הציצה ונפגעה - עלייתה ונפילתה של החפרפרת

מחר (ג') תיחשף סוף סוף זהותה של "החפרפרת". התוכנית שתומחרה למפרסמים כ'מיוחדת' מגיעה לקיצה לאחר שנכשלה בטבלאות הרייטינג. אבי ניר, המשנה למנכ"ל קשת: "מי שלא מעז לא טועה"

מחר (ג'), תיחשף זהותה של החפרפרת, וכך יגיע לסיומו מסע הריאליטי-TV העברי הראשון. אלא, שמהנתונים שסיפקו טבלאות הרייטינג נראה, כי לא רבים יצפו בחשיפה. התוכנית, בה הושקעו כ-150 אלף דולר לפרק, ושנהנתה ממסע יחסי ציבור חסר תקדים לפני עלייתה, לא זכתה לתהילה לה קיוו בקשת.

המשנה למנכ"ל קשת, אבי ניר, מסכם את החוויה כ"נועזת" ("מי שלא מעז לא טועה"), ומקווה כי הרייטינג ינסוק בתוכנית החשיפה, ובתוכנית התשיעית, שתשודר אחרי פסח ותוקדש, למרות הכל, לפירוט מעלליה של החפרפרת לאורך הסדרה.

גם הפעם מובטחת פעילות ערה של מחלקת הפרומו. לדברי ניר, "בשואו-ביזנס, קודם כל חשוב להעז, וקשת עשתה ועוד תעשה נסיונות נועזים. קורה שלא מצליחים, פעם בכמה שנים. צריך להבין שהיה כאן ניסיון להתמודד עם הצופים בערוץ 2".

קמפיין היח"צ עזר, כך נראה, רק לתוכנית הראשונה, שקיבלה 17.5%. משם היתה הדרך למטה מהירה. כבר אחרי התוכנית השלישית החלטתם להעביר אותה לשעה מאוחרת יותר, ולהציל את הרייטינג עם "שמש". ניר: "יש כאן פתח לפרשנות. התוכנית כן הצליחה בקרב נוער שהוא קהל ביקורתי למדי. היא מבוססת על פורמט למיטיבי לכת. לקהל שמבין את המשחק".

ע"פ נתוני הרייטינג בקרב נוער בגילאי 12 עד 17 שנמסרו ממחלקת המחקר של קשת, עומד ממוצע החפרפרת על 5.6%, לעומת 4.1%, המקובל בקרב אותו קהל בדרך כלל.

האם אתה אומר שהקדמתם את זמנכם?

"להגיד דבר כזה זה יומרני ומתנשא. האחריות היא עלינו. להרבה מאד מהצופים התוכנית היתה קשה לעיכול ולהבנה".

וזה לא מתנשא?

"לא. ההליכה קדימה היתה צעד גדול והפורמט היה בנוי על ניואנסים מתוחכמים שבנינו מתוכנית לתוכנית".

הביקורות טענו שהמשימות היו צופיות ופשטניות מדי, שלא כמו המשימות בתוכניות דומות בחו"ל.

"הן היו מעודנות ואוהבות אדם ודגלו בשיתוף פעולה בין חברי הקבוצה. הן גם היו מגוונות והשתנו מפרק לפרק. מסנפלינג ועד לעגיל בגבה".

אפרופו עגיל בגבה, יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ יאיר פרץ, שלח לשידורי קשת מכתב בו הוא קורא להפסיק את שידור התוכנית, משום שכלולים בה אלמנטים הנוגדים לדבריו את הדת היהודית, כמו קעקועים.

ניר: "זו היתה אנקדוטה לא רצינית, הנוגדת את חופש הפרט. המשתתפים עשו זאת מרצון".

תעשו תוכניות כאלה בעתיד?

"אני עוד לא יודע. קשת כגוף תוכן תמשיך לעשות דברים אקטיביים ונועזים. לא בשביל הסכנה, אלא כדי להפוך ל"מדיה-איבנט" ולעורר סקרנות. ליצור דיאלוג מתמשך עם הקהל ולהבין מה הוא אוהב. כמו מה שאנחנו עושים כרגע עם דודו טופז".

למה אתם מתעקשים בכל זאת על שידור פרק תשיעי, בו יפורטו מעלליה של החפרפרת?

"זה כמו סיפור בלשי, כמו אגתה כריסטי. חוקרים הרפתקה ורואים איפה היו הרמזים הקטנטנים. גם שם לא חושפים את הרוצח, אלא בונים את המתח והתזות משתנות לפי הרמזים".

אלא שבמקרה הזה לא נוצר מתח.

"הניואנסים כנראה לא היו חזקים מספיק".

הקרדיט מגיע לקשת בכל זאת, על האומץ והאקטיביות. ניר מסרב לחשוף בכמה נפגעו ההכנסות מפרסום. על פי שיטת התמחור של החברה, היא נוהגת לפצות את המפרסמים בנקודות רייטינג, בכל מקרה. במקרה של החפרפרת, היא הוכיחה תושייה וזמן תגובה מהיר לשינוי לוח התוכניות, כבר אחרי התוכנית השלישית.

נתוני יפעת בקרת פרסום, מציירים תמונה אחרת. ע"פ הנתונים, הכניסה תוכניתה הראשונה של החפרפרת יותר מ-487 אלף דולר, ומאז נרשמה מגמת ירידה. השינוי המשמעותי חל, כצפוי, בשבוע הראשון של מרץ, בו הועברה התוכנית ל-22:00. אז, הסתכמו ההכנסות מפרסום ב-352 אלף דולר. בתוכנית השביעית, ששודרה בשבוע שעבר, הסתכמו ההכנסות ב-309 אלף דולר בלבד.