ההווה משמעמם

מנחי "שער חמש" הם רזים מדי שער חמש, ערוץ הספורט

עיתונות הספורט בישראל פיתחה מערכת מתוחכמת להסוות את העובדה שמדי יום היא מזילה אלפי מילים בנוגע ללא כלום. בתחילת כל עונת משחקים מקלדות הפרשנים מתחילים להיכתש. השערות שונות, במקרה הטוב מופרעות ומופרכות ובמקרה הגרוע מפרכות ומשעממות עד אימה, מוטלות מדי בוקר וערב לעבר צרכני ספורט מזילי ריר, שמחפשים להם מפלט במקום שבו שום דבר לא חשוב כביכול. כולם מחווים את דעתם בנוגע לעונה הצפויה, איזו קבוצה תעשה מה ומדוע. כשהשרב מתקרב, ולרוב הנוגעים בדבר מתחוור שכלום, מן הסתם, לא קרה, מיד מודחקת עובדה זו במרץ והמוחות מתחילים להיחרש בשאלות על אודות העונה הבאה. אף אחד לא מתעכב על האכזבה המחזורית שכרוכה בכדורגל הישראלי. במגרש המקומי קתרזיס הוא שחקן ליטאי שנכשל כל שנה מחדש במבחני טרום העונה לצפרירים חולון.

הבריחה מדלות ספקולציות ההווה היא רק דרך התרפקות על זמנים עברו. "שער חמש" עושה שימוש יעיל במערכת זמנים זו. המחצית הראשונה של התוכנית עוסקת בעניינים השוטפים של המחזור שחלף. כל השערים, כל התוצאות, בתוספת הפרשנויות הקופצניות של ניב רסקין הכחוש. לאחר שסיימו את העבודה הפקידותית וחסרת התוכן שנוגעת להווה (הם מודעים לנחיתות חלק זה של התכנית ומשתדלים למהר לסיים אותו כל שבוע) יכולים רסקין והמנחה החינני מודי בר-און (שלא יזיק לעלות כמה קילו) להחליק לחלק הארי של התוכנית: "המחצית השנייה". בנקודה זו מצטרפים לאולפן מוטל'ה שפיגלר וגיורא שפיגל (שחיפים של ממש).

הפאנל המורחב מתפנה מטרדות ההווה להפלגות על ציר הזמן. כל שבוע עולה על המזבח קבוצה מיתולוגית אחרת מהעבר של הליגה המקומית. בדרך כלל הצילומים הם באיכות גרועה, כך שלא ניתן להתרשם מהיכולות האמיתיות של הקבוצות העתיקות, אלא רק להתגעגע לקריינות המופלאה של נסים קיוויתי.

ולעיקר. לא במקרה נשזרה במאמר סוגיית המשקל כחוט שני דק. עושה רושם שקברניטי ערוץ הספורט עשו מאמץ כביר למחוק את הכתם הרטוב והחם שהותירה באולפן ישיבתו הבהמתית של שלמה שרף כפרשן במהלך השנה שעברה. התוצאה היא פאנל כחוש להחריד, אנטיתזה מוחלטת לכרסתנות השמחה המאפיינת כל כך את הכדורגל הישראלי.

אין ספק שהגיע העת לשוב להתלהמות רוויית השומן. אין צורך גם לחפש יותר מדי, שכן האיש המתאים ביותר למשימה קיים. אני לא בקיא בפרטים, וסביר להניח שאבי רצון מסוכסך קשות עם מקבלי ההחלטות בערוץ הספורט, אבל דווקא עכשיו יש להתגבר על המכשולים הקטנוניים ולגייס את האישיות הטלוויזיונית החשובה ביותר של העשור האחרון בתחום הכדורגל. רצון נהנה להפר את השלווה בכל רגע נתון, הוא רהוט מספיק, ומעל לכל, נראה שהוא אוכל טוב.