המשרדים יוזלו ב-15%

זו המסקנה האינטואיטיבית של השמאי יוסף פישלר, לתוצאה של יישום תקני חנייה מחמירים בבנייני המשרדים העתידיים. מינהל מקרקעי ישראל, שכבר קיבל עליו מראש תקן עתידי מחמיר, עלול לשלם את המחיר בשיווקי הקרקע הבאים בדרום הקריה

בעיה חדשה מאיימת על יזמי הנדל"ן: משרד התחבורה עומד להחליט על מהפך במדיניות החנייה, ועל הקטנה דרסטית במספר מקומות החניה בבנייני משרדים ובמרכזים מסחריים. עד עתה היו חייבים היזמים לבנות לפחות מקום חנייה אחד על כל 40 מ"ר משרד או מסחר, אבל השינוי יהיה, לטווח הקצר, חנייה אחת מקסימום על כל 120 מ"ר משרד או מסחר, ובעתיד, עם פיתוח ההסעה ההמונית, מקום חנייה אחד על כל 300 מ"ר משרדים או מסחר. הם השתגעו? לאו דווקא. הרעיון מאחורי המהפך הוא, שיש להגביל כניסת רכב פרטי לעיר ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית לסוגיה.

התקנות החדשות יחולו רק על תב"ע חדשות, שלא אושרו עד היום, ורק על נכסים מניבים שייבנו בקירבת מקום לנתיבי תחבורה ציבורית. ההגבלה גם תהיה מדורגת - בניין קרוב יותר לכביש ראשי או לתחנת רכבת יוכל לבנות פחות חניות, ולהיפך בבניין קצת יותר מרוחק.

השמאי יוסף פישלר, שהתמחה בפרויקטים עירוניים, אומר ל"גלובס": "הפגיעה תהיה בעיקר בבנייני המשרדים החדשים המתוכננים לאורך שדרות רוטשילד בתל-אביב, וכן במע"ר המתוכנן החדש בדרך יפו. ייפגעו גם בנייני משרדים לאורך רחוב יגאל אלון ולאורך ציר נתיבי איילון. גם בניינים בקירבת צירי תנועה חדשים ברמת-גן, פתח-תקוה וערים אחרות, עשויים להיפגע".

אחד הפרויקטים שעלול להיפגע הוא מגדל המשרדים בן 36 הקומות, שהבנק הבינלאומי מתכנן לבנות ברח' רוטשילד פינת יבנה. הבנק ביקש מהוועדה המקומית לאשר לו בניית 20,800 מ"ר משרדים, ועוד כ-500 מקומות חנייה, על בסיס ההנחה שמקום חנייה הוא בן 30 מ"ר. אם יאושר התקן המחמיר, יקטן מספר מקומות החנייה ל-175. קל לשער את תגובת הפקידים ומנהלי המחלקות. דובר הבנק הבינלאומי אומר, כי הבנק אינו מכיר את נושא התקנים החדשים ולכן אינו מגיב.

קבוצת קרדן בנתה, בדרך פתח-תקוה 154 בתל-אביב, בית משרדים ומסחר בן 5 קומות, 6,250 מ"ר. החברה תיכננה מראש לבנות 10 קומות נוספות, ולכן חפרה 5 מרתפי חנייה, 310 מקומות. הוועדה המקומית אישרה לה להוסיף את 10 הקומות, בשטח כולל של 11,750 מ"ר, וההחלטה טעונה אישור בוועדה המחוזית. הבניין המוגדל יהיה בן 18 אלף מ"ר, והתקן הנוכחי הוא 450 מקומות חנייה. התקן החדש יקבע, שמותר לקרדן לבנות לכל היותר 150 מקומות. מה שבנו - בנו, מן הסתם, אבל החברה לא תוכל להוסיף אף מקום אחד.

שמעון גלאון, מנכ"ל קרדן נדל"ן: "הלוואי שיאשרו את התקן החדש. אהיה מאושר. איננו זקוקים לכל כך הרבה מקומות חנייה. תיכננתי להוסיף עוד חניות רק משום שהכריחו אותי. בניית מקום חנייה עולה לי כ-10,000 דולר, כך שההחלטה תחסוך לחברה 1.4 מיליון דולר".

באופן תיאורטי, אפשר להפעיל את התקנות החדשות בעוד מספר חודשים, אם הוועדה תעבוד יומם ולילה והמלצותיה יאושרו על ידי הנהלת משרד התחבורה. למעשה, כמקובל במקומותינו, מדובר בסיפור ארוך ומורכב. כל תקן חדש צריך לעבור הליכי דיון ואישור בוועדות, ובמקרה שלנו כנראה גם במועצה הארצית. ההליכים יימשכו כמה שנים. בינתיים, מי יבנה בניין משרדים, אם אינו יודע כמה חנייה יהיה עליו לבנות, ומה יהיו מחירי המכירה ודמי השכירות שיוכל להשיג?

תקופת הביניים, בין פרסום המלצות הוועדה לבין מימושן, תהיה, מן הסתם, סוערת ומתוחה. יזמים ילחצו על הוועדות שיאשרו להם מהר-מהר את התוכניות, התקועות בצנרת, לפי תקני החנייה הנוכחיים. אפשר להניח, שמיד יתעוררו שאלות נוקבות. למשל:

* למגרשים ביגאל אלון יש כיום תב"ע מאושרת לבניית משרדים לפי 216%. העירייה מדברת על אישור תב"ע חדשה, לפי 350%-300%. האם היזם רשאי לבנות בשלב א' לפי 216% עם התקנים הקיימים? האם הגבלת החנייה תחול בעתיד על כל הפרויקט, או רק על ההפרש בין 216% ל-350%?

* מינהל מקרקעי ישראל כבר קבע, כי הבניינים העתידיים בדרום הקריה ייבנו לפי תקן מצומצם, וזה מה שייאמר במכרזים למכירת המגרשים. האם יוכלו קונים-בכוח לנקוט בהליכים משפטיים נגד המינהל, או העירייה, בטענה שהם מחויבים לבנות לפי תקן שאינו קיים?

* האם ניתן יהיה לנקוט בהליכים משפטיים נגד התקן החדש, בטענה שהוא פוגע בחופש הקניין? מה יאמרו בתי המשפט? האם יוציאו צווי מניעה נגד הפעלת התקן החדש?

השמאי פישלר: "כיום קיים ביקוש רב לחנייה, ומחסור במקומות בחנייה במרכזי הערים. מצד שני, התחבורה הציבורית היא ברמה נמוכה ביותר, ואני מתכוון לא רק לאוטובוסים, אלא גם לקשיים להשיג מונית, יחסית למקובל בערים גדולות בעולם. לכן, המשמעות של העדר חנייה תהיה, שפשוט אי אפשר יהיה להגיע למרכזי הערים. חברות, יזמים, ובעיקר גופים מסחריים, ייצאו אל הפריפריה. הדבר עלול להביא להרס המרכז העירוני של תל-אביב ולירידה משמעותית במחירים".

"גלובס": בכמה?

פישלר: "אפשר ללמוד מהניסיון בבנייני מגורים. דירה שאין לה חנייה צמודה שווה כיום 10% עד 15% פחות מדירה עם חנייה צמודה. אני מניח, שמשרדים, בבניינים ללא חנייה מספקת, יוזלו ב-15%. בענף המסחר המצב עוד יותר גרוע, כי חנויות ללא חנייה פשוט לא יכולות להתקיים. העסקים ייצאו מהעיר ויעברו לקניונים".