"המיזוג יסייע לנו לתפוס נתח משמעותי משוק תשתית התקשורת"

אביגדור וילנץ, נשיא גלילאו, בעקבות העיסקה: "רצינו לבצע את המיזוג עם מארוול, משום שהיא מובילה טכנולוגית בשוק שלה. נוכחנו שמארוול מובילה בפער ניכר על פני מתחרותיה"

הרבה דפיקות לב ולילות ללא שינה עברו כנראה על אביגדור וילנץ, מנכ"ל גלילאו בחודשים האחרונים. מכל צדדיו נרכשו חברות העוסקות בפיתוח רכיבים למערכות תקשורת ולרגע היה נראה שהוא נשאר מאחור. יש להניח שחששו לגורל המניה של גלילאו הלך וגבר, בעיקר לאור העובדה שאנליסטים לא נוהגים לפרגן לחברות הנשארות ללא רוכש, אם הן לא מצדיקות את עצמאותן על ידי שיעורי צמיחה פנטסטיים.

יתרה מכך, בשנה האחרונה התרחשה פעילות ערה של רכישות ומיזוגים בקרב חברות העוסקות ברכיבים חכמים לתקשורת: אינטל רכשה את חברת level-1. ברודקום עשתה שורה ארוכה של רכישות וכך גם חברות אחרות. במלים אחרות, בענף נראו סימנים ברורים לקונסולידציה.

על רקע זה, גלילאו, העוסקת בפיתוח ושיווק שבבים לרשתות תקשורת, ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 1.4 מיליארד דולר, ציפתה כבר זמן רב להצעת רכישה.

המכה הראשונה נחתה עליה ביולי השנה עם מכירת אחת משותפותיה - קוונטום אפקט דיוויסס למתחרתה pmc סיירה, בתמורה ליותר משני מיליארד דולר. גלילאו שיתפה פעולה משך כמה שנים עם קוואנטום, המפתחת מוליכים למחצה למחשבי risk משובצי mips, המספקת מוליכים למחצה לחברות תשתיות התקשורת הגדולות כמו לוסנט וסיסקו. יתר על כן, סיסקו, הלקוחה הגדולה ביותר של גלילאו מושקעת בקוונטום.

בשוק העריכו כי הפתרונות המשותפים של גלילאו וקוואנטום שנמכרו לסיסקו היו אחראים לחלק ניכר מהמזומנים שזרמו לקופתה של גלילאו. בכנס אנליסטים אמר וילנץ כי: "משיחות עם קוונטום יש לנו תחושה שגלילאו תוכל להמשיך לעבוד עם קוואנטום במתכונת הקיימת, בשנתיים עד שלוש שנים הקרובות".

כחודשיים לאחר מכן, בתחילת ספטמבר הגיעה הבשורה השנייה: חברת mmcNetworks נמכרה ל-Applied Micro Circuts) AMCC) תמורת 4.5 מיליארד דולר, למרות שמכירותיה ורווחיה של אם.אם.סי נמוכים מאלה של גלילאו.

אחרי רכישת mmc אמר וילנץ ל"גלובס": "חברת mmc מפתחת מעבדי רשת והיא מפתחת אותם כמעבדים גנרים. הלקוח מקבל את המוצר וצריך לכתוב את התוכנה. אנחנו עושים משהו שונה - אנחנו מוכרים צ'יפסטים (מערכת על שבב) המספקים פתרון מערכתי, הכולל חלקים מהאפליקציה עצמה, אך עדיין ניתן לתכנת חלק מהאפליקציה מבחוץ. כך שהתחרות שלנו ב-mmc היא לא ראש בראש. התחרינו בהם במקומות בהם הרכיבים שלנו הלכו לאותם מקומות. בחלק מהמערכות הפתרון שלנו מתאים יותר, ובמערכות אחרות הפתרון שלהם טוב יותר. לפעמים ניתן למצוא את רכיבי שתי החברות באותה מערכת. לדעתי, ל-amcc יש רכיבים המשלימים את רכיבי mmc, כך שהיא מתאימה לה יותר".

כך או כך, היום יכולים לנשום בגלילאו לרווחה. יצרנית השבבים האמריקנית מארוול רוכשת את החברה, לפי מחיר של 2.7 מיליארד דולר. המחיר משקף פרמייה של כ-80% ביחס למחיר בו נסחרה מניית גלילאו אמש בנאסד"ק (שבינתיים, בעקבות הירידה במניות מארוול, משקף פרמייה של כ-20% בלבד). בעקבות הרכישה תהפוך גלילאו לחטיבה במארוול. אביגדור וילנץ, מנכ"ל גלילאו ימונה לסגן נשיא פעיל במארוול ולמנהל חטיבת גלילאו במארוול.

אז למה זה טוב, והאם המחיר היה כדאי? נראה שבעיסקאות מסוג זה של רכישת גלילאו על ידי מארוול, הסכום הוא המרכיב הפחות חשוב. מה שיותר חשוב הוא היחס בין מחיר המניה של מארוול (החברה הרוכשת) למחיר המניה של גלילאו (הנרכשת), ומה יקרה כעת למחיר המניה של החברה הממוזגת. יש להניח שהשוק מצפה לראות עלייה.

גורם בשוק ההון אומר: "רכישות נעשות בדרך כלל על פי שיקולים של אנליסטים. חברה שלא רושמת צמיחה מדהימה, ומחיר המניה שלה לא זוכה לעליות חדות, תתקשה לקבל המלצות טובות אלא אם כן היא נמכרת, או רוכשת חברות שיביאו לעליית ערכה".

כדאיות הרכישה עבור מארוול ברורה: כחברה עם שווי שוק גבוה ורווחים כמעט אפסיים, כדאי לה לקנות חברות עם שווי נמוך יחסית (כמו גלילאו) ורווחים גבוהים יותר, משום שאז, רווחי החברה הנרכשת נבלעים מיד ברווחי הרוכשת ובמקביל, מתורגמת העלייה ברווח, לעליית שווי החברה הרוכשת. במלים אחרות: מארוול קנתה רווחים בזול (במונחי שווי חברה), בתקווה שיעלו את מחיר המניה שלה. לגלילאו העיסקה כדאית משום שהיא מקבלת עבור מנייתה מחיר גבוה ממחיר השוק.

בשוק ההון אומרים כי: "גם אם מחירי שתי החברות ירדו או יעלו, לא תהיה לכך השפעה על כדאיות העסקה, כל זמן שהיחסים בין מחירי המניות נשמרים. לעומת זאת, זינוק במניית גלילאו והתייצבותה על מחיר גבוה יותר ביום הקלוזינג, עלול להפוך את העיסקה ללא כדאית (לגלילאו).

"מוצרי מארוול דומים מאוד למוצרי גלילאו ומשלימים אותם, ולמרות זאת, שוויה מגיע לשבעה מיליארד דולר בעוד שהשווי של גלילאו הסתכם אתמול ב-1.4 מיליארד דולר בלבד. לעומת זאת, גלילאו רושמת רווחים, בעוד שלמארוול רווחים סמליים בלבד של כ-2.7 מיליארד דולר. גורם בשוק ההון אומר כי: "חברה עם רווחים ומכירות נמוכים כל כך כמו אלה של מארוול, עלולה בקלות לרדת לשווי של שני מיליארד דולר".

העובדה שהשווי של מארוול גבוה יחסית, יכולה להעיד על כך שהשוק מאמין שהיא צפוייה לצמוח בקרוב בשיעורים גבוהים. ההערכות אומרות, כי צמיחה כזו יכולה לנבוע רק מרכישות מאסיביות. אלא שגלילאו לא מוכרת במיליארדי דולרים, ולכן, אם מארוול רוצה להצדיק את השווי שלה ואת ציפיות השוק, רכישת גלילאו צריכה להיות רק הצעד הראשון במסע רכישות ארוך ואינטנסיבי.

צריך לזכור, שתשלום של 2.7 מיליארד דולר, אמור להעלות את שווייה של החברה הממוזגת ל-9.7 מיליארד דולר. וכששווי החברה הממוזגת מגיע לכמעט 10 מיליארד דולר, יש להניח שהשוק יצפה להכנסות ולרווחים הרבה יותר גבוהים גם מאלה שיכולות להציע שתי החברות יחד.

בחציון הראשון של 2000 הגיעו מכירות גלילאו ל-44.5 מיליון דולר ורווחיה ל-7.8 מיליון דולר, אחרי רבעון ראשון רע במיוחד בו פירסמה אזהרת רווח. גם אם החברה תסיים את השנה עם מכירות בהיקף של 100 מיליון דולר, זה עדיין לא סכום המסוגל לתמוך בקלות בשווי של 10 מיליארד דולר.

לכן, רכישת גלילאו תהיה כנראה פתרון טוב לחודשים הקרובים, אבל כדי להאיץ את הרווח למניה, החברה הממוזגת תהיה חייבת לרכוש עוד חברות.

אשר לגלילאו - "מבחינתה המיזוג מהווה ריכוז כוחות, שיאפשר לה ליצור יחד עם מארוול מרכז כוח רציני מול סיסקו ולוסנט", אומר גיא מר חיים, מנכ"ל פי.או.סי. היי טק. "כיום, ענקיות תשתית התקשורת אומנם רוכשות רכיבים ממארוול וגלילאו, אבל אין לי ספק שבעתיד הן ירכשו חברות המתחרות בהן, ואז הן לא יזדקקו להן יותר. צעד כזה הוא מתבקש מבחינתן כחברות תקשורת גדולות, וקשה לי להאמין שזה לא יקרה.

"לכן, כדי להיות שחקן מוביל בתחומן, הן חייבות לאחד כוחות. השאלה הגדולה מבחינת גלילאו כעת היא, באיזו מידה היא תוכל להשפיע על מהלכים בחברה הממוזגת.

"בשורה התחתונה, הצעד הזה היה מחוייב המציאות עבור שני הצדדים. בעולם בו כולם רוכשים את כולם, חברה הנשארת מחוץ למשחק עלולה לעורר את חשדם של האנליסטים בכך שלאף אחד אין בה עניין, והם עלולים להוריד את ההמלצה.

"כמו כן, לאור השווי הגבוה של מארוול, והסכנה להמשך קיומו בגבהים כאלה (אתמול ירד שווייה של מארוול בכ-10%), אני מקווה מאוד שאנשי גלילאו דאגו לבטח את עצמם בחוזה הרכישה, למקרה שמחיר מניית החברה הממוזגת יירד".

בצד האסטרטגי: חוזקו של החיבור בין גלילאו ומארוול צפוי להיות בשוק הגיגה ביט איתרנט וה-10 גיגה ביט איתרנט. גורמים בשוק ההון מוסרים, כי שוק זה הוא אחד הצומחים ביותר, ולעת עתה, החברה הממוזגת היא בעלת הפתרון המלא היחיד בתחום זה. לחברת ברודקום יש מוצר דומה, אבל עוד אין לה פתרון מלא, ובכך למעשה מתבטא כוחה העיקרי של החברה הממוזגת.

"רצינו לבצע את המיזוג עם מארוול, משום שהיא מובילה טכנולוגית בשוק שלה", אומר וילנץ. "אנחנו עובדים עם חברות מסוגה, המספקות רכיבים לעולם המיקס סיגנל ומעבדי אות דיגיטלים (dsp), ונוכחנו שמארוול מובילה בפער ניכר על פני מתחרותיה, בזכות העובדה שהמוצרים שלה הם בין האלמנטים ההכרחיים לבניית מערכות תקשורת עתידיות. ההחלטה להתמזג התקבלה אך ורק על בסיס שיקולים אסטרטגיים של שילוב טכנולוגיות. עליית מחיר המניה לא היווה מרכיב בשיקולים. מוצרי מארוול משלימים למוצרים של גלילאו ולפי הבנתנו, המיזוג יסייע לנו לתפוס נתח משמעותי משוק תשתית התקשורת".

מהחברה נמסר עוד כי השילוב יאפשר פתרון שלם לאספקה מהירה של מערכות הדור החדש המסוגלות לתמוך בקצבי נתונים מהירים. גלילאו נחשבת למובילת שוק במערכות תקשורת דיגיטליות על צ'יפ לרשתות מקומיות (lan) וכן לרשתות man (עירוניות) ולרשתות אזוריות (wan).

מארוול, אשר הונפקה בנאסד"ק ביוני האחרון ונסחרת לפי שווי שוק של 7 מיליארד דולר, תשלם 0.674 מניות תמורת כל מניית גלילאו. מארוול המעסיקה כ-350 עובדים, עוסקת בפיתוח, עיצוב ושילוב של רכיבים ומעגלים מודפסים עבור ציוד תקשורת ומערכות מחשב שונות. החברה עסקה בתחילת דרכה בשוק רכיבי איחסון מידע, ורק אשתקד נכנסה לתחום שבבי התקשורת. נראה כי רכישת גלילאו תסייע לה להגביר את מהירות החדירה לשוק זה. בין לקוחותיה הגדולים של מארוול נימנים סי-גייט, סאמסונג, היטאצי', פוג'יטסו וטושיבה.

מהדו"חות הכספיים שפירסמה היום גלילאו עולה, כי מכירותיה ברבעון השני מסתכמים בכ-28.8 מיליון דולר ורווחיה מסתכמים בכ-6.7 מיליון דולר, לעומת מכירות בהיקף של 22 מיליון דולר ורווחים בהיקף שבעה מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

את המחצית הראשונה של שנת 2000 סיימה גלילאו עם הכנסות של 44.5 מיליון דולר, עלייה של 33% לעומת הרבעון המקביל, ועם רווחים של 7.8 מיליון דולר, ירידה של 30% לעומת אותה תקופה אשתקד.

המרוויח הגדול מהעיסקה הוא וילנץ עצמו, אשר מחזיק בכ-21% ממניות גלילאו וצפוי לקבל מניות מארוול בשווי של כ-490 מיליון דולר. אתמול עלתה מניית גלילאו ב-5.6% למחיר של 30.8 דולר למניה, ומניית מארוול צנחה בכ-10% למחיר של 81.75 דולר.

אביגדור וילנץ ונשיא גלילאו ארה"ב מנואל מלבה, יהיו דירקטורים במועצת המנהלים של מארוול. לעיסקה יעצו סלומון סמית בארני.