בניגוד לעמדת ישראל: ארה"ב אישרה מכירת צילומי לוויין ברזולוציה של חצי מטר

ישראל מתנגדת למכירת צילומים ברזולוציה גבוהה זו, כדי למנוע צילום אתרים בטחוניים אסטרטגיים

המימשל האמריקני אישר לחברת ספייס-אימג'ינג מקולורדו למכור צילומי לוויין של כדור הארץ ברזולוציה של 50 ס"מ בלבד. בשנתיים האחרונות נאסר על חברות המשווקות צילומי לוויין למכור צילומים ברזולוציה של פחות מ-2 מטר, בלחץ מערכת הביטחון בישראל.

בשנת 1998, בעקבות הכנות לשיגורים של לווייני צילום אזרחיים, הפעילה ישראל לחץ על המימשל האמריקני לפרסם מגבלות בנוגע לפירוט הצילומים מהלוויינים. מטרת המגבלות שביקשה ישראל להטיל היא למנוע צילום של אתרים בטחוניים אסטרטגיים בארץ.

פרופ' ריי וויליאמסון מהמכון למדיניות החלל באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון העריך, שהאישור מצד המימשל יפגע בממשלות בעולם, שניסו לשמור על סודות מדיניים ולחצו להגביל את שיווק צילומי הלוויין.

עם זאת, המימשל האמריקני הותיר בעינו את המגבלה של אספקת צילומי לוויין ללקוחות לא פחות מ-24 שעות מרגע ההזמנה, כדי לאפשר למימשל למנוע העברת צילומים בעלי חשיבות צבאית בעת עימותים צבאיים של ארה"ב ברחבי העולם.

גורמים בשוק הלוויינים בארה"ב הביעו שביעות רצון מההחלטה, והעריכו שהיא תקדם במידה משמעותית את תחום צילומי הלוויין האזרחיים. תחום זה סבל, לטענתם, מהמגבלות שהוטלו עליו.

חלק מלווייני הצילום האזרחיים, ורוב לווייני הצילום הצבאיים, מסוגלים לשגר לכדור הארץ צילומים ברזולוציה של פחות ממטר, שצולמו מגובה של כ-600 ק"מ. החל משנת 2004, תשגר חברת ספייס-אימג'ינג את לוויין הצילום העתידי שלה ותוכל לשווק תמונות של ערים, שדות תעופה ובסיסים צבאיים ברחבי העולם ברזולוציה גבוהה זו.

ספייס-אימג'ינג היא מיזם משותף של קונצרן לוקהיד-מרטין וחברת ריית'און האמריקנית. הלוויין "איקונוס-1" של ספייס-אימג'ינג מסוגל לצלם ברזולוציה של מטר. הלוויין הבא בסדרה יהיה מסוגל לצלם ברזולוציה של חצי מטר.

שיגור הלוויין "איקונוס-1", בשנה שעברה, היה ציון דרך בהתפתחות צילומי הלוויין האזרחיים בעולם. הלוויין החל לשגר צילומים של עצמים בקוטר 39 אינץ' (כ-1 מטר) - כפול מביצועי לוויינים רוסיים, ופי 5 מצילומי לוויינים הודיים. לווייני צילום סודיים של ארה"ב מסוגלים לצלם מהחלל עצמים בקוטר של 10 ס"מ בלבד.