צו מניעה עלול לעכב פרוייקט התיירות והמגורים בטיילת בירושלים

4 דונם מתוך שטח האתר, שהוצאו במיכרז של ההוצאה לפועל, נרכשו שלא בתום לב על ידי היזם אווי לוי

צו מניעה זמני שהוצא בבית המשפט המחוזי בירושלים עלול לעכב עבודות של פיתוח אתר בנייה לתיירות ומגורים באיזור הטיילת בארמון הנציב בירושלים.

צו המניעה מתייחס לשטח של כ-18 דונם מתוך שטח כללי של 54 דונם אשר יועד לבניית 395 יחידות דיור ופרוייקטים תיירותיים נוספים. הצו הוצא על ידי השופט אליהו בן-זימרה אשר קבע, כי 4 דונם שהוצאו במיכרז של ההוצאה לפועל נרכשו שלא בתום לב על ידי היזם אווי לוי.

הפרשה מתייחסת לשטח אדמה שנקנה בשנת 1943 באיזור ארמון הנציב. השטח עבר ב-48' לשליטה ירדנית, והחל מ-67' הועברה החלקה לשטח ישראל. יורשי השטח התכתבו עם האפוטרופוס הכללי בעניין זכויותיהם בקרקע. בתוך כך, הוציא מס רכוש באמצעות ההוצאה לפועל את השטח למכירה על מנת לגבות את המיסים החלים עליו.

לאחר זכיית לוי במיכרז פנו היורשים, באמצעות עו"ד שלום אייכנשטיין, לבית המשפט המחוזי בבקשה להוציא צו מניעה האוסר על לוי לבצע כל פעולה או עיסקה בקרקע. מאחר שהחלקה היא חלק מכ-18 דונם שלא בוצעה בהם חלוקה עדיין, הוצא הצו על כל השטח.

מההחלטה התברר, שלוי ידע מיהם הבעלים של הקרקע, ופנה לארבעת היורשים בשנים האחרונות פעמיים בשנה בבקשה לקנות את הקרקע. בקשותיו נדחו.

השופט בן-זימרה קבע, שאין לבצע דיספוזיציה מכל סוג שהוא ביחס לחלקה. השופט ציין בהחלטתו, כי קיומו של צו המניעה הזמני יעכב, למעשה, את תחילת העבודות, שכן מדובר בבעלות משותפת בכל החלקה. השופט ציין, כי באמצעות השיווק מממן היזם בדרך כלל את הבנייה.

יצויין, כי באיזור 54 דונם אשר 75% מהם שייכים לחברת פיגל השקעות הנמצאת בשליטתו של אחיו של אווי - יהודה לוי. 25% הנותרים שייכים לאווי לוי. מתוך החלקה עצמה של כ-18 דונם למעלה מ-6 דונם שייכים לאווי לוי. מנכ"ל חברת דיגל השקעות הוא אריה עמית, לשעבר מפקד מחוז ירושלים במשטרה.