מסך קטן ואכזר

האם לסרט ישראלי אין סיכוי בלי חשיפה בטלוויזיה? אליכם, דודו ויאיר ואמנון

זו האכזבה הפותחת של הקולנוע הישראלי השנה. הסרט "מרס תורכי", שזכה לשבחים כמעט מקיר לקיר (כולל במדור זה), ומסתמן ככישלון קופתי קולוסאלי. אף אחד לא בא, מהצגת הבכורה ועד לרגע כתיבת שורות אלה.

המפיק איתן אבן מתקשה להבין איך זה קרה. התוכנית היתה להביא 40 אלף צופים בשבועיים ראשונים, והם ייצרו את המנוף, שמועות מפה לאוזן, שיהפכו את הסרט ללהיט. בפועל באו 15 אלף צופים בחמשת השבועות שהסרט מוקרן. קטסטרופה, אומר אבן. אתה לא משקיע 700 אלף דולר בהפקה ועוד 100 אלף דולר בפרסום, ויוצא ב-18 עותקים - כדי להגיע למספרים כאלה.

"שני סרטים לפני, 'ההסדר', הביא 90 אלף צופים. אף אחד לא האמין שסרט על פיצוץ המסגדים יעשה את זה. חשבו שזה יותר מדי אקטואלי ולמה לצאת מהכורסה ולראות מה שאתה יכול לראות בטלוויזיה. טוענים שיחסיהציבור שלנו לא היו טובים, אבל זה לא נכון, היו ספוטים, היתה עיתונות. אבל לא הצלחנו לייצר הייפ, הילה סביב הסרט, התחושה שפשוט חייבים לראות אותו".

נותר הסבר אחרון: הסרט לא הגיע לפריים-טיים. "אצל יאיר לפיד, דודו טופז ואמנון לוי היו רואים את זה עוד מיליון וחצי צופים, מקבלים מושג על מה הסרט, וזה היה נותן לו דחיפה. זה לא קרה. והקהל אומר לעצמו, אם דודו ויאיר ואמנון לא התייחסו, זה לא שווה התייחסות. בערוץ 2 לא מבינים שאם הסרט הוא סיפור הצלחה, זה היה מוסיף לרייטינג שלהם בעוד שנה וחצי כשהסרט היה מגיע להקרנה בטלוויזיה".

למחרת השיחה שלי עם אבן, יום חמישי שעבר, הוזמנו שני כוכבי הסרט, תומר שרון ויעל הדר, לתוכניתו של אמנון לוי. כשאתה מדדה בשבוע חמישי, כלומר שחלק מהצופים שמעו במעומעם על הסרט, חייבים להפגיז. אבל לוי הרדים את השניים בדיון פמיניסטי על דמות הגיבורה, מה שהכין את המעבר שלו להכרעת הדין במשפטו של איציק מרדכי, ומשם בטבעיות לקטע ישן של תומר שרון על מרדכי מהתוכנית "של מי השורה הזאת לעזאזל". לסרט לא יצא מזה כלום, אבל ערוץ 2 עשה פרסומת עצמית לתוכנית ישנה שלו. וגם זה כנראה משהו.