מרדוק קרוב למימוש חלום: השתלטות על DirecTV כדי להקים אימפריה עולמית של שידורי לוויין

עפ"י העסקה המורכבת, ג'נרל מוטורס תקבל באמצעות החברה הבת יוז, המחזיקה ב-DirecTV, ‏65% מסקיי גלובל המורחבת, ששווייה יהיה 70 מיליארד דולר, ותמכור חלק מהאחזקה; גם מייקרוסופט תשקיע 4-5 מיליארד דולר

אימפריית המדיה של רופרט מרדוק, ניוז קורפ, קרובה לסיכום עסקת השתלטות על חברת שידורי הטלוויזיה באמצעות לוויין הגדולה בארה"ב, DirecTV, כדי ליצור איתה קבוצת שידורי לוויין עולמית בשווי שוק של 70 מיליארד דולר, דיווח היום העיתון פייננשל טיימס.

אתר האינטרנט של פייננשל טיימס, דיווח שניוז קורפ וחברת ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב הגדולה בעולם המחזיקה בחברת היוז אלקטרוניקס, שהיא החברה האם של DirecTV, כבר השיגו הסכם עקרוני על תנאי העסקה. בין היתר הוסכם שמחיר החברה האם היוז לצורך העסקה יהיה כ-45 מיליארד דולר.

דובר של ג'נרל מוטורס מסר לרויטרס שעדיין לא נחתם כל הסכם עם ניוז קורפ, וכי יש עוד כמה גורמים המעוניינים ברכישת יוז קורפ. הוא אישר שאתמול התכנס דירקטוריון ג'נרל מוטורס לדיון ב"הצעות לקניית חברת היוז".

מחיר של 45 מיליארד דולר לחטיבת יוז משקף פרמיה של 12.5% לשווי השוק שלה במחירי הסגירה אמש, שהיה כ-40 מיליארד דולר. מניות חטיבת יוז נסחרות בנפרד ממניות ג'נרל מוטורס, תחת הכינוי מניית ג'י.אמ מסוג H.

העסקה המורכבת הקרובה שעליה דיווח פייננשל טיימס תעניק לג'נרל מוטורס סכום של כ-8 מיליארד דולר במזומן. ההסכמה הזו מסיימת מחלוקת ממושכת בין הצדדים בנושא זה, דיווח העתון.

בבורסת סידני באוסטרליה נסחרה היום מניית ניוז קורפ בעלייה של 5% ויותר על רקע הדיווח על העסקה המתקרבת, ולאחר מכן הצטמצמה העלייה היומית ל-3.2%, ל-17.24 דולרים אוסטרלים.

ניוז קורפ עומדת לפרסם הערב (שעון ישראל) בניו יורק את הדו"ח הרבעוני שלה, והעובדה הזו תרמה לחרושת השמועות על כך שבד בבד עם פירסום הדו"ח, תפורסם גם ההודעה הרשמית אודות ההשתלטות על על DirecTV. מרדוק כבר הבהיר בעבר כמה פעמים שהוא מעוניין בהשתלטות של ניוז קורפ על חברה זו, כדי להשלים את קבוצת שידורי הטלוויזיה באמצעות לוויינים העולמית שלו, סקיי גלובל נטוורקס. רכישת החברה האמריקנית תוסיף לקבוצה זו 9.5 מיליוני מנויים.

אך זו תהיה הרכישה הגדולה ביותר שביצע מרדוק בכ-50 שנות הקריירה שלו. פייננשל טיימס דיווח שלניוז קורפ יהיו שני שותפים לעסקה: ענקית התוכנה מייקרוסופט, ואיל הטלוויזיה בכבלים ג'ון מלון.

לפי הידיעה, מייקרוסופט תשקיע 5-4 מיליארד דולר בסקיי גלובל, סכום גבוה מזה ששוער עד כה, במטרה אסטרטגית להרחיב את אחיזתה בשוק תיבות ההמרה לשידורים דיגיטליים למקלטי הטלוויזיה. דובר מייקרוסופט סירב להגיב על הידיעה.

על פי פייננשל טיימס, בעלי מניות יוז הנוכחיים, בעיקר ג'נרל מוטורס, יחזיקו ב-65% מן המיזוג של סקיי גלובל נטוורקס ושל יוז, ששוויו הבורסאי יהיה כ-70 מיליארד דולר. פאנאמסאט, שלוחת שידורי לוויין מסחריים שבשליטת יוז, תופרד ממנה ותימכר בנפרד תמורת 7-6.5 מיליארד דולר. ג'נרל מוטורס תממש חלק מהמניות שלה, בסכום של כ-8 מיליארד דולר, ותישאר בעלת עניין חשובה.

עד כה העריכו אנליסטים את סקיי גלובל לבדה ב-45-35 מיליארד דולר, לפני צירופה של DirecTV, שהיא שירות שידורי הטלוויזיה בתשלום השלישי בגודלו בארה"ב, אחרי מפעילות שידורי הכבלים T&AT ו-AOL-טיים וורנר.

מבחינת משקיעי ניוז קורפ, מימון העסקה יהיה נושא חשוב. חברת דירוגי החובות סטנדרד אנד פורס העמידה את איגרות החוב של ניוז קורפ לבחינה מחודשת בדצמבר, במגמה שלילית, בנימוק שמאזן החברה הזו מצוי תחת לחצים מהותיים. הפחתה נוספת של הדירוג הנוכחי, BBB, עלולה להפוך את האיגרות של ניוז קורפ ל"אג"ח זבל" עתירות ריבית וסיכון.