רענן כהן, השר הממונה על רשות השידור: צה"ל לא צריך לנהל תחנת שידור

מתכנן להרחיב את פעילות ערוץ 33 וליזום הקמת ערוץ טלוויזיה נוסף שישדר בערבית ובאנגלית; בנוסף, בדעתו להגדיל את חלקה של היצירה המקומית עד ל-60% משעות השידור ולהוציא עד 40% מההפקות לגורמים מחוץ לרשות

"השידור הציבורי חייב לעבור מהפך. עוד במהלך כהונתה של הממשלה הנוכחית, יהיו לנו טלוויזיה ורדיו ציבוריים המנוהלים נכון, על יסודות מינהליים כלכליים איתנים ובעיקר בתכנים ראויים". כך אמר היום (ה') השר החדש הממונה על רשות השידור, רענן כהן  , בישיבת מליאת הרשות.

לדברי כהן, מצבה הקשה של רשות השידור נובע מכך שאין תמחור פעולות ותוכניות, אין בקרה ניהולית ותקציבית, ואין מנגנון לחיסכון ולהתייעלות. חמור מכל, אמר, הוא שהתקציב מוצג בעמימות המונעת ניתוח הוצאות ותפוקות. ההפקה המקומית אינה זוכה למעמד לו היא ראויה. תוכניות ההבראה לא מיושמות מזה שנים, אין השקעה בפיתוח ובטכנולוגיות תקשורת חדשות.

לאור הממצאים הקשים, כדבריו, בנה כהן תוכנית רפורמה ראשונית, לה שלושה קווי פעולה עיקריים: הבראה ארגונית וניהולית של הרשות ויחסי העבודה בה, הגדלת היקף ההפקה המקורית והעמדתה במרכז השידור הציבורי, התאמת חוק רשות השידור לעידן התקשורת המודרנית, וכל זאת - תוך קיצוץ הדרגתי באגרה.

קו פעולה מקביל הוא קידום היצירה המקומית, באמצעות תוספת שני ערוצי טלוויזיה: ערוץ 33 שיהיה ערוץ רב-תרבותי לביטוי קבוצות, מגזרים ואיזורים שונים במדינה; וערוץ נוסף חדש, שישדר בערבית ובאנגלית ויהיה בעל טווחי שידור נרחבים לארצות המזרח התיכון ולאירופה.

עוד מתכנן כהן להגדיל את חלקה של היצירה המקומית עד ל-60% משעות השידור, ולהקצות את הנתח הנדרש לכך בתקציב, ולהוציא עד 40% מההפקות לגורמים מחוץ לרשות. הוא גם מתכנן לפתח את תחום השיווק ברשות למכירת הפקות מקומיות בדיבוב וגם בשפות אחרות, ולקו-פרודוקציות עם גורמי הפקה ותחנות שידור זרות.

עוד מתכנן כהן לכנס את הטלוויזיה החינוכית וגלי צה"ל תחת קורת גג אחת, לשם מניעת כפילויות, להתייעלות ארגונית ולחיסכון.

כהן אמר: "אין, לדעתי, הצדקה לטלוויזיה החינוכית, בעת שתוכניות לימודיות ותוכניות העשרה יכולות להיעשות בערוצי השידור הראשיים, ובוודאי שאין מקום לתוכניות המספקות חדשות, ראיונות ותוכניות רגילות אחרות בטלוויזיה החינוכית. תוכניות לימודיות ייעשו, כמובן, בפיקוח משרד החינוך, אך במסגרת רשות השידור ולא כמתחרה בה".

בעניין גלי צה"ל, גורס כהן, כי "לא ראוי שרשויות צה"ל יעסקו בניהול תחנת שידור עצמאית ויממנו אותה מתקציב הביטחון".