גזפרום מוכן כעת למכור מניות ב-NTV כדי לאפשר שליטה זרה

אם גם גוסינסקי ימכור את מניותיו בתחנת הטלוויזיה העצמאית - לטד טרנר או ג'ורג' סורוס * אסטרטגיה חדשה של הקרמלין להיפטר מגוסינסקי?

מונופול הגז הרוסי גזפרום, המחזיק ב-46% ממניות תחנת הטלוויזיה העצמאית NTV, הנשלטת על-ידי ולדימיר גוסינסקי, מסר אתמול שהוא מוכן למכור נתח ממניותיו, כדי לאפשר למשקיעים מחו"ל להשיג שליטה ב-NTV.

עד כה הצהיר גזפרום, תאגיד ממשלתי-למחצה, שהוא עצמו מעוניין להשיג שליטה בתחנה זו, הנחשבת לאופוזיציה העיקרית לממשל בתקשורת הרוסית.

אלפרד קוך, ראש גזפרום-מדיה , זרוע המדיה של חברת הגז הגדולה בעולם, אמר בריאיון טלפוני, שגזפרום מעוניין למכור חלק ממניות NTV שברשותו לזרים, בתנאי שהללו יגבשו קודם לכן עסקה לרכישת נתח גדול ממניותיו של גוסינסקי בחברה.

"אם תהיה להם כמות מספקת של מניות והם יזדקקו לעוד כמה מניות כדי להגיע לרוב שולט, אנו מוכנים לעזור", אמר קוך, המעריך את שווי NTV ב-300 מיליון דולר.

השינוי בעמדת גזפרום מוסבר בחשש מהתדיינות בבתי המשפט הרוסים ובהאשמות הקשות שמונופול הגז מבקש נקמה פוליטית בגוסינסקי בשם הקרמלין. נוכח האסטרטגיה החדשה שאימץ, נראה שגזפרום מעוניין כעת בהתערבות זרה כדי להוציא את השליטה ב-NTV מידי גוסינסקי.

משקיעים זרים, בהם מייסד CNN, טד טרנר, והמשקיע ג'ורג' סורוס גילו עניין ברכישת כ-60% מ-NTV.

חברת קפיטל ריסרץ' אנד מנג'מנט מלוס אנג'לס, מקבוצת קפיטל, כבר מחזיקה ב-4.5% מ-NTV, שהיא הנכס הגדול של חברת האחזקות מדיה-מוסט, שנוסדה ועדיין נשלטת על ידי גוסינסקי.

על-י הוול סטריט ז'ורנל, נציגים של טרנר ושני משקיעים פוטנציאליים נוספים ניהלו בסוף השבוע שיחות עם גוסינסקי, הנמצא במעצר בית בספרד. לפני כן ניהלו משקיעים אלה שיחות עם קוך במוסקבה ועם יו"ר מועצת המנהלים של גזפרום, דימיטרי מדבדייב, שהוא סגן ראש הסגל של הקרמלין וידיד ותיק של הנשיא פוטין. ג'ורג' סורוס אמר באחרונה, כי גוסינסקי צריך להיות "מופרד" מ-NTV.

מדיה מוסט וחברות אחרות שבשליטת גוסינסקי מחזיקות קרוב ל-50% מ-NTV, אך אחיזתו בחברת הטלוויזיה קלושה. למדיה מוסט ולחברות הבנות שלה חובות ביותר מ-800 מיליון דולר, לרבות חוב של 262 מיליון לקרדיט סוויס פירסט בוסטון. גזפרום ערבה לחוב זה, העומד לפירעון ביולי, והיא מחזיקה 19% מ-NTV ונכסים אחרים של מדיה מוסט כערובות.

גוסינסקי איננו צפוי להסכים לעסקה שתשים קץ למעורבותו ב-NTV. "אנחנו מעדיפים להישאר בעסק", אומר איגור מלאשנקו, דירקטור במדיה מוסט ושותף קרוב של גוסינסקי. "אם נעמוד לפני אולטימטום, יהיה עלינו לעשות חושבים, אבל אנחנו רוצים להישאר מעורבים".