מלאך מטפל בילדי הגן

"הכל מתחיל היום" (צרפת 1999). הבמאי הצרפתי הנהדר, ברטראן טברנייה ("דקה לחצות"), מגיש עוד יצירה הומנית ומרגשת

"הכל מתחיל היום" (צרפת 1999). הבמאי הצרפתי הנהדר, ברטראן טברנייה ("דקה לחצות"), מגיש עוד יצירה הומנית ומרגשת. כהרגלו, הוא ממקם את סיפוריו בפרובינציה. הפעם הוא מטפל בילדי הגן.

הגן ההומה מנוהל ברגישות בידי דניאל (פיליפ טורטון), שנלחם קשות כדי להעניק לילדים המקסימים שלו מנה קטנה של אנושיות, ופה ושם גם להורים של אחדים מהם.

אחת הילדות, מתוקה במיוחד, חיה במשפחה אומללה, ענייה כל-כך, עד שהאם המיואשת מחליטה להתאבד עם הבת ועם התינוק הנוסף שלה. והלב נחמץ. הרשויות האדישות לא מקילות על דניאל. ומה יכול לעשות גנן כמוהו, מה יכולות לעשות פקידות של לשכת הרווחה ומה יעשו ההורים האחרים, כשלכול אחד הצרות שלו.

הקרבנות הם אך ורק הילדים. המלאך דניאל והגננות שלצידו יודעים היטב שכול בעיה שבאה על פתרונה מולידה מיד שתיים חדשות, אבל החיים צריכים להימשך. כמה יפה. 117 דקות.

"קיוב" (קנדה, 1997). באיחור של שלוש שנים יוצא לאקרנים סרט קנדי יוצא דופן וחידתי ביותר, מעין גירסת אימה ל"עליזה בארץ הפלאות". הוא נפתח באופן תמוה וכך הוא גם מסתיים.

שישה אנשים זרים מתעוררים בתוך מבנה של קוביות. הם יכולים לנדוד ביניהן, אבל לא לצאת מהן, למרות הפיתויים ודרכי המילוט המצויים בכול אחד מקירות הקומפלקס. יציאה פירושה כליה מיידית.

רק חדר אחד אינו כזה. מי ימצא אותו, ומה זה בכלל המסע המוזר הזה לשום מקום? בסוף מתגלה רק חלק מהסוד הגדול. השחקנים אלמונים. ביים: וינסנדו נטאלי, על-פי תסריט מאת אנדרה בייליק. 87 דקות.

"חמשת החושים" (קנדה, 1999). הנה, נראה שקנדה מצליחה להיחלץ מהמכבש ההוליוודי וזה כבר טוב. ג'רמי פודסוואה (תסריט ובימוי) הוא שם חדש ומלהיב, תלמיד של אטום אגויאן הגדול.

פודסוואה מהדהד גם קישלובסקי ואלטמן. הוא ממקם את סיפורו בטורונטו, היפה אך קרה ומנוכרת, שבה חיים אנשים עם חסך נפשי גדול.

ולכאן נכנסים חמשת החושים, כשלכול חוש הסיפור שלו. והסיפורים מצטלבים ומסתבכים, וכולם נעים סביב הציר הדרמטי של היעלמות תמוהה של ילדה קטנה ומתוקה.

הילדה היא בתה של אם חד-הורית (מרי-לואיז פרקר), שמקבלת מסאז'ים מאישה קשת-יום (גבריאל רוז), שהבת שלה היא נערה מתבגרת, מסוגרת. היא היתה אמורה לשמור על הקטנה, אבל במקום זה היא מעדיפה להציץ לזוגות בפארק.

סיפור אחר הוא על מנקה בתים מקצועי, בעל חוש ריח מפותח, שבאמצעותו הוא יוצר קשר עם הסביבה. ידידתו האחת אופה עוגות, וידידו האחר הוא רופא עיניים, שחוש השמיעה שלו הולך וגווע. הסרט היפה צולם בידיו של גרגורי מידלטון. 105 דקות.

"השער התשיעי" (צרפת/ספרד 2000). כנראה שהרומן של רומן פולנסקי עם לוציפר לא ייגמר לעולם. הפעם הוא מטפל בו באופן רציני עד חמור, ולצורך כך הוא עיבד את הרומן של הספרדי ארתורו פרז רוורטה, שעוסק בבלש ספרים (ג'וני דפ), שמקבל הזמנת עבודה תמוהה למדי.

אספן עשיר של ספרי שטן למיניהם (פרנק לנגלה) מחזיק בספרייתו עותק, אחד משלושה, של ספר שלוציפר עצמו טרח לכתוב. האספן חושש שהספר שבידיו אינו אותנטי ומבקש מדפ לאתר את העותקים הנוספים ולבחון אותם מקרוב. אחד נמצא בליסבון, השני בפריס.

מכאן מתפתחת עלילת מתח רוויית יצרים שטניים, נשים חושניות ותוקפניות (לנה אולין ועמנואל סנייר) ברונית קשישה וגסת רוח (ברברה גיפורד) ועוד הרבה דמויות משנה. דריוס חונדז'י צילם להפליא. 127 דקות.