תשואה של 10% לכלל ביטוח מעיסקת בית רובינשטיין

לפני כשנתיים רכשה כלל-ביטוח מחברות רובינשטיין ואספן 6 קומות משרדים בבית רובינשטיין, בדרך פ"ת פינת רחוב לינקולן בתל אביב. החברה הבהירה כבר אז, כי הקומות נועדו להשקעה ולהשכרה, כנכס מניב, ולא ישמשו כמשרדי החברה. עתה יש אפשרות לבדוק את כדאיות העיסקה.

כלל-ביטוח שילמה בעד שש הקומות 67.5 מיליון שקל. זהו מחיר מתואם להיום, כולל הצמדה והוצאות מימון, אם היו. כל קומה היא בת 1,035 מ"ר, סך הכל כ-6,200 מ"ר.

ההשקעה שוות ערך, בדולרים, ל-16.3 מיליון דולר, שהם 2,630 דולר למ"ר.

בשנה האחרונה השכירה כלל ביטוח, בהדרגה, את שש הקומות. השוכרים נכנסו לבניין בחודשים האחרונים, עם השלמת הבנייה, והחלו לשלם את דמי השכירות.

בין היתר, כפי שפורסם במדור זה, הושכרו באחרונה קומות וחלקי-קומות בבית רובינשטיין לחברות וובקולאז', ניורוניה ומשרד בירן-וולקרמן. בעיסקה קודמת, הושכרה קומה לחברת קוויבר. השוכרים שצויינו משלמים, בממוצע, 22 דולר למ"ר לחודש.

דמי שכירות אלו נותנים לכלל ביטוח תשואה של 10% על ההשקעה. זוהי תשואה הגבוהה מן המקובל בענף הנדל"ן המניב. החוזים צמודים למדד, ל-5 עד 10 שנים. תשואה זו גבוהה ממה שכלל-ביטוח יכלה להשיג, למשל, באיגרות חוב ממשלתיות או של קונצרנים. הכנסות אלו מועברות לתיק הפוליסות המשתתפות ברווחים של כלל-ביטוח, ומכאן שהמבוטחים נהנים ממנה.

כלל-ביטוח צריכה רק לחשוש במקצת ממצב, שבו יתקשה אחד השוכרים, אולי חברת היי-טק, לשלם את דמי השכירות, או שיבקש לצמצם את השטח המושכר, ואולי אף לסגור את העסק בכלל.

אולם סכנה זו קיימת בכל עיסקת נדל"ן. במקרה הנוכחי, דומה שסכנה זו פחותת ערך, כי הבניין נמצא במקום מרכזי ומבוקש, וכלל-ביטוח תוכל למצוא שוכר חילופי ללא קושי. נראה שהמנכ"ל אביגדור קפלן עשה עיסקה טובה.