האמברגו הצרפתי חוזר

המכס בצרפת מעכב חלקי חילוף למטוסי חברת עיט הישראלית. מנכ"ל עיט: אנחנו חברה קטנה - אבל מה היה קורה אם אל-על היתה רוכשת מטוסים מקונצרן איירבס?

"ממשלת צרפת הטילה אמברגו על מכירת חלקי חילוף למטוסים אזרחיים וצבאיים לישראל". כך טען היום (ה') מנכ"ל חברת התעופה עיט, אלי פרץ, המפעילה טיסות מסחריות פנים-ארציות. זאת, לאחר שהמכס הצרפתי עיכב משלוח של חלקי חילוף למטוסים מתוצרת צרפת, הפועלים בחברה.

בשנות ה-60 הטילה צרפת אמברגו על ישראל, ואסרה למכור לה מטוסים, מה שגרם לצה"ל לבסס את חיל האוויר על מטוסים מתוצרת ארה"ב.

עיט מפעילה קו תעופה סדיר ממרכז הארץ ומדרומה, לרמת הגולן. יש לה צי של 14 מטוסי נוסעים, קטנים ובינוניים. בתחילת החודש שיגרה עיט לאחת מספקיות החלפים שלה בצרפת פנייה לרכוש מערכות חשמליות, לשני מטוסי "סוקאטה", שהיא מפעילה. התגובה הראשונה של הספקית היתה, שקיימים קשיים במשלוח. לאחר מכן שונתה התגובה, והחברה הודתה, כי ממשלת צרפת אסרה לשלוח חלקי חילוף למטוסים לישראל.

פרץ אמר היום (ה') ל"גלובס", כי "משלוח המערכות למטוסים נעצר במכס הצרפתי, בהוראה ממשלתית".

לדברי פרץ, "אין ספק, שהאמברגו הצרפתי על ישראל חזר. לא מדובר בטעות, אלא בהוראה ממשלתית מפורשת, לעצור אספקת חלפים לישראל. אנחנו חברה קטנה, אבל מה היה קורה אם אל-על היתה רוכשת לבסוף מטוסים של קונצרן איירבס, הנשלט על ידי צרפת, ולא מטוסי בואינג האמריקנית? החלטתי לא לרכוש עוד מטוסים צרפתיים. נבסס את צי המטוסים שלנו על מטוסים מתוצרת אמריקנית".

עקב אי-אספקת המערכות למטוסי עיט, פנתה החברה לספק בארה"ב, שבאמצעותו יסופקו עתה המערכות.

יצויין, כי שתי חברות התעופה המסחריות האחרות בישראל, ארקיע וישראייר, מפעילות מטוסים מתוצרת צרפתית. ארקיע מפעילה מספר מטוסים מדגם ATR-72, שבהם כ-70 מקומות, וישראייר מפעילה 5 מטוסי ATR-42, המטיסים כ-40 נוסעים. המטוסים מיוצרים בקונצרן איירוספסיאל, מקבוצת קונצרן איירב. עיכוב של אספקת חלקי חילוף למטוסים עלול לפגוע קשות בקווי התעופה הפנים-ארציים, ואף בקו התעופה הסדיר מישראל לירדן, המופעל על ידי ארקיע.

שגרירות צרפת בישראל מסרה בתגובה: "אנו מכחישים את כל השמועות על כל סוג של אמברגו שהוטל על מכירת חלקי מטוסים לישראל". מקורות בשגרירות הוסיפו, כי יתכן שמוקד הידיעה בטעות של הספקית הצרפתית.