סכסוך העבודה בנמלים עומד להתחדש; תיתכן השבתתם כבר בעוד שבועיים

המחלוקת הפעם - על הסכמי העבודה הדו-שנתיים, לאחר שמסתמן הסדר בנוגע להקמת נמל היובל

בימים הקרובים צפוי חידוש סכסוך העבודה בנמלים בארץ. כך נודע ל"גלובס". זאת, בניגוד להערכות שרווחו בשבועות האחרונים, כי הצדדים קרובים להסכם.

לפי ההערכות, סכסוך העבודה עלול להביא להשבתה כוללת של הנמלים בקרוב, כנראה בתוך שבועיים. לדברי גורמים המעורבים בנושא, "התקופה הנוכחית לא נבחרה במקרה על ידי ההסתדרות והעובדים. הם יודעים שהבחירות בפתח ושהם יכולים להפעיל לחץ גדול יותר על מקבלי ההחלטות".

יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ, עומד, כידוע, בראש סיעת עם אחד העשויה להתמודד בבחירות הקרובות, אם יוחלט לקיים בחירות גם לכנסת.

לפני כחצי שנה התנהלה שביתה ממושכת בנמלים, שגרמה נזקים ניכרים למשק, שהסתכמו, לטענת הארגונים הכלכליים, במאות מיליוני שקלים. השביתה באה על רקע המחלוקת לגבי אופן הקמתו של הנמל החדש (נמל היובל) באשדוד. העובדים התנגדו לכוונת הממשלה להקים את הנמל בשיטת ה-BOT, באמצעות יזמים פרטיים.

השביתה הופסקה אחרי שהוחלט לפתוח במו"מ. המו"מ בנושא זה טרם סוכם, וההערכות הן, שהממשלה תוותר על כוונתה להקים את הפרוייקט בשיטת ה-BOT, ובתמורה יתחייבו העובדים וההסתדרות לתהליכי התייעלות שונים.

סכסוך העבודה הנוכחי הוא סביב חידוש הסכמי העבודה הדו-שנתיים בנמלים. ועדי עובדים בנמלים כבר הגישו בקשה להסתדרות להכריז על סכסוך עבודה, וייתכן שההסתדרות תדון בנושא מחר (ב').

במשק שורר חשש כבד משביתה נוספת בנמלים. לדברי גורמים בארגונים הכלכליים ובחברות הספנות, "אנחנו עדיין מלקקים פצעים מהשביתה הקודמת, ולא נוכל לעמוד בעוד שביתה, בייחוד בתקופה רגישה כל כך, שבה נמצא המשק". לפי החוק, יש להמתין שבועיים מיום הכרזת סכסוך העבודה ועד למועד שבו ניתן להתחיל בעיצומים.