גם YES משלמת את מחיר התחרות: הפסד של 185 מיליון שקל ברבעון השלישי

פועלים תקשורת מחזיקה 12.5% מחברת הלוויין, שגבתה עד כה השקעות של כ-820 מיליון שקל; שיפור ניכר בתוצאות הזכיינית המסחרית רשת, ולעומתה כבר "שרף" אתר האינטרנט של קספרוב 10 מיליון דולר וקיימת אי ודאות לגבי המשך דרכו

בימים שבהם כובשת התקשורת את הכותרות הראשיות במדורים הכלכליים, אך טבעי העניין שמרכזת פועלים תקשורת, מקבוצת פועלים השקעות. מלבד כמה השקעות פרטיות מעניינות בפרטנר, חברת הלוויין YES, זכיינית הערוץ השני רשת ואתר האינטרנט המשותף עם השחמטאי גארי קספרוב, מועמדת החברה, כזרוע ההשקעות בתקשורת של שרם-פודים-קלנר, להשתלב בכל עיסקה מהותית בשוק התקשורת המקומי.

כך היה גם בעיסקה המדוברת של רכישת מניות מוטורולה בפלאפון (50%), מיכרז שהזוכה בו יוכרז, כנראה, ביום ד' הקרוב; פועלים תקשורת, ביחד עם קבוצת התקשורת של ידיעות אחרונות, הגישו את מועמדותן לרכישת המניות (שצפויות לעבור, בסופו של דבר, לבזק, בעלת יתרת המניות בפלאפון).

הקבוצה לא עברה את הסינון הראשוני בסוף השבוע, ככל הנראה מחשש לניגודי אינטרסים שעשויים לצוץ בשל השתתפותה של ידיעות אחרונות (המחזיקה, בין היתר, בחברת הכבלים ערוצי זהב). עם זאת, כך נודע ל"גלובס", בפועלים תקשורת לא הרימו ידיים ומנסים להשתלב, ברגע האחרון, באחת הקבוצות שעלו לקו הגמר של המיכרז.

היום פירסמה פועלים תקשורת, המנוהלת בידי יצחק גת ורוני הראל, את תוצאותיה לרבעון השלישי. מדו"חות החברה עולה, כי היא סיימה את הרבעון ברווח נקי של 2.2 מיליון שקל, ואת תשעת החודשים הראשונים של השנה ברווח נקי של 14 מיליון שקל (לעומת 6.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד).

לפועלים תקשורת הכנסות של 101.2 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת 83.6 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-99' - גידול שהוא פועל יוצא של הכנסות החברות המוחזקות רשת, טלדור ומקסימדיה. מאז תחילת השנה מימשה החברה אחזקות ברווח של כ-20 מיליון שקל (מניות בי.וי.אר טכנולוגיות, אראל תקשורת, נקסוס ואלדור, בניכוי הפחתת השקעה בבי.וי.אר מערכות). ברבעון השלישי הסתכמו רווחי ההון ב-300 אלף שקל בלבד.

"הפרה החולבת" העיקרית בסל ההשקעות של פועלים תקשורת היא זכיינית הערוץ השני רשת (26%), שהגדילה את הכנסותיה ברבעון השלישי, משידורי פרסומת, בשיעור של 40% ל-74.6 מיליון שקל. רשת עברה באוגוסט 2000 לשידור במשך שלושה ימים בשבוע (ב', ה' ושבת) כשקודם שידרה במשך יומיים בלבד. גם הרווח הנקי של רשת נסק ל-12.4 מיליון שקל, עלייה של 57% לעומת הרבעון המקביל. בסך הכל הרוויחה החברה בחודשים ינואר-ספטמבר 24.7 מיליון שקל, עלייה של 36% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במהלך התקופה חילקה רשת דיבידנד של 5 מיליון שקל בין בעלי המניות.

שיפור ניכר חל גם ברווחיהן של חברת המחשבים טלדור (54.4%) וחברת פרסום החוצות מקסימדיה (50%) בתשעת החודשים הראשונים - 7.5 מיליון שקל ב-10.8 מיליון שקל בהתאמה.

פועלים תקשורת איננה כוללת בתוצאותיה את חלקה בהפסדיהן של שתי אחזקותיה המרכזיות: חברת הסלולר פרטנר (3.75%) וחברת הלוויין YES (‏12.5%). השתיים רשומות בספרי החברה כהשקעת קבע, על בסיס העלות. פרטנר הפסידה בתשעת החודשים הראשונים של השנה 535 מיליון שקל, ואילו הפסדי YES עמדו על 306 מיליון שקל.

חברת הלוויין עלתה לאוויר באמצע יולי וכבר מדווחת על כ-50 אלף מנויים. מספר דומה של מתחברים פוטנציאליים ממתינים לתורם במה שנראה ככשל מסויים במתן השירות. תוצאות הרבעון השלישי, שהסתיים עבור YES בהפסד כבד של 185 מיליון שקל, מבטאות בראש ובראשונה את התחרות הכבדה על מנויים ותוכן בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית, שתוצאותיה ניכרות היטב גם בדו"חות שמפרסמות חברות הכבלים.

YES ביצעה ברבעון זה השקעות עצומות בתוכן, פריסת המערכת והעסקת יותר מ-800 עובדים, חלק גדול מהם אנשי מכירות. גם הדו"חות הבאים של החברה צפויים להמשיך ולבשר על הפסדים כבדים, כשצד ההכנסות, לפחות בינתיים, דל. ככל הידוע, רוב המנויים שחוברו ראשונים לשירותי הלוויין קיבלו תקופה של צפייה בחינם, כך שההכנסות הרבעוניות עמדו על כ-10 מיליון שקל בלבד.

פועלים תקשורת מדווחת, כי עד כה השקיעה במניות YES ‏102.7 מיליון שקל, מה שאומר השקעה של 822 מיליון שקל מצד כל בעלי המניות (העיקריים שבהם, בזק ויורוקום, מחזיקים 30% מהמניות כ"א). אומדן היקף ההשקעה הכולל ב-YES הוא כ-630 מיליון דולר, ובימים אלה מקיימת החברה מו"מ עם קונסורציום של בנקים, לחתימת הסכם סופי בדבר העמדת קווי אשראי לטווח ארוך למימון המשך פעילותה (בסך הכל יממנו ההלוואות עד 70% מההשקעה הכוללת).

השקעה פרטית נוספת שגובה מפועלים תקשורת הפסדים, והפעם כאלה שבאים לידי ביטוי בדו"חות, היא חברת האינטרנט שהקימה ומתפעלת אתר בתחום השח-מט. החברה, קספרובצ'ס אונליין, הוקמה יחד עם אלוף העולם בדימוס גארי קספרוב, ופועלים תקשורת מחזיקה 21.8% ממניותיה.

מאז הוקמה אשתקד, הפסידה חברת האינטרנט כ-10 מיליון דולר (מהם 7.3 מיליון דולר בשנה הנוכחית), והיא נמצאת כיום על פרשת דרכים, לאחר שהכסף שבקופתה כמעט ואזל. בתקופה הקרובה תיפול, ככל הנראה, החלטה האם להמשיך את פעילות החברה במתכונתה הנוכחית, שאיננה מבוססת על מודל המניב הכנסות מספיקות.

בחודש הבא, עשויה פועלים תקשורת ליהנות מרווח הון של 50 מיליון שקל, במידה ותצא לפועל עיסקה בה תמכור את אחזקותיה (16.7%) בחברת הטלפוניה ההונגרית אמיטל לחברת מאטב המקומית (עיסקה בה לוקחת חלק גם חברת בזק). ביצוע המכירה מותנה, בין היתר, בקבלת אישורי הרשויות. אמיטל מקימה ומפעילה מערכות טלפון בשלושה איזורים בהונגריה, והיא סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם הכנסות של 17.2 מיליון דולר ורווח נקי של 3.5 מיליון דולר, בדומה בתקופה המקבילה אשתקד.