שמרוק ופימי מצרפות את הציבור בפרמייה לרכישה הממונפת של תדיראן קשר

ינפיקו מחר את החברה שלוותה אשתקד יותר מ-100 מיליון דולר לרכישת השליטה בתדיראן קשר מידי כור; חזי חרמוני, מנכ"ל החברה, יכפיל את שכרו בעקבות ההנפקה, בנוסף לבונוס של כחצי מיליון דולר

‏‎‎‏ ‏‎ בתשקיף תדיראן תעשיות קשר מופיעות התוצאות העיסקיות של החברה הבת, תדיראן קשר: רווח נקי של 62.5 מיליון שקל בשנת 99' כולה ושל 30 מיליון שקל בחצי הראשון של השנה הנוכחית. ‏‎

‎‏ תדיראן תעשיות קשר מציגה תוצאות פחות מרשימות: הפסד של 3.1 מיליון שקל אשתקד ורווח של 1.1 מיליון שקל בלבד בחצי הראשון של השנה. את ההבדל בין החברה המונפקת לחברה הבת הריווחית שלה, עושים הפחתת מוניטין שנוצר ברכישת תדיראן קשר מנובמבר 99' והוצאות מימון כבדות בגין ההלוואות הגדולות שנלקחו לצורך רכישה זו. מדובר בהוצאות שימשיכו ללוות את תדיראן תעשיות קשר גם בשנים הבאות. ‏‎

‎‏ וליתר ביטחון נבהיר: לא תדיראן קשר מונפקת מחר כי אם החברה שרכשה בה את השליטה אשתקד. אותה חברה שהוקמה ע"י שמרוק וקרן המזנין פימי, כדי לרכוש את הבעלות בתדיראן קשר מידי כור תמורת 145 מיליון דולר, מהם 20 מיליון דולר בגין הסכם אי תחרות ו-15 מיליון דולר נוספים תמורת השם והלוגו. ‏‎

‎‏ את רכישת השליטה מימנה תדיראן תעשיות קשר בעיקר באמצעות הלוואות מבנקים והלוואות בעלים. נכון למועד ההנפקה, מממן הון עצמי של כ-25 מיליון דולר, מאזן של כ-250 מיליון (בתוכו הלוואות של כ-90 מיליון דולר ששימשו לרכישת החברה הבת). עד שתחזיר את ההלוואות לבנקים, מוגבלת תדיראן תעשיות קשר בחלוקת דיבידנדים לבעלי המניות. ‏‎

‎‏ תדיראן תעשיות קשר מבקשת להקטין את המינוף העצום שבו היא פועלת, ולגייס מחר 42 מיליון שקל (ברוטו). מתוך התמורה שתזרום לקופת החברה מיועדים 14.4 מיליון שקל לפרעון מחצית הלוואת המזנין שהעניקו לחברה משקיעים המיוצגים ע"י פימי, הקרן הפועלת ליד בנק דיסקונט. ‏‎

‎‏ ערב ההנפקה, מחזיקים במניות תדיראן תעשיות קשר שלושה גורמים: שמרוק מקבוצת דיסני האמריקנית (54.7%), פימי וגופים המיוצגים על ידה (33.5%), וקבוצה של 10 בכירים בחברה (11.8%). במסגרת התשקיף, יתאפשר ל-700 מעובדי החברה לרכוש אופציות שמימושן יקנה להם כ-9% ממניות החברה בדילול מלא (מחיר המימוש דומה למחיר ההנפקה לציבור). ‏‎

‎‏ העברת הבעלות בתדיראן קשר נעשתה בשיתוף עם עובדיה הבכירים של החברה (MBO). עם הרכישה, לקחו על עצמן שמרוק ופימי, באמצעות תדיראן תעשיות קשר, את כל התחייבויות תדיראן קשר כלפי העובדים, אשר התנגדו למכירה עד שיובטחו זכויותיהם תחת ההנהלה החדשה. ‏‎

‎‏ את נדיבותו של סטנלי גולד, העומד בראש שמרוק ומשמש כיו"ר הדירקטוריון של תדיראן תעשיות קשר, אנחנו מכירים היטב, עוד מתקופת היותו יו"ר הדירקטוריון של כור (ע"ע בני גאון). גם למנהליה הבכירים של תדיראן אין סיבות להתלונן על היו"ר הנוכחי. מנהלים אלה, זכאים בנוסף לחבילת המניות המרשימה, גם לבונוסים גבוהים. בנוסף, קיימת התחייבות של תדיראן קשר לתשלום בונוס שנתי לעובדי המפעל בחולון, הנגזר מרווחיה. היקף המענקים לעובדים הגיע ברבעון הראשון בלבד לכ-10 מיליון שקל ובשנת 99' כולה ל-18.8 מיליון שקל. ‏‎

‎‏ מנכ"ל תדיראן תעשיות קשר, חזי חרמוני, היה המרוויח הגדול מהעברת הבעלות. חרמוני מחזיק 5.58% מהון החברה ומשמש כנציג קבוצת המנהלים בדירקטוריון. שכרו של חרמוני, כולל מענקים, הסתכם בשלוש השנים האחרונות בכ-9 מיליון שקל, מתוכם 4.4 מיליון שקל בשנת 97' בלבד. ‏‎

‎‏ ההנפקה בבורסה שימשה מנוף לשיפור תנאיו של חרמוני, שעלות שכרו עומדת על 78 אלף שקל בחודש. על פי הסכם שנחתם עימו בחודש שעבר, יוכפל שכרו של חרמוני תוך שנתיים: תוספת בשיעור של 40% מיד לאחר ההנפקה, 40% נוספים החל ממשכורת אפריל 2001 ו20%- נוספים החל מינואר 2002. בנוסף, יקבל חרמוני מענק של כמעט חצי מיליון דולר עבור השנה הנוכחית. ‏‎

‎‏ גם הדירקטורים בתדיראן תעשיות קשר לא יקופחו: פימי וטרפויל אמורות לקבל כל אחת דמי ניהול של 1.4 מיליון שקל לשנה ואילו הדירקטורים שלום מנובה, שלמה תירוש, בני מידן ואריה עובדיה, זכאים לקבל כל אחד עד 100 אלף שקל בשנה עבור שירותיהם. ‏‎

‎‏ תדיראן קשר פעלה עד שנת 96' כחטיבה עיסקית בתדיראן ומאז ועד העברת השליטה בה, כחברה עצמאית. מכירת החברה ע"י כור נעשתה במסגרת היערכות מחדש של החברות הביטחוניות שבבעלות הקונצרן. בכור הגיעו למסקנה כי אין סינרגיה בין פעילותה של תדיראן קשר לקבוצות הביטחוניות האחרות (אלישרא, תדיראן מערכות וספקטרלינק). ‏‎

‎‏ תדיראן תעשיות קשר עוסקת כיום, באמצעות החברה הנרכשת, בפיתוח, ייצור והפצה של מערכות קשר ליישומים צבאיים. קווי המוצר העיקרים של החברה הינם בתחום הקשר הטקטי. מוצרים המוגנים בפני צורות שונות של האזנה ולוחמה אלקטרונית. מאז רכישת תדיראן קשר, התחוללו מספר שינויים במצבה של החברה: הירידה בצבר ההזמנות נעצרה והיא החלה למנף את עיקר הידע שנצבר בה לצורך ביצוע של ספין-אוף לפעילויות האזרחיות. ‏‎

‎‏ היקף המכירות השנתי של תדיראן קשר מוערך כיום ב-135 מיליון דולר וצבר ההזמנות שלה עומד על כמעט רבע מיליארד. גם רמת הריווחיות של החברה הבת השתפרה. הרווח התפעולי עמד אשתקד על 17 מיליון דולר, לעומת כ15- מיליון דולר בשנת 98', כשהעלייה בשיעור הריווחיות נובעת מהירידה בעלות מחירי חומר הגלם, מדיניות רכש אגרסיבית והתייעלות שבמרכזה פיטורי כ-150 עובדים (27% מאוכלוסיית ההסכם הקיבוצי) בהתאם להסכם שנחתם עם הוועד בתחילת השנה. ‏‎

‎‏ תדיראן מערכות קשר מונפקת לפי שווי של 75 מיליון דולר לפני הכסף, הסכום שבו מעריכים בעלי השליטה בחברה את הפרמיה שהביאו באמצעות הון, השגת מימון והגברת יכולות הניהול. לא מדובר בסכום מבוטל, אך הוא נמוך משמעותית מהשווי שלפיו תוכננה החברה לגייס הון לפני מספר חודשים. ‏‎

‎‏ מטה החברה המרכזי ממוקם בחולון. מיפעלי הייצור של המערכות הצבאיות פועלים בחולון ובתל-חי וכן בארה"ב, שם פועלת חברה בת. כאמור, החברה מייצרת מגוון רחב של ציוד קשר וציוד נוסף, בעיקר לצרכים צבאיים. המערכות הנ"ל פועלות במספר תחומי תדרים (לרבות תג"מ - תדר גבוה מאוד). ‏‎

‎‏ הפעילות האזרחית בחברה, מתבצעת מאז נובמבר 99', לאחר שהרוכשים הפרידו 50-40 מהנדסים עסקו במו"פ צבאי והסבה אותם לפיתוח של מערכות אזרחיות. פעילות החטיבה האזרחית מתקדמת במספר מישורים עיקריים: מיזמים פנימיים (פיתוח מודם רחב סרט בטכנולוגיית OFDM, מיזם משותף עם חברת שירון לוויינים), בדיקת רכישת הון בחברות העוסקות בתחום הפס הרחב, השתלבות בפרוייקט ה-BLUETOOTH (פרוטוקול תקשורת לטווח קצר המאפשר לקשר את מכשירי החשמל הביתיים לרשת תקשורת) וכן מיזם משותף עם מכללת תל-חי להעסקת אנשי תוכנה. ‏‎

‎‏ הסביבה העיסקית של החברה מתאפיינת בדעיכה של השוק העולמי למוצרים צבאיים בעשור האחרון, על רקע הפסקת מירוץ החימוש בין המעצמות. הקיצוץ בתקציבי ההגנה במדינות השונות, הביא לשינוי בסדרי העדיפויות. כיום, מעדיפים בצבאות השונים להשביח פלטפורמות קיימות באמצעות הכנסת ציוד חדיש ולא לרכוש פלטפורמות חדשות כגון מטוסים אוניות וכלי קרב. לפיכך, חברות המתמקדות בפיתוח ציוד אלקטרוני נפגעו פחות מיצרניות הפלטפורמות. ‏‎

‎‏ הלקוחות העיקריים של המנפיקה הם צה"ל ומשרד ההגנה האמריקני. מכירות החברה לצה"ל היוו אשתקד 38% מהיקף ההכנסות ולמדיניות הרכש וההצטיידות של הצבא חשיבות גדולה לגבי תוצאותיה העיסקיות. לקוחות נוספים הם מקסיקו וקולומביה. ‏‎

‎‏ תדיראן קשר חשופה לתחרות מצד יצרניות אחרות בעולם בתחום מערכות הקשר וצופה המשך התחרות בשווקים אלה. החברה מעריכה כי במקרים רבים יש לה יתרון תחרותי במכירת המערכות והמוצרים הצבאיים לצה"ל, בשל הניסיון המבצעי שנצבר בשימוש במוצריה וכן התמחותה הטכנולוגית. ‏‎

‎‏ האסטרטגיה העיסקית של החברה היא לחזק את מעמדה כספקית מובילה של מכשירי קשר צבאיים באמצעות ביסוס מעמדה בעיקר בארה"ב, התמקדות בחוזים גדולים, התרחבות לשווקים נוספים, שיתוף פעולה אסטרטגי, כניסה לפעילות אזרחית ורכישות סלקטיביות של חברות בשוק הבינלאומי. ‏‎

‎‏