לומדים את השוק

הפלטפורמות של חברת האי-לרנינג הישראלית, אינטרווייז, מאפשרות דיאלוג חי בין מאות משתתפים בכל מקום על פני הגלובוס * שוקי ההון לא הסבירו פניהם לחברות האי-לרנינג בעת האחרונה, אבל דורון דפנא, מנכ"ל אינטרווייז ישראל, טוען שהחברה לומדת מכשלונות מתחריה, וחוזה: "אני משער, שנצא להנפקה במהלך 2001"

דווקא גל ביטולי הביקורים של אנשי עסקים, שהניבו ימי המשבר הנוכחי, הביא לפריחה ומודעות גוברת למוצרי חברת אינטרווייז. אינטרווייז מילניום, מוצר הדגל שלה, מאפשר להעביר בשידור חי באמצעות וידיאו וקול וברמה גבוהה במיוחד הרצאות ומצגות, דיונים ודיאלוגים בין מספר רב של אנשים ברחבי העולם.

בשבוע שעבר התקיים במלון הילטון כנס של הסניף הישראלי של CA (קומפיוטר אסושיאטס) האמריקנית. אל הכנס הוזמנו שלושה נציגים של CA באירופה על מנת להדגים כיצד הם מטמיעים ומפיקים את המירב מהפעלת המילניום בסניפי CA באירופה, וכיצד מאפשרת הפלטפורמה שימושים רבים ומגוונים.

הנציגים ביטלו השתתפותם. משנודע על הביטול, הזדרזה אינטרווייז להדגים את יעילותה של המערכת. השלושה העבירו, כל אחד בתורו, הדגמות ממקום מושבם באירופה. הם הסבירו כיצד מתדרכים את אנשי התמיכה בכל מקום על פני היבשת, איך מקבלים משוב מלקוחות ואיך מתקשרים עם החברה אם לצורך פתרון בעיות בזמן אמת. דיאלוג אמיתי ומגוון ההופך את כל חוויית הלימוד והעברת המידע לפשוטה יחסית.

מרבית הבנקים הגדולים בארץ - הפועלים, לאומי, דיסקונט הבינלאומי והמזרחי - הם לקוחותיה של אינטרוויז, שהוקמה בשנת 1994 על ידי צבי פרנק והילל קוברינסקי. קוברינסקי, מח"ט במילואים בשריון ופרנק טייס חיל האוויר, שהיה בין מובילי פרוייקט "מטרונום", שנועד לאסוף ולהעביר מידע בזמן אמיתי בתוך חיל האוויר.

פרנק רתם חלק מבוגרי מחלקת ההדרכה בחיל אוויר הידועה בכינוי ממד"ס (מרכז מיכון מדעי הנדסי), והם מצאו את מקומם בחברה, ביניהם יוסף גריי (מנהל טכנולוגי) וחיים קרניאלי (ראש צוות פיתוח).

בנוסף, יש ברשימת לקוחותיה גם את רשת עמל, סיוון, המרכז הבין תחומי, קומברס, ברליץ, פלאפון, האוניברסיטה הפתוחה, קלאב קאספארוב ותפן. בעולם הרחב נמנים על לקוחותיה, פורד, פיפלסופט, הרשי, נייס מערכות, אפלייד מטיריאלס וטושיבה.

אינטרוויז מילניום היא פלטפורמה מבוססת תוכנה, המאפשרת העברה ומכירת ידע ומידע, ניהול מערכת יחסים של אירגון עם לקוחות, שותפים, ספקים ומפיצים על גבי רשת האינטרנט. הפלטפורמה מאפשרת לקיים מיפגשי אימון, הדרכה, תכנון ושיתוף ידע.

"הפלטפורמה שלנו היא מערכת שאינה תלויה ברוחב פס ולא בהתקנת צלחות לוויין או כל קישוריות אחרת היוצרת את יכולות חילופי המידע האופטימלית. המערכת מבוססת על תקשורת באמצעות רשת האינטרנט דבר המאפשר אינספור יישומים, ומכאן כוחה. הלמידה המקוונת היא רק מודול אחד מתוך מיגוון יישומים לפלטפורמה", אומר דורון דפנא, מנכ"ל אינטרוויז ישראל ואחראי על השיווק הבינלאומי.

בימים אלה נרקמת אחת העיסקאות הגדולות של אינטרווייז. מדובר על הקמת אוניברסיטה וירטואלית באחד הקמפוסים בארה"ב בהיקף של 5 מיליון דולר. העיסקה, שתצא לדרך בסוף שנה זו, תמצב את אינטרווייז במקום טוב בחזית הענף אחרי שורה של מכירות מוצלחות שכבר נרשמו השנה. בין היתר, חתמה השנה אינטרווייז על הסכמים לאספקת תוכנה ל-NYU (אוניברסיטת ניו יורק), SAP (חברת ה-ERP המובילה בעולם), אפלייד מטריאליס, יצרנית המוליכים למחצה המובילה, ותאגיד התרופות, בריסטול מאיירס.

לאור הרשימה היפה של ההזמנות שנצברו במהלך השנה הזו, האם אינכם מתכננים להנפיק את אינטרווייז בקרוב?

דפנא: "ברור שאנחנו חושבים על כך ויש להניח שנבצע הנפקה במהלך שנת 2001. בינתיים אנחנו לא מוכנים לנקוב במועד מדוייק".

יש להניח שהחשש להנפיק בזריזות אינו נובע רק מהעובדה שהנאסד"ק לא יציב בחודש האחרון אלא הוא תוצאה של דאגה ממה שקורה לחברת סנטרה (Centra, נאסד"ק: CTRA) המתחרה העיקרית והכמעט יחידה שלהם בעולם. סנטרה יצאה לבורסה בינואר השנה לפי שווי של 780 מיליון דולר. באוקטובר הגיע שוויה ל-170 מיליון דולר. צניחה חדה ודרמטית שקשה לתלות אותה רק בחולשת המיסחר בבורסה הניו יורקית.

מה בדיוק קרה שם? האם שוק הלימוד המקוון הפסיק להיות נושא חם וסקסי בארה"ב או שאולי מדובר בניהול כושל או תשתית בעייתית, שמנעה המשך התפתחות החברה.

הניסיון של סנטרה השאיר אתכם עם רגליים קרות?

דפנא: "אנחנו מנסים להבין איך יתכן שחברה טובה ומובילה כמו סנטרה הגיעה לשווי כה נמוך. אנחנו לומדים את הסוגיה ובוודאי נצא עם מסקנות בקרוב".

שוויה של אינטרווייז לפי הגיוס השלישי שהתקיים במאי השנה הוא 100 מיליון דולר. בגיוס זה גייסה החברה 32 מיליון דולר. חודשיים לאחר הגיוס נפוצו שמועות בענף על כך שהחברה נמצאת בהכנות לקראת הנפקה בנאסד"ק לפי שווי של בין 800-600 מיליון דולר.

רשימת המשקיעים בחברה ארוכה ומפוארת והיא כוללת את בני שטיינמץ, יצחק שרם, אבי טיומקין, משה פודהורצר, עו"ד דורי קלגסבלד, חברת ההשקעות של הבינלאומי הראשון, SAP, ג'יי.פי מורגן, וקרן לידס, שהיתה החתם לגיוס.

ברבעון האחרון רכשה אינטרווייז את לוטם, המתמחה בפיתוח תכנים ופתרונות למידה מבוססי טכנולוגיה. שווי עיסקת המניות הוא 8 מיליון דולר. שתי החברות יוסיפו לפעול כיישויות נפרדות ועצמאיות.

שוק ההדרכה בארה"ב, כולל בתי ספר ואונברסיטאות, מוערך ב-800 מיליארד דולר בשנה. תחום האימון והלימוד בתוך חברות (המעסיקות מעל 1,000 איש), מסתכם ב-34 מיליארד דולר בשנה.

לפני חודשים אחדים צירפה אינטרווייז את ג'ים מנזי, מי שכיהן כמנכ"ל לוטוס, והוביל את המיזוג בין לוטוס לי.ב.מ בהיקף של 3.5 מיליארד דולר. מנזי היה בין המשקיעים בגיוס ההון האחרון. "כאשר לוקחים בחשבון את מרחב הלימוד של אירגוני ענק המגלגלים מיליארדי דולרים, מרחב שצפוי להכפיל את עצמו בתוך שנתיים, החברה שתגדיר למידה בזמן אמת בין עסקים היא זו שתוביל בביטחה את השוק", אומר מנזי.

"המושך באינטרווייז זו היכולת המוכחת לערוך אינטרגרציה בין לימוד חי ואווירת העבודה שבשיגרה. לתחום הלמידה מרחוק יש הזדמנות לצמוח בצורה מסחררת, ואני מאמין שהטכנולוגיה של אינטרווייז, הלקוחות הקיימים והאירגון הרב לאומי ממצבים את החברה במקום גבוה מאוד ברשימה".

אחת הסיבות להצלחת הפלטפורמה החדשה של ההיא השקת תשתית שרתים, המפוזרת ב-13 מדינות ברחבי העולם. התשתית מאפשרת ללקוחות החברה עדיפות בתעבורה ברשת, כאשר הם מנהלים כיתות וירטואליות או מיפגשים וירטואליים.

בנוסף הוקמה השנה חוות שרתים בסנטה קלארה. החווה מאובטחת מבחינה פיזית במבני בטון וכן מצויידת במערכות אבטחה (פיירוול), המבטיחים הגנה על המידע של הלקוחות העובר ברשת.

כולם רגישים לאבטחת המידע העובר דרך הרשת, איך יכולה חברה, הרוכשת את הפלטפורמה שלכם, להיות בטוחה, שהחומרים אינם דולפים לגורמים אחרים?

"רמת האבטחה שלנו היא הגבוהה ביותר, שניתן לספק ללקוחות. אנחנו ערים לצרכים ומצליחים לספק את הרמה האמינה והגבוהה ביותר שניתן, הן פיזית והן טכנולוגית. זה אולי אחד מסודות ההצלחה שלנו".

מה התוכניות לעתיד?

"אנחנו מתקרבים להגשמת החזון שלנו, שהוא פיתוח תוכנה, שתאפשר לכל אחד להיות מחובר בעולם תלת מימדי לכל סוג של מחשב, כך שגם מי שיש לו פאלם פיילוט יוכל לקיים כיתה וירטואלית ברשת ולשתף מידע וידע, לתקשר עם העולם ולהעביר ידע באמצעות האינטרנט. אנחנו מדברים על תוכנה שתשב על המדף כמו חלונות ואקסל, ותגיע לכל אחד בשוק, ואנחנו נגזור קופון על כל מכירה, זה אלמנט שהמשקיעים מאוד אוהבים לשמוע".

בינתיים עיקר מאמצי השיווק הוא ללקוחות מעולם העסקים?

"הדרך ארוכה אבל קודם כל אנחנו פונים אל עולם העסקים שם נמצא הכסף ומשם יש אפשרות לפרוץ. הלימוד המקוון הוא רק מודול אחד בטכנולוגיה שלנו אבל יש אינספור יישומים שכבר עובדים בהצלחה שמופנים לשווקים שונים".

לאינטרווייז כ-230 עובדים מהם 100 בארה"ב, 30 באירופה, 100 בישראל והיתר פזורים בנציגויות, שהקימה החברה ב-23 מדינות ברחבי העולם.