בית המשפט בבולגריה קבע: בלקן-אייר חדלת פירעון החל מ-25 בנובמבר 1998

בדיון שנערך אמש (ב') בסופיה, קבעה שופטת בית המשפט, כי חברת התעופה בלקן-אייר מוכרזת כחדלת פירעון החל מ-25 בנובמבר 1998, כ-7 חודשים לפני שקבוצת גד זאבי אחזקות רכשה את השליטה בחברה. ההחלטה בדבר עתיד החברה היתה אמורה להתקבל כבר בשבוע שעבר, אך נדחתה מספר פעמים ללא קביעת מועד לפרסום ההחלטה.

זאבי אחזקות רכשה את השליטה בבלקן-אייר ב-1 ביולי 1999.

בית המשפט זימן אסיפת נושים ל-3 באפריל, והשאיר את שני הכונסים אותם מינה לפני מספר שבועות בתפקידם.

קבוצת זאבי מסרה אמש (ב') בתגובה, כי לדעתה החלטת בית המשפט קובעת למעשה כי בתאריך בו היא רכשה 75% ממניות החברה מהממשלה - הוסתרה ממנה העובדה שהיא נמצאת בפשיטת רגל. "החלטה זו של השופטת", מסרה הקבוצה, "מחזקת את הטיעונים שהעלינו בפני המוסד לבוררות בינלאומית של האו"ם בצרפת, כי ממשלת בולגריה הטעתה את הרוכשים בהליך המכירה".

זאבי אחזקות טענה אצל הבורר הבינלאומי, כי ממשלת בולגריה הפרה את ההסכם עליו חתמה במספר סעיפים מהותיים, ובהם אי שיתוף פעולה בשמירת מעמדה של בלקן-אייר כמוביל הלאומי, מצגים שגויים בהסכם ההפרטה, כמו חוסר בנכסים ואי הצגת התחייבויות בסכומים של עשרות מיליוני דולרים, והעלאת אגרות תעופה ממשלתיות במאות אחוזים בסמוך לחתימת ההסכם.

לפני כשבועיים הציגה זאבי אחזקות לבית המשפט בסופיה תוכנית הבראה לחברת התעופה, שלפיה ניתן לשקם את החברה ולהחזירה למסלול רווחיות, אך הדרך היחידה לממש את תוכנית ההבראה היא שיתוף פעולה מצד ממשלת בולגריה, ובכלל זה הזרמת כספים בהיקף 15 מיליון דולר, כפי שהתחייבה, וביטול תקנות שפוגעות בחברה, אותן העבירה זמן קצר אחרי הרכישה.

בלקן-אייר היא כעת חברת תעופה ללא מטוסים, לאחר שרוב מטוסיה נלקחו על ידי חברות ההחכרה עקב חובות. ההנהלה שמונתה מטעם זאבי, כולל המנכ"ל צבי פרנק, יצאו מבולגריה מחשש למעצרים. הם לא עודכנו על מהלך הדיונים בבית המשפט, ולדברי פרנק אף קיבלו דיווחים לא אמינים, שלפיהם נדחה הדיון בעתיד החברה למועד בלתי ידוע.