עצמאי או חברה בע"מ?

יתרונות וחסרונות של התאגדות עסק חדש כיחיד, הפועל באופן עצמאי, או כחברה בע"מ

בעלי מקצועות חופשיים רבים מתלבטים אם להקים חברה משלהם או לפעול כעצמאים מול רשויות המס. סוגיה זו נדונה ביום עיון שנערך לפני שבוע במרכז הכנסים של מלון דן פנורמה בתל אביב. באירוע, שאורגן ע"י ועידת העיר ומשרד רואי החשבון פאהן קנה ושות', נציגו בארץ של גרנט ת'ורנטון, הציגו מומחי מס מגוון אפשרויות וכלים העומדים לרשות בעלי מקצועות חופשיים כדי להפחית את חבויות המס העסקיות והאישיות. עבור בעלי מקצועות חופשיים הייתה זו הזדמנות להתוודע לשיטות פעולה יצירתיות, וחוקיות לחלוטין, המאפשרות לחסוך כסף תוך שימוש נבון בהקלות מס ובחוקי המס בישראל.

להלן מספר טיפים, שהעניק רו"ח ג'ק בלנגה, שותף ומנהל מחלקת מסים במשרד רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant thornton, לבעל מקצוע חופשי, המתלבט אם להקים חברה שבה יהיה בעל השליטה או לפעול כעצמאי.

לרשות מי שמקים עסק לא עומד, בדרך כלל, הון רב, והוא יכול להשקיע רק בדברים בסיסיים כגון מלאי, שכירות וכו'. לכן, העסק ההתחלתי צריך להיות "מאוגד" כעצמאי ולא כחברה. "ייתכן שבהמשך יחייב הגידול במלאי (כנגד הלוואות או עודפי מזומנים משנים קודמות) התארגנות כחברה בע"מ", אומר ג'ק בלנגה, "אולם, בשלב הראשון של העסק כדאי להתאגד כיחיד ולא כחברה".

לפני פתיחת העסק יש לפתוח תיק במע"מ, כדי להוציא חשבוניות. אסור לרכוש מלאי לפני שפותחים תיק במע"מ. אם רוכשים מלאי לפני פתיחת התיק, לא ניתן יהיה לנכות את המע"מ (מס תשומות) ששולם בעת רכישתו.

הטבלה מסכמת את היתרונות והחסרונות של חברה בע"מ לעומת אלו של עוסק "עצמאי" יחיד. בכל מקרה מומלץ לקבל ייעוץ ספציפי לפני התחלת פעילות עסקית.