ישתכח שמו

מדוע שמו של בועז דוידזון נעדר מהקרדיטים של "אסקימו לימון" החדש?

הערב, חג פורים, תיערך הצגת הבכורה של הסרט "אסקימו לימון - החגיגה נמשכת". על-פי תקציר העלילה, החגיגה ממוחזרת יותר מאשר נמשכת, אבל אם מתייחסים למפיק יורם גלובוס, כותרתהמשנה הזאת יותר מנכונה. גלובוס חוזר לפרה החולבת של הקולנוע הישראלי. והפעם, אם זה יעבוד, הוא עושה קופה לבדו. סדרת "אסקימו לימון" הנוסטלגית, שגיבוריה, בנצי, מומו ויודה'לה, משגעים את המורים ומחפשים זיונים ו/או אהבות-אמת, נולדה בהשראת "אמריקן גראפיטי" האמריקני, ויצאה למסכים ב-1978. הבמאי בועז דוידזון שיחזר ילדות תל-אביבית של תחילת שנות ה-60, והדודנים מנחם גולן ויורם גלובוס הפיקו. ההצלחה הולידה פרקי-המשך רבים, ובעצם שימנה את דרכם של גולן-גלובוס לשוק ההוליוודי.

נעצור כאן לרגע לצורך הגילוי הנאות: בסוף 1999 פרסמתי בעיתונות את הסיפור מנקודת מבטו של הבמאי בועז דוידזון. הוא שמע שגלובוס עומד לצלם "אסקימו" חדש, והחליט לפתוח פה. טענתו המרכזית היתה שגלובוס, שמאז פרישתו של גולן מהשותפות נותר הבעלים היחיד של נכסי גולן-גלובוס, אינו מדווח לו על הקרנות בבתי-הקולנוע ובטלוויזיה, ואינו מעביר לו את חלקו - 10% מרווחי "אסקימו" לדורותיו - על-פי ההסכם המקורי שנחתם עוד ב-1978. דוידזון פרס לפניי את כל מערכת היחסים העכורה ביניהם, שנמשכה גם בארצות-הברית, איים בהוצאת צו-מניעה על צילומי "אסקימו", ולא הסתיר את תקוותו שגלובוס יסגור אתו עסקה.

גלובוס טען בתגובה כי ב-1984 רכש בכסף מלא את חלקו של דוידזון בכל פעילותם המשותפת, ואין הוא חייב לו בגין הסדרה ולו אגורה שחוקה אחת. מה שעורר עוד את כעסו של דוידזון היתה הידיעה שבסרט החדש (אז דובר על סדרת טלוויזיה), אין כל אזכור של שמו כמי שיצר את הסדרה המקורית. הוא, שנעוריו ויחסיו עם אמו ועם חבריו תועדו בסרט.

"אז מה אם זה סיפור חייו", נזעק אז גלובוס, "ומנין לך שאין שמה סיפורים שלי? קניתי את הסרט במיטב כספי, ואל תגיד לי מה מותר לי ומה אסור לי לעשות איתו". בקיץ האחרון דחה בית-המשפט בלוס-אנג'לס על הסף את תביעתו של דוידזון. התקבלה עמדת גלובוס שהתשלום, רבע מיליון דולר, היה עבור כל זכויותיו של דוידזון ב"אסקימו". גלובוס הודיע אז כי הוא מתכוון לתבוע בתגובה את דוידזון בטענה של "לשון הרע וגרימת נזק למכירת סרטיו בישראל ובעולם". נותר העניין המוסרי, כבודו המקצועי של דוידזון. בדקתי השבוע את רשימת הקרדיטים בסרטו של גלובוס, ואכן אין שם כל אזכור לאבהותו של דוידזון. עו"ד דב פרי, היועץ המשפטי של "אסקימו לימון - החגיגה נמשכת", אמר שלא ידוע לו על כל בעיה שהתעוררה סביב עניין הקרדיטים. הוא לא יכול היה למסור כל מידע על תביעה כלשהי של גלובוס נגד דוידזון. גלובוס עצמו נעדר מן הארץ.

עו"ד טוני גרינמן, היועץ המשפטי של איגוד התסריטאים: "ליוצר יש זכות ששמו יצוין על יצירתו, גם אם מדובר בעיבוד של יצירתו או שרק נעשה שימוש בדמויות שהוא יצר. בארץ אין תקדימים בנושא, אבל יש להניח שהיו פוסקים כאן על-פי חוקים בחו"ל. הזכות המוסרית מוכרת באמנות הבין-לאומיות, והיא נבדלת מהזכות הכלכלית והקניינית. הזכות המוסרית עומדת ליוצר גם משמכר את זכויותיו הכלכליות, חד-משמעית".