אקוסטאר רוכשת את יוז? מה זה אומר על גילת

גילת לוויינים נמצאת במצב רוח מאותגר, שנובע בעיקרו מכישלון ההנפקה של מיזם אספקת האינטרנט לצרכנים באמצעות שירותי לוויין, סטארבנד. שוקי ההון לא אפשרו את ביצוע ההנפקה והכריחו את גילת לשנס מותניים ולנסות להילחם על חיי סטארבנד, השלובים בחייה של גילת עצמה. היום נוספה לגילת דאגה נוספת, בוודאי אתגר נוסף

גילת לוויינים (GILTF) נמצאת במצב רוח מאותגר, שנובע בעיקרו מכישלון ההנפקה של מיזם אספקת האינטרנט לצרכנים באמצעות שירותי לוויין, סטארבנד. שוקי ההון לא אפשרו את ביצוע ההנפקה והכריחו את גילת לשנס מותניים ולנסות להילחם על חיי סטארבנד, השלובים בחייה של גילת עצמה. היום נוספה לגילת דאגה נוספת, בוודאי אתגר נוסף.

אקוסטאר (DISH), ספקית שירותי הדי.בי.אס השנייה בגודלה בארה"ב שמחזיקה 17.6% ממניות סטארבנד, היא המקור לאתגר החדש. מתברר שהנהלת אקוסטאר נמצאת במגעים לארגון קבוצה שבה תהיה שותפה כנראה גם חברת התקשורת SBC, שתציע הצעה להשתלטות עוינת על יוז אלקטרוניקס. יוז אלקטרוניקס, הנשלטת בידי ג'נרל מוטורס מכוח אחזקה של 30%, נחשבת לספקית הגדולה ביותר של שירותי די.בי.אס בארה"ב ולמתחרה המרכזית של גילת בציוד לתקשורת נתונים באמצעות תקשורת אלחוטית.

נראה שעקב מבנה האחזקות האמור ועקב מחירה הנמוך של יוז היא הייתה לאחרונה ליעד לניסיונות השתלטות. הראשון היה של ניוז קורפ (NWS) שבבעלות איל התקשורת רופרט מרדוק. עכשיו קפצה על העגלה חברת אקוסטאר. נראה שבתחילה - ואולי כקונטרה להצעה של מרדוק - העדיפה הנהלת יוז את ההצעה של אקוסטאר, אך בימים אלה נודע שהנהלת יוז, כנראה בהשפעת בעלי השליטה מג'נרל מוטורס, דוחה את ההצעה למיזוג בהסכמה וכתוצאה מכך תידרש הנהלת אקוסטאר לארגן קבוצה פיננסית גדולה שתממן את ההשתלטות. בין השמות שמוזכרים דויטשה טלקום ובל סאות'.

בהנחה שהמהלך של הנהלת אקוסטאר יסתיים בהצלחה - וצריך לזכור שניסיון של השתלטות עוינת אף פעם אינו משחק ילדים - בפני גילת יעמדו מספר שאלות. גורם בענף מסביר את חשיבותה של אקוסטאר לעסקיה של גילת: "בעוד שהשותפה הדומיננטית השנייה במיזם, מיקרוסופט, לא הצליחה לספק את הסחורה בהפצה של סטארבנד בחנויות רדיושק שבבעלותה, דווקא השותפות עם אקוסטאר הצטיירה כבעלת פוטנציאל גדול למכירות ישירות למנויי שירותי הדי.בי.אס של החברה".

האנליסט קינגסמיל בונד מדויטשה טלקום התקשה לספק לנו שורה תחתונה לגבי ההשפעה על גילת, אבל הסכים להעלות כמה אופציות. "הנקודה הבסיסית היא שייתכן שבאקוסטאר ייאלצו לבחור בין שתי החברות המתחרות, גילת או יוז. באופן אינטואטיבי נראה לי שאם אקוסטאר תשקיע ממון רב ברכישה של יוז וגם אחזקותיה ביוז יהיו גדולות מאשר בגילת, ההיגיון מורה שהיא תשקיע את מירב המשאבים ביוז ועל חשבון סטארבנד. אבל זה לא הכרחי. מבחינת אקוסטאר העניין העיקרי ביוז הוא נתח השוק שלה בתחום הטלוויזיה בכבלים (DBS) כשעסקי תקשורת הנתונים, שבהם פועלות גילת וסטארבנד, נמצאים הרחק מאחור. ולכן אם אכן אקוסטאר מקיימת יחסים טובים עם גילת ויש לה הערכה לרמה הטכנולוגית של סטארבנד ייתכן שתפעל כך שהסטנדרד הטכנולוגי המוביל יהיה זה של סטארבנד".

- אבל המשמעות למהלך הזה הוא מיזוג דה-פקטו בין סטארבנד ליוז. נראה לך שהנהלת גילת תסכים לכך?

"בשלב זה מדובר בהכרעה ספקולטיבית. אבל אין ספק שהנהלת גילת תעמוד לפני שלב שעשוי להיות פרובלמטי מאוד מבחינתם. בכל מקרה אין עדיין די נתונים להעריך לאן העסק הזה ילך. ייתכן מאוד שבסופו של דבר המהלך הזה יהיה חיובי מבחינת גילת, כי היא תוכל להגיע דרך אקוסטאר לדומיננטיות בשוק הליבה ובמיזם האינטרנט שלה".

ֲ