ועדת הכספים אישרה את הפרטת צים - בתנאי שיובטחו זכויות העובדים בחברה

עובדי צים ידונו בתוכנית להשתתפות במיכרז הבינלאומי לרכישת מניות המדינה בחברה

ועדת הכספים אישרה היום (ד') לרשות החברות הממשלתיות לפתוח בהליכי ההפרטה של חברת צים. האישור ניתן על תנאי, ולפיו מכירת מניות המדינה לרוכשים תתבצע רק לאחר שיובא לוועדה הסכם חתום בין ההנהלה לעובדים על הבטחת זכויותיהם.

מדובר במכירת 49% ממניות החברה שבידי המדינה במכירה פרטית למשקיע או לקבוצת משקיעים כמקשה אחת, למעט "מניית זהב", שתישאר בידי המדינה. לחברה לישראל, שמחזיקה בכמות זהה של מניות, ניתנה זכות סירוב ראשונה.

החלטת ועדת הכספים אושרה פה אחד בתום מו"מ שנערך הבוקר מאחורי הקלעים בין יו"ר הוועדה, ח"כ אלי גולדשמידט (ישראל אחת), לבין נציגי העובדים והנהלת צים. העובדים נעזרו בנציגים של מועצת פועלי חיפה.

התברר, כי המחלוקת נוגעת לשני נושאים: הארכת תוקף ההסכם הקיבוצי ותנאי הפרישה המוקדמת לעובדים מעל גיל 50. העובדים תבעו שההסכם יוארך לעשר שנים. ההנהלה טענה, שלא ניתן להאריכו ליותר מארבע שנים. העובדים תבעו לסכם מראש את תנאי הפרישה המוקדמת. ההנהלה טענה, שהסיכום המוקדם יכניס אותה להתחייבויות בסדר גודל של מאות מיליוני שקלים, שיכבידו על מכירת החברה.

בתום שעתיים של שיחות שכנע גולדשמידט את הצדדים להסכים לנוסחה שהציע, שתהליך ההפרטה לא יעוכב ויצא לפועל, אך לא ייחתם אלא לאחר הסכם עם העובדים.

הנוסחה אושרה בוועדה ללא דיון נוסף, לאחר מיצוי הנושא בישיבה קודמת ופסק הזמן שניתן לרשות החברות להסדיר את זכויות העובדים. ל"גלובס" נודע, כי העובדים היו קרובים אמש (ג') לפיצוץ התהליך ולעיכוב ההפרטה, נוכח התבצרות ההנהלה בעמדותיה.

מנכ"ל רשות החברות, ירון יעקובס, אמר היום לוועדה לאחר ההחלטה, כי החוק אינו מחייב אותו, לפי סוג ההפרטה המיועדת לצים, לבקש את האישור בראשית התהליך. אולם הוא תומך נלהב בהבטחת זכויות העובדים, ואף מאמין, כי אין "משקיע שפוי", שירכוש את החברה ללא הסכם עם העובדים.

הוועדה לא קבעה לרשות מועד להשלמת ההסכם.

מועצת עובדי צים ואיגוד קציני הים יתכנסו לאחר החגים בלשכתו של יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה, ברוך זלץ, לדון בגיבוש תוכנית שהעלה זלץ, ולפיה 900 עובדי צים ואיגוד קציני הים ישתתפו במיכרז הבינלאומי לרכישת 48.6% ממניות המדינה בצים.

בפגישה ישתתף אפרים ריינר, לשעבר מנכ"ל חברת העובדים ובכיר בבנק הפועלים, מטעם חברת השקעות אמריקנית המתמחה בגיוס הון לצורך רכישות ומיזוגי חברות. החברה שימשה מנוף פיננסי לעובדי חברת התעופה אמריקן-אייר-ליינס ברכישת מניות החברה.

זלץ אמר, שהסתדרות חיפה ונציגות העובדים בוחנות דרכים להשיג את המימון הדרוש להתמודדות במיכרז לרכישת מניות החברה.

זלץ הדגיש, שבכוונת העובדים להיות שותפים מלאים בכל הנעשה בחברה גם בעתיד, והם יודעים שלאחים עופר, בעלי החברה לישראל, יש זכות סירוב ראשונה.