eLearning בריבוע הכחול

הלמידה האלקטרונית מיוחסת, בדרך כלל, לתעשיית ההיי-טק, אך רשת הריבוע הכחול משתמשת בה להכשרת קופאיות, סדרנים ועובדים אחרים

אינטרוויז, המתמחה בלימוד והדרכה מרחוק, משתפת פעולה עם הריבוע הכחול, לצורך הדרכה פנימית של כל עובדי הרשת. בשלב הראשון יודרכו העובדים בכיתות הדרכה איזוריות, ובסוף התהליך - הם יודרכו על מסופי מחשב בבתיהם. ההדרכות יועברו בנושאי שירות לקוחות, נהלי עבודה, השקת מבצעים חדשים ומכירות.

לימוד או הדרכה מרחוק מיוחסים, בדרך כלל, לסטודנטים או לחברות היי-טק. אך פעולת ההדרכה בריבוע הכחול מבהירה, כי מדובר בכלי שחשיבותו רבה גם לחברות ה"לא-טק".

לדברי עופר לוי, מנכ"ל אינטרוויז ישראל, מערכת ההדרכה מאפשרת זמינות ידע בכל סניף בכל זמן, וכן העמדת מומחה בתחום כלשהו לרשות העובדים. כך, למשל, ניתן להעביר הדרכה על מבצע מכירות לכל הקופאיות היישר מפי המומחה הטוב ביותר בתחום. בדרך זו נפתרת הבעיה המרכזית של מחסור במומחים להדרכה. המומחה יושב במרכז ההדרכה של הרשת בגבעתיים, ונותן שיעור חי לכל מנהלי הסניפים או לקופאיות.

ההדרכה האלקטרונית מאפשרת זמני תגובה מהירים, ובכך משפרת את כושר התחרות של הרשת מול הרשתות המתחרות.

עובדים מאשכולות סניפים מגיעים למרכז הדרכה איזורי, מתחברים אל המחשב ואל המדריך. מאוחר יותר תשולב במערכת גם טכנולוגיה, שתאפשר דיונים בין קבוצות עובדים מרחבי הארץ. במהלך הלמידה ניתן לפצל את הכיתה לקבוצות קטנות, שיעלו רעיונות להשבחת הפעילות או המבצע, ובסופו של דבר יידונו הדברים במליאה. קיימת גם אפשרות להקליט את השיעורים ולחזור אליהם בכל עת.

חברת לוטם, שנרכשה לא מכבר על ידי אינטרוויז, תלווה את תהליך ההטמעה ותייעץ לריבוע הכחול בעזרת יועצים אירגוניים ומפתחי תכנים, שיסייעו בניהול תהליך השינוי. כך, למשל, ילמדו העובדים איך עומדים מול מצלמה ואיך יושבים מול מחשב.

לדברי מיקי לב, ראש אגף משאבי אנוש ואיכות בריבוע הכחול, ההדרכה מרחוק אינה מחליפה את ההכשרות האחרות ברשת. "אנחנו רואים בה כלי משלים בעל יתרון לגבי חברה כמונו, ש-170 סניפיה פזורים מאילת ועד נהריה וטבריה. בנוסף, בקרב 8,000 עובדי החברה יש תחלופה גבוהה, כאשר מידי שנים נקלטים יותר מאלף עובדים חדשים, ויש צורך בכלי הדרכה יעיל ומהיר לקופאיות, סדרנים ובעלי מקצועות אחרים - וזאת, מבלי להסיע את העובדים למרכזי הדרכה, המרוחקים ממקום מגוריהם".

חברת הריבוע הכחול הכשירה מרכזות הדרכה, והן ישתלבו גם במערכת הלמידה מרחוק.

כדי לבדוק את תגובת העובדים לשיטה החדשה, מבצעת בימים אלו מחלקת ההדרכה של החברה בדיקה בשטח. לדברי לוי, הפעלת המערכת אינה מורכבת, וניתן ללמוד אותה בתוך חצי שעה, גם אם אין למשתמש אוריינטציה למיחשוב. "הישווינו הדרכה מרחוק להדרכה פרונטלית לגבי קופאיות חדשות וסדרנים חדשים. חששנו במידה מסויימת, כי מדובר באוכלוסיה חסרת רקע היי-טקי, אך הופתענו לטובה. מצאנו רמות טובות של הבנה והפנמת החומר. היו 'תלמידים', שציינו כי הרגישו יחס אישי בהדרכה. עם זאת, הם התייחסו לניתוק כלשהו ולחוסר בנוכחות הפרונטלית של המדריך. בסופו של דבר, התפוקות היו טובות".

היוזמה להדרכת עובדים מרחוק היתה של הריבוע הכחול, הבוחנת את הנושא מזה כשנה וחצי. הנהלת החברה נחשפה לנושא בארה"ב, החליטה ליישמו בארץ והגיעה למסקנה, שהעלויות סבירות מול התמורה הצפויה. לדברי לוי, מדובר בעלות של 100-30 אלף דולר, תלוי במספר המשתתפים. "החזר ההשקעה צפוי תוך שנה עד שנה וחצי", הוא מציין. "מדובר בחיסכון של זמני נסיעה, שכירת חדרים והדפסת חומרי הדרכה". לדעת לוי, ההדרכה מרחוק מתאימה לארגונים עתירי כוח אדם. בארץ מיישמים אותה בבנקים, בחברות מוצרי צריכה ועוד. לוי מציין, כי אינטרוויז חתמה השנה על עשר עסקאות בתחום ההדרכה מרחוק עם חברות בתחום הסלולרי, הנדסת שירות, מרכזי טלפנים, מכון התקנים ומכללות שונות.

לגבי הריבוע הכחול, יש ללוי תוכניות נוספות. "פעלנו כאן בשני כיוונים מרכזיים: האחד - למידה מהבית, המשלבת עבודה עם בילוי בשעות הפנאי, והשני - יצירת פלטפורמה לתקשורת ניהולית בין המנהלים ובין ההנהלה והסניפים. אם מנהל איזור ירצה לשוחח עם המנהלים האחרים על מבצע כזה או אחר, יתאפשר הדבר בעזרת המערכת, שתשלב בהמשך גם וידאו וקול".

אך למיקי לב מהריבוע הכחול לא אצה הדרך. הוא רואה במערכת כלי הדרכתי תומך, שיוכל לתמוך בהמשך גם בעדכונים ותידרוכים בנושאים שיווקיים או בהעברת נוהלים תכופים. בשלב השלישי תישקל הטמעת המערכת בנושאי ישיבות וידיאו וניהול.