ש"ס תצביע נגד פיזור הכנסת; נתניהו: אני מתמודד על ראשות הליכוד ומאמין שהכנסת תתפזר

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את "חוק נתניהו" ברוב של 63 מול 46 * המליאה תצביע הלילה בקריאה השנייה והשלישית על פיזור הכנסת

בנימין נתניהו הודיע היום (ב') אחה"צ שהוא מתמודד מחר בפריימריס על ראשות הליכוד, למרות החלטת מועצת חכמי התורה של ש"ס להתנגד לפיזור הכנסת.

נתניהו ציין, כי הוא מקווה שחברי הכנסת יצביעו בסופו של דבר בעד בחירות כלליות, לנוכח הצרכים של המדינה ודעת הציבור.

"צריכים לפזר את הכנסת ולתת לעם להחליט. עמדתי לא תשתנה ואני ממשיך לעמוד על דרישתי לפיזור הכנסת", הוא הדגיש.

נתניהו קרא לחברי הכנסת להתנגד "לחוק נתניהו" ולהצביע רק עבור פיזור הכנסת. "אני דורש מנציגי הציבור לעשות את מה שהציבור רוצה".

הוא שב והבהיר, כי לא יתמודד על ראשות הממשלה אם הכנסת לא תתפזר.

מועצת חכמי התורה של ש"ס הדהימה אחה"צ את אנשי נתניהו, כאשר החליטה על התנגדות ש"ס לפיזור הכנסת. ההחלטה התקבלה, חרף הלחצים הכבדים שהפעילו אנשי נתניהו על ראשי ש"ס ורבני מועצת חכמי התורה.

בהודעת מועצת החכמים, שהתכנסה בביתו של הרב עובדיה יוסף, מודגש שש"ס מבטיחה את המשך תמיכתה "בחוק נתניהו" ומבטיחה את תמיכתה במועמדותו מול אהוד ברק.

עשרות מתומכי ש"ס התגודדו במהלך ישיבת מועצת חכמי התורה בכניסה לביתו של הרב עובדיה יוסף בציפיה להחלטה. לאחר כשעה וחצי יצא מזכיר מועצת החכמים של ש"ס, הרב רפאל פנחסי לממתינים והודיע, כי מועצת חכמי התורה החליטה לאחר דיונים רבים והתייעצויות להמשיך ולקדם את החוק שיאפשר לנתניהו להתמודד לראשות הממשלה, אך במקביל הורתה לחברי הכנסת של ש"ס להתנגד לפיזור הכנסת.

מועצת החכמים קראה לנתניהו להתמודד לראשות הממשלה והודיעה כי תקרא לפעילי התנועה לפעול לבחירתו. מועצת החכמים הדגישה, כי פרישת ש"ס מממשלת ברק היתה על רקע הוויתורים מרחיקי לכת בהם נקט שלדבריהם מסכנים את ביטחון הציבור.

מועצת החכמים הוסיפה שעם התפטרותו של ברק נוצרה מציאות אמיתית להחלפתו בהנהגת המדינה מבלי הצורך להיכנס למערבולת בחירות.

ח"כ אלי ישי אמר במסיבת עתונאים, זמן קצר לאחר החלטת מועצת החכמים, כי גם אריאל שרון מסוגל לנצח את אהוד ברק.

ח"כ שלמה בניזרי תקף את האולטימטום שנתניהו הציב ביום ה' שעבר, כאשר הודיע שאם החוק לפיזור הכנסת לא יתקבל, הוא לא יתמודד על ראשות הממשלה.

בכירים בש"ס ציינו, כי החלטת מועצת החכמים היא היסטורית, כיוון שכעת ש"ס הפכה ממפלגת לוויין למפלגה עצמאית. פרשנים העריכו, כי בסופו של דבר האינטרס של שמירת כוחה של ש"ס גבר על הרצון לסייע לנתניהו. אומנם נתניהו העביר באמצעות מקורביו מסרים לש"ס, בהם הוא הבטיח שמירה על כוחה הנוכחי בממשלה, גם אם בבחירות היא תרד במספר המנדטים בכנסת, אבל בש"ס ציינו, כי אין להבטחות אלה סיכוי להתממש, כיוון שאז גם מפלגות אחרות בקואליציה ידרשו יחס דומה.

בליכוד הגיבו בזעם על החלטת מועצת החכמים. ח"כים מהליכוד הזהירו, כי ש"ס עלולה לגרום לנצחונו של אהוד ברק. הם טענו, כי האינטרס הצר גבר על האינטרס של המדינה. הם גם הזכירו, כי ש"ס פעלה בניגוד לדעת מרבית בוחריה.

במהלך ישיבת מועצת חכמי התורה, הפתיעו חברי ש"ס בוועדת החוקה, דוד טל ויצחק סבן, כאשר הצביעו בעד פיזור הכנסת בתום הדיון בוועדה.

הם קיבלו הוראה לעשות כך מסיעת ש"ס עוד לפני החלטתה על התנגדות לפיזור הכנסת.

בעד פיזור הכנסת הצביעו 10 חברי ועדה ונגד פיזור הכנסת הצביעו 9 חברים. המשמעות היא, כי מליאת הכנסת תצביע בעד החוק לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית כבר היום בערב.

בתחילה היה בוועדה תיקו. 9 הצביעו בעד ו-9 נגד. ועדת החוקה לא מוסמכת "להפיל" הצעת חוק ואולם התיקו בוועדה עורר מהומה בין חבריה בדרישה לקיים הצבעה חוזרת. את הדרישה העלו המצדדים בפיזור הכנסת. אכן, התבצעה הצבעה חוזרת, שלא שינתה שום דבר מהותי, אבל הדגישה את המבוכה והמבולקה בבית המחוקקים ערב קבלת או דחיית "חוק נתניהו" והחוק לפיזור הכנסת.

ועדת החוקה גם החליטה, כי הבחירות יהיו כלליות, הן יתקיימו 90 יום לאחר התפטרותו של ברק, בעוד שאם הבחירות יהיו רק לראשות הממשלה, הן יתקיימו 60 יום לאחר ההתפטרות.

סיעת הליכוד החליטה לאמץ את הצעתו של ח"כ דני נווה להטיל משמעת סיעתית בהצבעה על חוק נתניהו. חברי הכנסת של סיעת הליכוד יוכלו להתנגד או להימנע בהצבעה, אבל לא להצביע בעד הצעת החוק.

עבור הצעת ח"כ דני נווה הצביעו 11 מתוך 19 חברי סיעת הליכוד.

ח"כ נווה נימק את הצעתו, שלא לאפשר חופש הצבעה על הצעת החוק, בכך שלא מדובר בנושא מצפוני אלא בנושא פוליטי מובהק.

ח"כ לימור לבנת, שתמכה בעמדתו של דני נווה, אמרה, כי מאחר והחוק נועד לאפשר לנתניהו להתמודד ונתניהו הודיע כי אינו מעוניין בכך, יש אינטרס לליכוד למנוע בכל מחיר את האפשרות להעביר את החוק.

ח"כ רובי ריבלין הציע בישיבה, לאפשר לחברי סיעת הליכוד חופש הצבעה.

ח"כ סילבן שלום ציין, כי אחרי שסיעת הליכוד התבקשה להצביע בעד החוק בקריאה טרומית ו-90% מחברי הסיעה עשו זאת, יש משהו לא נאה בכך, שכעבור מספר ימים מבקשים מחברי הסיעה להצביע נגד החוק.

סיעת ישראל אחת החליטה לתמוך בחוק נתניהו. בישראל אחת גם הורו על משמעת סיעתית.

בהצבעה בלטו בהיעדרותם אנשיו של בנימין נתניהו. חלק מחברי הליכוד שנכחו באולם המליאה התנגדו להצבעה.

לעומתם, חברי ש"ס והעבודה הצביעו כצפוי בעד חוק נתניהו.