משבר הנפט משחק לידיו של סדאם חוסיין

הסיבה: היקף יצוא הנפט העיראקי, 2.3 מיליון חביות ליום, עולה על יתרת כושר התפוקה הנוכחי של כל חברות אופ"ק

המשבר האחרון במחירי הדלק העולמי נתן בידי שליט עיראק סדאם חוסיין קלפי מיקוח נדירים, המשתקפים לאחרונה בהתנהגותו, בין היתר, בעימות המתלקח עם כוויית. הגורם: היקף יצוא הנפט העיראקי, 2.3 מיליון חביות ליום, עולה על יתרת כושר התפוקה הנוכחי שמסוגלות מפיקות הנפט האחרות "לסחוט" מהבארות גם יחד.

כלומר, אם יחליט סדאם חוסיין להפסיק או לצמצם את ייצוא הנפט של בגדד, עלול מחירו להמריא בשוקי העולם, לפי כמה הערכות אפילו פי 1.5 ומעלה, ממחירי השיא שלו כיום. סדאם כבר שיחק בעבר בקלף זה, כאשר במחצית השנייה של 99', בעימות על המשך הסנקציות של או"ם, סגרה עיראק את ברזי צינורות הנפט ומחירו המריא.

לפי העיתונות העיראקית מאתמול (ב'), סדאם כבר הזכיר גורם זה לעולם, כאשר ציין בפני הקבינט העיראקי כי אפילו לערב הסעודית, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, אין מספיק עודף כושר תפוקה כדי להפיג את החששות מפני איום המחסור בנפט.

איש איננו יודע עכשיו מה יכול שליט עיראק להחליט לעשות עם הכוח שהעניק לו משבר הדלק, מציין ה"וול סטריט ג'ורנל". כמה דיפלומטים ומנהלים בתעשיית הנפט סבורים שסדאם צפוי לנסות להשיג לעצמו יתרונות - כמו, למשל, בעניין הסנקציות שהטיל האו"ם על עיראק לפני עשר שנים - באמצעות איום להשעות את הייצוא העיראקי.

אחרים אומרים כי סדאם עשוי להחליט כי העניינים מתפתחים ממילא לטובתו, כשהתמיכה בסנקציות של האו"ם הולכת ומתדלדלת.

אבל ברור שהתנהגות עיראק נעשית החלטית יותר, כמו בשיגור מטוס קרב עיראקי מעל שטחה של סעודיה, לפני כשבועיים, דבר שהיא נמנעה לעשות מזה עשר שנים; או בהאשמות שהיא מטיחה בכוויית על גניבת נפט באמצעות קידוח אופקי - האשמה זהה לזו שהעלתה ערב פלישתה לכוויית ב-1990.