוסקת בייצור מעבדי רשתות לניהול תקשורת (מתגי LAN ,WAN).

וילנאי הקים את החברה ב-92' והנפיק אותה לפני שלוש שנים בנאסד"ק. לחברה היתה היסטוריה של עליות וירידות, כשהשפל התרחש לפני שנתיים, כאשר הלקוחה הגדולה ביותר שלהם, יבמ, הודיעה שלא תרכוש מהם מעבדים. אך מאז עברה החברה תהליך התאוששות עמוק שבמהלכו התאוששה מנייתה מהשפל של 17 דולר למניה, למחירה הנוכחי: 78.25 דולר למניה. התאוששות זו מיוחסת ליכולת המכירות המשופרת של החברה, שהצליחה להגדיל את ההכנסות ברבעון השני ב-35%, ובעיקר לפיתוחים המתקדמים של מעבדי תקשורת.

אבל השיא בפעילות MMC התבצע היום, כש-(Applied Micro Circuts Corp (AMCC, (סימול AMCC) מובילה עולמית בתחום השבבים, הודיעה שהיא ממזגת אליה את MMC תמורת 4.5 מיליארד דולר, כלומר כל מניית MMC תומר ל-0.619 מניית אפלייד מיקרו, פרמיה של 49% על שווי השוק שלה מיום שישי, כ-3 מיליארד דולר. מתברר, שגם בעיסקה זו לא הצלחנו מלהתחמק מהטרנד של תקשורת אופטית. אפלייד מיקרו מייצרת שבבים, המגבירים את התעבורה ברשתות אופטיות. היא נחשבת לחברה מובילה בתחום זה עם מכירות לענקיות התחום, חברות כמו סיסקו, נורטל וג'וניפר. היא נסחרת בשווי שוק של 23.6 מיליארד דולר (מחיר מניה: 188 דולר).

המיזוג נתפס בתעשייה כמיזוג ידוע מראש בין שתי חברות מובילות, שיצליחו לתת פתרון שלם בתחום האופטי בפרט, ובעולם התקשורת בכלל, לבניית מעבדי תקשורת לנתבים ומתגים בזכות השילוב בין מעבדי התקשורת של MMC לשבבים של אפלייד מיקרו. עבור אפלייד מדובר ברכישה הרביעית, ועבור תעשיית המעבדים, שזוכה להתעוררות גדולה בשנים האחרונות, זהו המיזוג השני בגודלו.

וילנאי אומנם ויתר על תפקיד המנכ"ל של MMC, זמן קצר לאחר ההנפקה, אך הוא עדיין מחזיק בתואר של יו"ר החברה. תחת ניהולו של דאג ספרנג, נשיא החברה הנוכחי, הגיעה החברה לתוצאות רבעוניות המציגות הכנסות של 13.6 מיליון דולר עם רווח נקי של 4.1 מיליון דולר. נשיא אפלייד מיקרו, דייב ריקי, מעריך כי שוק המעבדים יגדל השנה בכ-600 מיליון דולר.

המכירה הופכת את וילנאי לסטארטאפיסט העשיר בישראל, וכל זאת לאחר סדרת מכירות של מניות החברה (ראו מסגרת). שווי המניות והאופציות שבידיו שוות כ-520 מיליוון דולר, סכום בסדר הגודל של שווי מניות פטרושקה וגידרון, מייסדי כרומטיס. וילנאי בן ה-59 חזר לישראל לאחר שהות בארה"ב והיה מבכירי אינטל ישראל בראשית שנות ה-70. מאוחר יותר הצטרף לנשיונל סמיקונדקטור. הסטארט-אפ הראשון שלו נולד בתחילת שנות ה-80, חברת קלאריטי. החברה, שפיתחה מערכת לתכנון מעגלים משולבים ונחשבה לחברה מבטיחה, התאדתה לה עם הזמן ולאחר שגייסה סכום מרשים (לזמנו) של 6 מיליון דולר מכור. וילנאי מחזיק בסך הכל כ-4.5 מיליון מניות של החברה, באחזקות שלו ושל בני משפחתו, ששוויים לאחר המיזוג כ-512 מיליון דולר.

אביגדור וילנץ, נשיא גלילאו, שעוסקת בתחום מקביל של ייצור מעבדי רשתות, מכיר את וילנאי מזה שנים ובעבר אף אמר, ש"וילנאי הוא חבר טוב שלי". היום הוא הסכים לומר עליו: "עמוס הוא בן אדם יקר ונפלא מכל בחינה שאני מכיר אותו. הוא נחמד צנוע ויצירתי". כנראה, שלהערכה המחמיאה מסכימה גם אמו של וילנאי, מרים, המחזיקה במניות בשווי של כ-מיליון דולר לאחר המיזוג.

וילנץ מסביר: "המיזוג הזה, לדעתי, הוא צעד מאוד נכון, כי נוצרים גושים של חברות שעוסקות ברכיבים לציוד תקשורת, כאשר בין MMC ואפלייד יש סינרגיה מלאה".

וילנץ הוסיף שגלילאו שוקלת כל הזמן מיזוגים - "לא חסרים לנו הצעות. כמובן, שכל דבר נשקל לגופו ובהתאם לרצון בעלי המניות". על התחרות מצד החברה הממוזגת הוא אמר: "מבחינת גלילאו אני לא רואה השפעה על התחרות, למרות שיש כמה תחומים חופפים. בסופו של דבר למיזוג לא תהיה השפעה דרמטית על התחרות."