ג'נראל-דיינמיקס רוכשת את חברת מטוסי המנהלים גלאקסי של תע"א ומשפ' פריצקר

תשלם 330 מיליון דולר במזומן, ועד 306 מיליון דולר נוספים בהתאם למכירות; התחייבה להמשיך לייצר את המטוס בישראל

יצרנית המטוסים האמריקנית ג'נראל-דיינמיקס תרכוש את יצרנית מטוסי המנהלים גלאקסי-איירוספייס, המשותפת לתעשייה האווירית ולמשפחת פריצקר האמריקנית. ג'נראל-דיינמיקס תשלם 330 מיליון דולר במזומן, ועד 315 מיליון דולר נוספים עד שנת 2006, בהתאם למכירות גלאקסי-איירוספייס.

גלאקסי-איירוספייס הוקמה בשנת 1997, לאחר שפרוייקט פיתוח מטוס המנהלים העתידי של תע"א "גלאקסי" נקלע לקשיים ועמד בפני ביטול. הנהלת תע"א תיכננה לייצר את המטוס בחברת יאקובלב הרוסית, אך בהמשך התברר, כי אין ביכולתה לעמוד בהתחייבויות.

ממשלת ישראל סירבה להיענות לבקשת תע"א להזרים לפרוייקט 50 מיליון דולר לצורך המשך קיומו. משפחת פריצקר האמריקנית, הבעלים של רשת מלונות הייאט, הסכימה להיות שותפה ב-50% מהמיזם, לאחר שקיבלה זכויות הצבעה של 80% במועצת המנהלים.

גלאקסי-איירוספייס צופה להציג בשנת 2002 מכירות בהיקף 635 מיליון דולר, ורווח תפעולי של 72 מיליון דולר. בסיס החברה הוא בעיר פורת'-וורת' שבמדינת טקסס, והיא מעסיקה 450 עובדים.

לאחר הרכישה תצורף גלאקסי-איירוספייס לקבוצת ג'נראל-דיינמיקס איירוספייס, הכוללת גם את חברת גולפסטרים, שמפתחת גם היא מטוסי מנהלים. המגעים לרכישת גלאקסי-איירוספייס יסוכמו במהלך יוני.

לג'נראל-דיינמיקס יצורפו שני מוצרים מרכזיים, שהתחרו עד כה במטוסי המנהלים של גולפסטרים - מטוסי ה"אסטרה-SPX" וה-"גלאקסי" המסוגל לבצע טיסות בין-יבשתיות.

החברה הישראלית היתה הראשונה בעולם שהציעה מטוס מנהלים בינוני ארוך טווח במחיר של מטוסים קטנים יותר, בסביבות 18 מיליון דולר למטוס. ה"גלאקסי" נכנס לשירות בינואר 2000, וצבר ההזמנות שלו מגיע ליותר ממיליארד דולר.

ג'נראל-דיינמיקס התחייבה להמשיך את היחסים שבין גלאקסי-איירוספייס לתע"א הישראלית. היא התחייבה להמשיך לייצר את המטוס בישראל, ולהטיס את המטוס הבסיסי לטקסס, שם מותקן בו עיצוב הפנים ושם מתקיימת מסירתו ללקוחות.

לדברי יו"ר ונשיא ג'נראל-דיינמיקס, ניקולס קאבראיה, "הגלאקסי והאסטרה-STX הם מוצרים מעולים, שמשלימים את משפחת מטוסי המנהלים של גולפסטרים.

"רכישת גלאקסי-איירוספייס חוסכת לנו השקעה רבה בזמן ובכסף בפיתוח סל המוצרים, והיא תרחיב משמעותית את מחזור מכירותינו גם בתחום התחזוקה והחלפים, בהתחשב בכך שגלאקסי-איירוספייס משרתת יותר מ-400 מטוסים ברחבי העולם".

ג'נראל-דיינמיקס מעסיקה 46 אלף עובדים ברחבי העולם. מחזור החברה יגיע השנה ל-11.5 מיליארד דולר.