שפנים בשמי נתב"ג

דלתא האמריקנית ביטלה הטיסות לישראל ליום אחד - יממה בלבד לאחר שהחלה בהן; איירפראנס הצרפתית צימצמה מספר הטיסות; ועוד היד נטויה

חברת התעופה האמריקנית דלתא הפסיקה היום (א') את טיסותיה לארץ - יממה בלבד לאחר פתיחתו המחודשת של הקו. ואולם, בשעות הצהריים הודיעה החברה, כי היא מחדשת מחר (ב') את פעילותה בקו מניויורק לתל-אביב.

הנהלת החברה בארה"ב נימקה את המהלך ב"מחויבותה לשמור על בטחון נוסעיה". לטענתה, הפיגוע בדולפינריום החמיר את המצב הבטחוני בישראל, וקיים חשש גם לבטחון הצוותים המגיעים בטיסות לארץ.

החלטת דלתא באה מספר שעות לאחר שחברת אייר-פראנס החליטה לבטל חלק מטיסותיה לארץ - גם כן בעקבות הפיגוע. גם היא נימקה את ההחלטה ב"דאגה לבטיחות מקסימלית ללקוחותיה, לעובדיה ולרכושה". החברה הוסיפה, כי היא "נוקטת בכל האמצעים על מנת לשמור על תוכנית הטיסות הקבועה של שתי טיסות יומיות סדירות בין תל-אביב לפריז".

אתמול (שבת) בוטלו שתי הטיסות מפריז לתל-אביב. טיסת הבוקר היום (א') נדחתה בכ-10 שעות, וטיסת הערב בוטלה. טיסת הבוקר מחר (ב') בוטלה.

בליל שבת הוציאה אייר-פראנס את צוותי האוויר שלה, שהתאכסנו במלון דן-פנורמה בתל-אביב שמול לדולפינריום. החברה מסרה, כי "בכוונתה להמשיך ולפתח קו זה. נאמנות אייר-פראנס לקו היא אמונתנו בעתיד טוב יותר. אייר-פראנס מלווה את ישראל בימיה הקשים וגם בימים טובים יותר ומתכוונת להמשיך בכך".

יצוין, כי חברת התעופה הצרפתית היתה הראשונה שביטלה טיסות לישראל עם פרוץ המהומות בשטחים, לפני שמונה חודשים. היא קיצצה אז במחצית את מספר הטיסות, מ-14 ל-7. מאוחר יותר חזרה החברה ל-14 טיסות שבועיות.

חברת אליטליה משנה גם היא את לוח טיסותיה לישראל בעקבות הפיגוע. הנהלת החברה החליטה לצמצם את הזמן בו שוהים מטוסיה על הקרקע בישראל, מחשש לפגיעה בו. הטיסה הממריאה ממילאנו תצא באיחור של כמה שעות, כך שהמטוס ישהה בנתב"ג ארבע שעות בלבד.

גם חברת התעופה ההולנדית ק.ל.מ ביטלה טיסה אחת לישראל בסוף השבוע, אולם נציגי החברה הכחישו כל קשר בין הביטול לבין הפיגוע בתל-אביב, אלא נימקו את המהלך ב"החלפת המטוס הפועל בקו לישראל, שתוכננה מראש".

דלתא תיכננה להפעיל 7 טיסות בשבוע בקו מניו-יורק לתל-אביב, שהיה אמור להפוך עם כניסתה ליעד הטיסה הסדירה התחרותי ביותר בישראלי - עם פעילות של שלוש חברות תעופה סדירות. היא קיוותה להתמקד בין השאר בשוק החרדי, תוך תחרות באל-על, שהרחיבה את אחיזתה בו לאחר יציאת חברת טאואר-אייר מהקו.