"גדי היה שובב גדול"

- אחותו של זאבי, גלילה פגי זאבי, נזכרת בילדותם המשותפת

גד זאבי נולד ב-1939 בקיבוץ מסדה שבעמק הירדן. אח לגלילה (ילידת 1936) ולעיניה (ילידת 1946). אביו, יעקב, חינך את גד זאבי לעבודה עוד בילדותו, והוא עבד כמפעיל טרקטורים בחברה המשפחתית שהקים האב. לדברי האחות, גלילה פגי-זאבי, האב "לא היה איש עסקים ברמ"ח אבריו, כמו גדי. הוא היה יותר אישיות רוחנית ותרבותית. גדי ירש את החושים העסקיים והמסחריים מאמנו, רבקה תבדל"א. כאשר אבא ז"ל ניהל את החברה שהקים, אמא תמיד היתה מאחורי הקלעים, והמשיכה להיות בתוך העסקים עד שנת 1977".

גלילה, העוסקת בניהול אמנותי של פרויקטים ומשמשת כיועצת בתחום של משרד המדע והתרבות, היתה מנהלת אגף התרבות בעיריית חיפה בתקופתם של שלושה ראשי ערים - יוסף אלמוגי, ירוחם צייזל ואריה גוראל. כל ילדי משפחת זאבי נולדו בקיבוץ מסדה שבעמק הירדן. האב היה דמות מרכזית מאוד בקיבוץ, במשך שנים רבות היה גם האישיות המרכזית בתחום התרבות וגם רכז הפלחה. לדברי גלילה, שילב האב "את הרוח עם הגשמיות. לאבי היתה נשמה של חסידות ברסלב, למרות שסבא וסבתא היו שומרי מסורת ולא יותר מכך". יעקב ורבקה עלו מבסרביה, במסגרת העלייה הבלתי לגאלית ב-1932. הם הכירו בבסרביה והתחתנו בארץ.

על גד זאבי בצעירותו מספרת גלילה: "הוא תמיד היה אדם החלטי. הוא היה תלמיד טוב, שובב גדול וספורטאי מצוין. למען האמת, מעולם לא הסתכלנו עליו כעל איש עסקים פוטנציאלי אלא רק אחרי שהחל לנהל את החברה, אחרי שאבי נפטר. עד אז היו לו נטיות בתחום האווירונאוטיקה דווקא.

כאשר היה גד זאבי בן שמונה, השתלטו הירדנים על האזור והמשפחה נאלצה לעזוב את קיבוץ מסדה ועברה לשדרות בן-גוריון בחיפה (המושבה הגרמנית). גלילה: "לא היינו עשירים, אבל גם לא התלוננו. במשך שנים ארוכות אבא התפרנס מפעילות תרבות, כאשר הנחה ושיחק אירועי תרבות. כמו-כן הוא עבד במוסך של חברת 'שמן'. בסוף שנות ה-50 הקים חברה לעבודת עפר ופיתוח, ושנה לפני פטירתו, ב-1964, צירף לעסקים כשותף את בעלי, משה פגי. בשנת 1965, כאשר היה בגיל 52 בלבד, בריא וחזק כמו שור, הוא נפטר מהתקף לב במהלך טיול לארצות-הברית".

בסוף שנות ה-60 נפרדו דרכיהם של גד זאבי ומשה פגי. חברת עבודות העפר והפיתוח המשיכה להתקיים תחת בעלותו של פגי. בניהול השתתפה אמו של גד, רבקה. זאבי עבר בשעתו לפעילות בחו"ל, ולמעשה הקים את קבוצת זאבי. "אמא המשיכה לעבוד עם משה, משום שגדי עבר לפעול בחו"ל", מסבירה גלילה. זאבי עבר אז לעבוד באפריקה, בהתחלה באוגנדה, אחר-כך בקניה, שם החלה הקבוצה לפעול בתחום ההנדסה האזרחית ואחר-כך התרחבה לעסקים אחרים, כמו מפעל להרכבת משאיות, ביטוח ומימון פיננסי, בעלות על חברת תעופה אזורית, ונדל"ן. בסוף שנות ה-70 החלה הקבוצה להשקיע שם גם בתחום הדלק.

בתחילת שנות ה-80 החלה קבוצת זאבי לעסוק בנדל"ן ובאנרגיה בישראל ובארצות-הברית. שנות ה-90 בישרו העמקה של ההשקעות בארץ. ב-1997 נרכשו 50% מיפנאוטו, יבואנית סובארו. ב-1998 רכש זאבי את הבעלות על כלל סחר, ואת השליטה באייס קנה ובנה. 1999 היתה השנה של מניות בזק ושל בלקן אייר, וב-2000 נרכשו שאר מניות יפנאוטו, וכמובן - בית"ר ירושלים.