פיקוח כסף דוחה שבת

ראש הממשלה, אהוד ברק, מנפנף לאחרונה בצעצוע החדש שלו - הרפורמה החילונית - ומדבר בין השאר על הפעלת התחבורה הציבורית וחברת התעופה הלאומית גם בסוף השבוע אך בדיקה של הנעשה בשטח כיום, מוצאת כי הביקוש פתח עסקים בשבת על אפם וחמתם של הדתיים, וכאשר אין לקוחות בימות קודש, גם לחילונים לא עוזר כלום

שר התחבורה, אמנון ליפקין-שחק, שיגר בשבוע שעבר מסר ראשון, לפיו הממשלה הנוכחית מתכוונת, או מאיימת, לשבור את הסטטוס-קוו בנושא תחבורה בשבת, והודיע כי קיים סיכוי גדול שאל-על תטוס גם ביום השביעי, עוד בטרם הפרטתה. ראש הממשלה, אהוד ברק, החליט בסוף השבוע האחרון לרכב על הגל הזה, והודיע כי בכוונתו לקיים תחבורה ציבורית בשבתות, במקומות בהם, כיום, היא אינה פעילה.

מעבר לשיקולים הפוליטיים והחברתיים, יש גם הרבה אינטרסים כלכליים מעניינים הקשורים לאפשרות להפעלה מסיבית יותר של התחבורה גם בשבתות ובחגים. ישנם מקרים רבים קיימים של הפעלת תחבורה בשבתות - או לחילופין, של אי הפעלת תחבורה בשבתות, המעניקים זוויות מעניינות לסוגיה מורכבת זו.

בחיפה נוסעים חופשי

בחיפה פעילה מזה עשרות שנים תחבורה ציבורית בשבתות, באמצעות קואופרטיב אגד. בחלק ניכר מהקווים הקואופרטיב מרוויח כתוצאה מהפעילות, ומדובר בהכנסות של מיליוני שקל בשנה שהיו נמנעות מהקואופרטיב, אם היה נוהג בחיפה כמו בתל אביב או בירושלים. בחיפה קיים סטטוס-קוו ברור בין ראשי המיגזר החילוני (קרי ראש העיר וחברי מועצת העיר החילוניים) לבין המיגזר הדתי, לפיו תחבורה ציבורית עובדת בשבת ללא שום הגבלה.

אך יש שתי התניות מרכזיות: התחבורה הציבורית אינה עובדת בערבי שישי, והיא אינה עוברת דרך השכונות בהן ישנם ריכוזים גבוהים של אוכלוסייה דתית או חרדית. יתרה מכך, באותן שכונות הנחשבות לחרדיות, הממוקמות בהדר הכרמל ובהדר עליון, אין אפילו מעבר של כלי רכב פרטיים בשבתות ובחגים. הסטטוס-קוו די מספק את האוכלוסייה הדתית, מה גם שיש לקחת בחשבון כי האוכלוסייה הדתית בחיפה מהווה מיעוט, סביב ה-15% מכלל האוכלוסייה.

גורמים באגד אומרים, כי ברק לא צריך להיות נאיבי לחשוב שניתן יהיה להפעיל אי-פעם תחבורה ציבורית בשבת בירושלים, כאשר כמעט מחצית מהאוכלוסייה בירושלים היא דתית או חרדית. המהומות כמו אלו שיהיו שם אם יקרה כדבר הזה, סביר להניח שעדיין לא היו בישראל - אפילו סביב משפטו וגזר דינו של אריה דרעי.

כנראה שברק באמת לא נאיבי, ובמהלך סוף השבוע מיהר להסביר שהוא מדבר בעיקר על תחבורה ציבורית בשבת באיזור תל אביב, "למען עולים חדשים ולמען אלה שרוצים להגיע לחוף הים".

הגרעין החרדי של דן

כידוע, קואופרטיב דן שולט כמעט לחלוטין בתחבורה הציבורית באיזור תל אביב. בהנהלת דן ממהרים לומר: "נכון שאנחנו כמעט לא פועלים בשבת, משום שאין לנו רישיונות הפעלה בשבת, אבל אין זה אומר שיש לנו אינטרס כלכלי ברור לגבי פעילות בשבת". ללא ספק מדובר בהצהרה מפתיעה, בעיקר אם לוקחים בחשבון שהקואופרטיב מפסיד הכנסות של מיליוני שקל כתוצאה מכך שרוב קוויו מושבתים בשבתות ובחגים.

דובר דן, יצחק כגן מסביר את הלוגיקה: "ברור שאנחנו מפסידים הכנסות, אבל צריך לקחת בחשבון שיש קווים שאם יפעלו בשבת, הם יגרמו לנו להפסדים כספיים רבים, ועל כן ההכנסות אינן חשובות במקרה זה. עם זאת, ראש הממשלה אכן צודק: לקווים לחופי הים יש ביקוש גדול, והם נחשבים כקווים עתירי נוסעים. אם קווים אלה יפעלו, אין ספק שנרוויח מהם. אפשר להרוויח גם מהקווים המובילים למרכזי הבילוי השונים. בכל מקרה, צריך לבצע בדיקה פרטנית לגבי כל קו וקו, ואז להחליט איזה קווים כדאי להפעיל מבחינה כלכלית".

נכון להיום, 5% מהקווים של דן פעילים בשבת, לפני יציאת השבת, אך גם במקרים אלה מדובר בקווים שמתחילים לפעול רק בשעות אחה"צ, על מנת לא להרגיז יותר מדי את הדתיים. מדובר בקווים שמוגדרים כחיוניים, המובילים למרכזים רפואיים, ואשר לגביהם קיבל דן רישיונות הפעלה מיוחדים ממשרד התחבורה. אגב, גם לגבי קווים אלה יש התנגדות קשה של האוכלוסייה הדתית. בכלל, קואופרטיב דן צריך להקפיד על הרגישות בעניינים האלה, משום שהאוכלוסייה החרדית מהווה גרעין משמעותי בקרב הנוסעים בקווים שלו.

נמל חרדי ונמל מסורתי

בישראל יש שני נמלים: האחד ממש נמל דתי (אשדוד) והשני (חיפה) נמל מסורתי. לגבי נמל אשדוד, יש מעין סטטוס-קוו שהנמל סגור כמעט לחלוטין בשבת - אין תנועת נוסעים ואין תנועת מטענים, אלא במקרה חירום בלבד. אגב, בנמל אשדוד יש אפילו בית כנסת ו"כוילל". גורם בכיר ברשות הנמלים מסביר: "למעשה, אופן הפעילות של הנמלים בשבתות נגזר באופן היסטורי מההשתייכות העדתית של עובדי הנמל. באשדוד, למשל, רוב העובדים הם יוצאי צפון אפריקה, ונחשבים ברובם לשומרי שבת, ואילו בחיפה יש לא מעט אשכנזים".

נמל חיפה פועל, לפי אישור מיוחד ממשרד העבודה, גם בשבת. לפי ההערכות, הנמל פעיל ביום זה בשיעור של 10% בלבד לעומת היקף העבודה בימי חול, הן בתחום המטענים והן בתחום הנוסעים. הנמל משתדל, בכל מקרה, לתת שירות לאוניות נוסעים זרות המגיעות בשבת, ונמנע ככל האפשר מ"ייבוש" נוסעים שמגיעים כתיירים, רק בגלל שהם מגיעים בשבת.

בתקופת כהונתו כשר התחבורה, ניסה יצחק לוי, איש המפד"ל, לצמצם את תנועת הנוסעים והמטענים בנמל חיפה בשבת, אך מהר מאוד נסוג מהעניין. אפילו העובדה שמנכ"ל רשות הנמלים, גדעון שמיר, הוא חובש כיפה שמונה על ידו, לא סייעה בכך. בכל מקרה, בנמלים לא צריכים להתרגש, מבחינה כלכלית, מהנחייה ממשלתית כזו או אחרת - משום שכידוע מדובר במונופולים, והמטענים, המהווים כמעט את כל ההכנסות, ממילא עוברים דרך הנמל ביום זה או אחר.

לב לבייב כופה מנוחה

כאשר איש העסקים החרדי, לב לבייב, החליט להיכנס חזק לעסקים מחוץ לעסקי היהלומים, היתה הערכה כי ישבית את כל עסקיו בשבת.

פרשת קניון רמת אביב, בבעלות אפריקה ישראל, היתה בשעתו הסמן לכך. לבייב נכנס בשעתו כבעלים חדשים באפריקה ישראל, והחליט לסגור את הקניון בשבת. בפני לבייב היו שני מוקשים נוספים: חברת הדלק אלון, בה מחזיקה אפריקה ישראל רבע מהמניות, וקבוצת דרך ארץ, בה מעורבת אפריקה ישראל, ושיו"ר הדירקטוריון שלה הוא מנכ"ל אפריקה ישראל, פיני כהן.

דרך ארץ, כידוע, היא מפעילת כביש האגרה הראשון בארץ, שיוקם במסגרת כביש חוצה ישראל. לבייב החליט להיות ריאלי, והבין כי יהיה זה מצחיק לסגור כביש אגרה בשבת, או לחילופין להימנע מגביית אגרה בשבתות. על כן בחר שלא להתערב בסוגייה זו. גם אם היה רוצה להתערב, הסיכוי שיצליח קלוש מאוד, משום שהמדינה היא זו שקבעה את הנהלים לגבי הפעלת הכביש. בכל מקרה, לבייב תמיד יכול לומר שלא מדובר בחילול שבת של ממש, משום שהנוסעים בכביש לא יחוייבו באמצעות כסף מזומן, אלא באמצעות עין אלקטרונית שתחייב את הנהגים הנוסעים בכביש.

גם לגבי תחנות הדלק של אלון, לבייב הקפיד שלא להתערב, והתחנות ממשיכות לפעול כרגיל בשבתות ובחגים. עסקים או לא עסקים?

המוניות, ארקיע וה"כאילו" שבת

מי שחוגג מהמצב בו התחבורה הציבורית מושבתת כמעט ברוב חלקי הארץ בשבת, הם המוניות. מדובר גם במוניות חוקיות וגם במוניות לא חוקיות, המתלבשות על התחנות של אגד ודן ומפעילות בשבת קווי תחבורה ציבורית לכל דבר. מבחינת המוניות, מדובר בהכנסות של מיליוני שקל נוספים בשנה, ואם תפיסתו של אהוד ברק תיושם, הרי שהמוניות יהיו בבעיה די קשה.

בארקיע, לעומת זאת, לא ממתינים להצהרתו של ברק, ומזה שנים מפעילים טיסות בשבת לאילת וממנה. בארקיע משתדלים שלא לפעול אחרי כניסת השבת ולא בשעות הבוקר והצהריים המוקדמות בשבת. לדוגמה, הטיסה הראשונה בשבת הקרובה מתל אביב (שדה דב) לאילת היא בשעה 15:45, כך שמדובר ב"כאילו שמירת שבת". הגורמים הדתיים והחרדיים, ככל הידוע, לא ניסו בשנים האחרונות להתנכל לטיסות של ארקיע, והן ממשיכות לפעול כסידרן גם בשבתות.

ה"כאילו" עבודה בשבתות מאפיין את ארקיע והן את אגד. בקווים הבין-עירוניים מקפיד אגד שלא לפעול עד לשעות אחה"צ (16:00-15:00). מדובר בקווים שבין תל אביב, חיפה ואילת. בקווים הבין-עירוניים האחרים, אגד לא פעיל בכלל לפני צאת השבת. מדובר, אם כן, בכאילו שמירה חלקית על השבת. אבל, באגד, די נוח להם עם המצב הנוכחי, ובהנהלת אגד אומרים: "על פי הניסיון, יש ביקוש נמוך מאוד לקווי אגד בשבת (לפני צאת השבת), ואם ישונה הסטטוס-קוו, הרי שאגד ידרוש סיבסוד נוסף מהמדינה, בהנחה שיחוייב על ידי המדינה להפעיל קווים נוספים בשבתות".

כך שאם ראש הממשלה חשב שמפעילי התחבורה הציבורית והתחבורה ימהרו לשתף איתו פעולה ולהתלהב מהרעיונות החדשים שלו - הרי שנראה כי אפשרי שהמציאות עוד תטפח על פניו.