ועדת הכלכלה דחתה את קביעת דרכי החזר חובות המושבים וכספי מימוש הנכסים

הוועדה תקבע אם להעדיף את הסוכנות על הבנקים

חברים בוועדת הכלכלה החליטו בסוף השבוע שעבר למנות את יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם פורז (שינוי), למפשר בעניין חלוקת חובות המושבים, שיתווך בין החקלאים לנושים. הנושים הם בעיקר בנקים והסוכנות היהודית. הרכב מקרי של 6 ח"כים שינה החלטה קודמת של הוועדה, ודחה עד 30 בינואר 2001 את ההכרעה בעניין דרכי חלוקת החובות וייעוד התמורות ממימוש הנכסים.

החלטת הדחייה ומינוי פורז כמפשר התקבלו במהלך הדיון בתקנות שהעבירו שרי האוצר והמשפטים, אברהם שוחט ויוסי ביילין, עוד בכנסת הקודמת. התקנות כוללות הוראות בדבר דרכי חלוקת חובות החקלאים, לפי חוק גל. התקנות נדונו בעבר, אך ללא הכרעה במחלוקת לגבי מתן קדימות לסוכנות היהודית בקבלת החובות ומהותם.

שוחט הציע לוועדה לוותר על מתן הקדימות לסוכנות, בשל הסחבת בדיונים על הקדימות ועל מהות החוב. לדבריו, החובות לסוכנות הם למעשה הלוואות הביסוס שנתנה למתיישבים. לפי תנאי ההלוואות, 75% מהן היו אמורות להימחק על פני תקופה בת 30 שנה, אם יתר ה-25% מהחובות היו נפרעים כסדרם במהלך אותו הזמן.

לטענת שוחט, מאחר שאותם 25% לא נפרעו, עלולה הסוכנות לתבוע את החזר מלוא החובות, מה שהיא כנראה עושה נגד המשקמים שמונו למושבים על פי חוק גל. לפיכך, מתן עדיפות לחובות אלה עלול למצות את מלוא כושר ההחזר של החקלאים באופן שלא יישאר דבר לנושים האחרים.

פורז אמר, כי אי מתן העדיפות יגרום לסוכנות עוול, שמשמעותו נזק בסדר גודל של כ-100 מיליון שקל.

יו"ר מינהלת ההסדרים במיגזר החקלאי, השופטת בדימוס שולמית ולנשטיין, מחתה על החלטת הוועדה, מחשש שהסחבת שכבר נמשכת 5 שנים, עלולה להימשך עד אחרי הבחירות.

פורז הרגיע אותה באומרו, שהתקנות בלאו הכי אינן טעונות אישרור מליאת הכנסת (שתצא כנראה לפגרת בחירות בסוף השבוע). לכן, אם לא יסיים את התיווך בפשרה עד 30 בינואר, הוא יכנס את הוועדה ויאשר את התקנות במהלך הפגרה.