הממשלה הודיעה לבג"ץ, כי הצוות המלווה את פרוייקט כביש חוצה ישראל החליט על
פתרון משולב, שיספק הגנה למי התהום מפני חשש מזיהום באיזור ראש העין, כתוצאה
מסלילת הכביש.
הפתרון מבוסס על שני מרכיבים: מניעת הזיהום במקור באמצעות שאיבה מפני הכביש
של מזהמים באמצעות מכונה חדישה מסוג ev-1, אשר תובא מחו"ל לצורך זה; הסבת קטע
הכביש הרלוונטי באיזור ראש העין, באורך של כ-2 ק"מ - למרחב אטום, וזאת על ידי
תיחום הכביש בקירות ובמעקה בטון. הכביש בקטע זה ינוקז במספר נקודות אל קטעי
תעלות אטומות (בסמוך לערוצי הניקוז הטבעיים), אשר ישמשו כבריכות אגירה. קטעים
אלה יבטיחו, כי במקרה של תאונה עם חומרים מסוכנים - לא תהיה גלישת חומרים מסוכנים
לסביבה, ויימנע חלחול החומרים לאדמה וזרימתם למקורות המים.
הממשלה מציינת, כי הפתרון המשולב, המבוסס על עקרון הטיפול והמניעה במקור, מציע
איסוף מזהמים מהכביש לפני היסחפותם במי הגשם, וכן טיפול בדליפות לפני שהן נמהלות
במי גשם. הפתרון המשולב ילווה על ידי תוכנית ניטור, מעקב ובקרה, אשר תבדוק
את יעילות הטיפול הכולל. התוכנית תהיה כשירה להפעלה עוד לפני פתיחת הכביש לתנועה.
לאור כל זאת, מבקשת הממשלה לדחות את העתירה שהגישו מומחי איכות סביבה והארגונים
נעמ"ת, האיגוד הארצי של אדריכלי נוף, פורום המשק והכלכלה ועוד, שתבעו שלא להמשיך
בפרוייקט עד למציאת פתרון לחשש מפני זיהום מקורות הירקון. (בג"ץ 4089/00)
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.