חב' האלומיניום הרוסית בראשות השותף של צ'רני ורומן אברמוביץ' יוצאת לדרך

"האישור הממשלתי ל'רוסיה אלומיניום' הוא נצחונם של שני אנשי העסקים רבי העוצמה במגזר שהיה זירת קרבות אלימים ורציחות"

רשויות הפיקוח ברוסיה נתנו את אישורם להקמת יצרנית האלומיניום השנייה בגודלה בעולם אחרי אלקואה האמריקנית, "רוסיה אלומיניום", שתצטרף כשחקנית ענק לשוק הגלובלי במתכת זו.

האישור משלשום (ב') מעניק למעשה לשני אנשי עסקים רבי-עוצמה, אולג דריפאסקה (Deripaska), שותפו לעסקים של מיכאל צ'רני (שככל הידוע, הילווה ליזם גד זאבי את הכספים לרכישת אחזקתו בבזק הישראלית), ואיש עסקים ("אוליגרך") יהודי אחר, רומן אברמוביץ', את הנצחון במיגזר הפרוע של האלומיניום.

מאז נפילת בריה"מ נתון מגזר זה לקרבות אלימים, חוזי הוצאה להורג של יריבים והברחות הון לחו"ל, מציין "הוול סטריט ג'ורנל" בכתבה ממוסקבה. לשני אנשי עסקים אלה אחזקות כבדות בנפט הרוסי, במגזרי הרכב והמדיה, ונאמר שיש להם קשרים הדוקים בקרמלין.

ל"רוסיה אלומיניום" שליטה בשלושה מפעלי התכה גדולים ורשיון לרכוש רביעי. בבעלותה או בשליטתה שני מכרות עופרת האלומיניום הגדולים ביותר בשטחי בריה"מ לשעבר, ושמונה מפעלים המייצרים מוצרים שונים של אלומיניום.

בסך הכל שולטת החברה החדשה ב-70% מהתפוקה הגולמית של האלומיניום הרוסי, ומייצאת בכ-3.6 מיליארד דולר לשנה במחירים הנוכחיים. עם איחודה הפורמלי היא מבטיחה ניהול עסקי שקוף ומקצועי יותר.

אבל לאחר שהחלה בהתארגנות בשנה שעברה, הספיקה החברה לספוג תלונה משפטית בארה"ב מצד מתחרותיה. הללו טוענות כי היא בונה את האימפריה שלה באמצעים של כוח ואלימות. רוסיה אלומיניום מכחישה טענות אלה.

עם תפוקה שנתית של 2.45 מליון טון (אלקואה - 2.8 מיליון טון) תוכל החברה להשפיע על מחירי האלומיניום באמצעות שליטתה ברוב תפוקת האלומיניום הרוסית. זאת, כיוון שהיא מוכרת את רוב המתכת שהיא מפיקה ישירות ליצרנים, ולא באמצעות בורסות או מתווכים.

לדברי החברה, היא לא מתכוונת לשנות את נפח היצוא שלה, אבל מתכוונת להשקיע 200 מיליון דולר מידי שנה כדי להגדיל את שיעורי האלומיניום המעובד שהיא מייצאת. היא מנהלת שיחות על הקמת מיזם משותף עם החברה הצרפתית פשיני, על הפקת אלומינים בסיביר עבור התעשייה האווירית.

להערכת סמנכ"ל החברה, שווי נכסיה מגיע ל-5 מיליארד דולר, אולם מומחים עצמאיים מערכחים ששווי זה נמוך בהרבה. לדברי רואה חשבון המצוטט בוול סטריט ג'ורנל, בהתחשב בסיכונים הכרוכים בעבודה ברוסיה, אין החברה שווה יותר מ-800 מליון דולר.

מתחרים שאיבדו בשנה שעברה את שליטתם במפעל בסיביר ל"רוסיה אלומיניום", מאשימים את דריפאסקה ושותפיו בשימוש באמצעי רצח, סחיטה והלבנת הון כדי להשתלט על יצוא המפעל. החברות המתחרות הגישו בשנה שעברה תביעה בארה"ב נגד החברה, דריפאסקה ושותפו לעסקים צ'רני, בטענה כי כמה מעבירות אלה בוצעו בארה"ב.