החברה הרוסית הראשונה שתרכוש חברה בורסאית בארה"ב: לוקאויל

חברת הנפט הגדולה חתמה על הסכם לרכישת גטי פטרוליאום, בעלת 1,300 תחנות דלק במזרח ארה"ב

הרכישה הראשונה של חברה ציבורית אמריקנית על ידי תאגיד רוסי נרשמה בסוף השבוע, כאשר חברת הנפט הגדולה לוקאויל חתמה על הסכם לרכישת גטי פטרוליאום, בעלת 1,300 תחנות דלק במזרח ארה"ב.

מדובר בעיסקה קטנה יחסית, בסך כ-71 מיליון דולר בסך הכל, לפי פרמיה של 46% למחיר המניה בערב ההסכם. אבל היא רק הצעד הראשון בחדירת תאגיד הענק הרוסי לארה"ב, שלאחריו צפויים צעדים נוספים.

גטי פטרולאום היא חברת שיווק עצמאית של בנזין ומוצרי דלק לרשת של כ--1,300 תחנות ממותגות ב-13 מדינות בצפון-מזרח ובמיד-אטלנטיק. כן משווקת החברה דלק להסקה באזור התיכון של עמק ההדסון ומשמשת מפיצה סיטונאית של מגוון מוצרי דלק בחוף המזרחי. הכנסותיה בשנה האחרונה הסתכמו ב-832 מיליון דולר.

בהודעה על הרכישה אומרת לוקאויל, כי היא תחזיק ברוב אם לא בכל ההנהלה הנוכחית, וכי לא צפויים כל פיטורים. מטה גטי פטרוליום יישאר במקומו , בג'ריקו לונג איילנד.

לוקאויל היא תאגיד נפט אנכי ענקי, המתמחה בגילויי נפט וגז, הפקתם, זיקוקם ומכירת מוצרי דלק גולמי ותחבורה. התאגיד מכסה 40 אזורים ברוסיה וב-25 ארצות אחרות, וסגל העובדים שלו מקיף 120,000 איש. רשת השיווק שלו כוללת למעלה מ-100 תחנות דלק.

בשליטת לוקאויל רזרבות נפט וגז בהיקף 14.5 מיליארד חביות, בעיקר בסיביר. לוקאויל, על כל יחידותיה, הפיקה בשנה שעברה כ-24% מכל תפוקת הנפט ברוסיה, ובשליטתה 12% מכושר זיקוק הנפט של רוסיה.