הערכות: תורכיה תעדיף את הצעת ג'נראל דיינמיקס להחכיר טנקים על הצעת ההשבחה של תעש

ההיקף המיידי של הפרויקט - מיליארד דולר; עשוי להגיע בעתיד עד ל-2.5 מיליארד דולר

סימן שאלה כבד מרחף מאז סוף השבוע על מימושו של הפרויקט שיזמה התעשייה הצבאית (תעש) להשבחת מאות טנקים מדגם אם-60 של צבא תורכיה. היקפו הפוטנציאלי של הפרויקט עשוי להגיע ל-2.5 מיליארד דולר.

משרד ההגנה האמריקני אישר לחברת ג'נראל-דיינמיקס להחכיר לצבא תורכיה טנקים מתקדמים מדגם "אם-1" (אבראמס), במקום לרכוש מתעש את הטנקים המושבחים. ההערכות הן, שתורכיה תעדיף את ההצעה האמריקנית, בשל היותה זולה יותר.

המשבר הכלכלי הפוקד את תורכיה גרם כבר לביטול פרויקטים של הצטיידות צבאית בהיקף של 19 מיליארד דולר. ג'נראל-דיינמיקס (שהודיעה לפני כשבוע על רכישת חברת גלאקסי-איירוספייס מידי תעשייה ביטחונית ישראלית אחרת - התעשייה האווירית) ניצלה זאת, וגיבשה הצעה להחכיר טנקים במחיר אפסי - יחסית להשקעה בהשבחת הטנקים.

תורכיה תיכננה מאז אמצע העשור הקודם להצטייד בטנקים חדשים, אולם תעש הציעה לה להשביח 1,000 טנקים ישנים, בעלות של כ-2.5 מיליון דולר ליחידה. ההצעה של תעש נוגעת להשבחת כ-170 טנקים מתיישנים, וההיקף המיידי של הפרויקט הוא כמיליארד דולר. ההיקף הפוטנציאלי שלו עשוי להגיע, כאמור, ל-2.5 מיליארד דולר.

תעש זכתה בהשבחה ללא מיכרז, לאחר שיזמה את האופציה להשבחת הטנקים. פרויקט זה היה אמור להיות הפרויקט הבטחוני הגדול ביותר שבו זכתה חברה ישראלית בכל הזמנים. יו"ר תעש היוצא, יעקב ליפשיץ, אישר באחרונה שתעש זכתה בפרויקט.

מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, מסר לפני מספר חודשים שהוא סיכם עם משרד ההגנה התורכי שתעש תבצע את פרויקט ההשבחה. אולם, בחודשים האחרונים נשמעו הערכות שלפיהן שר ההגנה האמריקני לשעבר, פרנק קרלוצ'י (המייעץ לתעשיות בטחוניות בארה"ב), ניהל מגעים עם בכירי משרד ההגנה התורכי על מסירת ההשבחה לחברות אמריקניות. לא ברור אם מהלכיו של קרלוצ'י הם שהביאו לרעיון להחכיר לתורכיה טנקים אמריקניים.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", תעש נבחרה כספק יחיד להשבחת הטנקים ב-1999, לאחר שסיכמה עם ג'נראל-דיינמיקס ששתי החברות לא יציעו לתורכיה טנקים חדשים. היא הסירה את הצעתה למכור לתורכיה את הטנק "מרכבה סימן 3", וג'נראל-דיינמיקס הסירה את הצעתה למכור את ה"אבראמס".

אולם, לאחר שתורכיה הודיע שהיא מבטלת את רכישת הטנקים החדשים, הציעה החברה האמריקנית פרויקט השבחה משלה. על רקע הערפל סביב ההשקעות הבטחוניות בתורכיה, נראה שג'נראל-דיינמיקס מקווה שהחכרת הטנקים לצבא תורכיה תסלול את הדרך להצטיידות בהם בעתיד.

ייתכן שמהלך זה יאפשר לחברה להשביח את טנקי האם-60 לתצורה הקרובה לאם-1, אם תחליט תורכיה לבצע השבחת טנקים ישנים ולא להצטייד בחדשים, בעלות משוערת של כ-7 מיליארד דולר.

תעש מתכננת לבצע את ההשבחה בשלבים, עם קונסורציום הכולל, בין השאר, את אל-אופ, אורדן, תדיראן, עשות אשקלון, קינקטיס וספקטרוניקס. אב-הטיפוס של ההשבחה נחשף לפני כשנתיים בתערוכה צבאית בצרפת, והוא כולל התקנת תותח 120 מילימטר, מערכות מיגון מתקדמות, מערכות תצפית, שיפורי מנוע, מערכות קשר ואמצעי גילוי והתראה מפני איומים.

תעש סירבה להגיב על הידיעה.